Annons

Landshypotek Bank sänker räntorna – ny bästa ränta på bolån: 1,09 %

Landshypotek Bank sänker nu samtliga räntor på bindningstider på ett år och längre. Bankens bästa räntor för bindningstider upp till 5 år ligger nu på 1,19 % eller lägre.

Landshypotek Bank fortsätter att utmana på bolånemarknaden genom att både sticka ut som en annorlunda bank på svensk bankmarknad och ha ytterst konkurrenskraftiga räntor. Nu på onsdag sänker Landshypotek Bank sina bolåneräntor ytterligare på samtliga löptider. För bolånekunder innebär det en historisk möjlighet. Bästa räntan på längre bindningstider är nu densamma eller t.o.m. lägre än den ränta som erbjuds med tre månaders bindning.

– Vi har under en längre tid i jämförelser haft väldigt konkurrenskraftiga utlåningsräntor på korta löptider. Det känns riktigt bra att vi nu kan möjliggöra för bättre ränteerbjudande till villakunder runt om i landet även på längre bindningstider, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Med sänkningarna ligger bankens bästa ränta på löptider från tre månader till fem år på 1,19 % eller lägre. Lägst ränta har nu bolån med tre års bindningstid med en bästa ränta på 1,09 %, och gäller effektiv ränta med en belåningsgrad upp till och med 60 %.

– Vi har som princip att vara konkurrenskraftiga och ta utgångspunkt i kostnaderna för vår upplåning. Nu har våra upplåningskostnader sjunkit på längre bindningstider, vilket vi direkt vill ska komma kunderna till del i form av bättre ränta, fortsätter Catharina Åbjörnsson Lindgren.

Landshypotek Banks räntesättning för bolån är helt öppen och gäller för alla bolånekunder. Utifrån belåningsgrad och bindningstid ser kunden direkt på hemsidan vilken ränta banken erbjuder. Banken sänker nu både listräntor och rabatterna i den helt öppna modell som banken kommunicerar med kunderna.

Även låneräntorna till företagare inom jord och skog och bankens sparräntor justeras.

Landshypotek Bank har en lång tradition av utlåning men är sedan hösten 2017 ny som bolånebank för villakunder. Banken har en trygghet som kommer av lång erfarenhet av att låna ut pengar, konkurrenskraftiga villkor, en enkel och modern digital ansökan, och en strävan efter ett rikare liv i hela landet.

Det har lockat tusentals nya bolånekunder till banken som fortsatt att växa på bolånemarknaden under första halvåret 2019. Landshypotek Bank har nu lånat ut över fem miljarder kronor till svenska villaägare runt om i landet.

Effektiv bolåneränta efter rabatt vid olika bindningstider och belåningsgrader:

  Belåningsgrad
Bindningstid ≤60%  ≤70% Listränta
3 mån 1,19% 1,39% 1,66%
1 år 1,19% 1,39% 1,65%
2 år 1,19% 1,39% 1,75%
3 år 1,09% 1,29% 1,75%
4 år 1,19% 1,39% 1,75%
5 år 1,19% 1,39% 1,75%

Samtliga räntor och fullständiga förändringar publiceras under morgondagen på vår räntesida för bolån till hus.

För ytterligare information, intervjuförfrågningar och kommentarer, vänligen kontakta:

Jonas Feinberg, presskontakt, mobil. 070-349 24 10 alt. jonas.feinberg@landshypotek.se

Om Landshypotek Bank:
Landshypotek Bank grundades 1836 och är en av de tio största bankerna i Sverige. Banken har fokus på tjänster inom låna och spara. Kunderna lånar historiskt till jord och skog men nu även till hus. Banken ägs av 39 000 jord- och skogsbrukskunder, organiserade i en ekonomisk förening. Tillsammans stärker banken och kunderna de gröna näringarna och möjliggör därmed att vi alla kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har drygt 190 medarbetare på 19 orter i Sverige. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PostiAnnons

Posti – pionjär för hållbar logistik och postverksamhet

2011 var Posti först i världen med att ha helt koldioxidneutrala posttransporter. Det ambitiösa miljöprogram som företaget följde då har sedan dess utvecklats och förädlats till att bli en av huvudpunkterna på Postis dagordning.

– Alla tjänster vi erbjuder i Finland – allt från paketleveranser till lagerlösningar – är fullt klimatkompenserade, men vi är inte nöjda med det. Istället investerar vi kraftigt i att till 2030 reducera våra egna utsläpp till noll, berättar Noomi Jägerhorn, Head of Sustainability, Posti Group.

Redan idag är hela Postis verksamhet 100 procent koldioxidneutral, men logistikleverantören ser att det finns mycket kvar som kan göras. Förutom att inkorporera förnybara bränslen och nya fordon satsar Posti på att även bistå kunderna med att nå sina utsläppsmål. Noomi berättar att det både är ett sätt att minimera det egna klimatavtrycket samtidigt som Postis samlade expertis kan bidra till ökad hållbarhet också i andra branscher. 

– I första hand strävar vi efter att leva som vi lär. Att vi därutöver har möjlighet att erbjuda kunskap och att stötta kunder och partners i arbetet mot deras mål är fantastiskt roligt och uppmuntrar oss till att jobba ännu hårdare.

Topp 1 % enligt EcoVadis

Det är dock inte bara inom miljöfrågor som Posti har gjort sig ett namn. Under det senaste decenniet har företaget deltagit i en mängd olika globala CSR-projekt och det var inte länge sedan som de tydliga hållbarhetssatsningarna resulterade i en toppranking från globala hållbarhetsutvärderaren EcoVadis. 

– EcoVadis granskar allt från miljöarbete och arbetsvillkor till personalfrågor och social hållbarhet. Vi hamnade bland de bästa 1 procenten globalt i alla industrier. Det är tuffa kriterier, så vi är oerhört glada och stolta över den här bedömningen. Detta har vi byggt vidare på genom att skicka in ett så kallat ”commitment letter” till Science Based Targets initiative, där vi förbinder oss att på två år uppfylla specifika utsatta klimatmål.

Tankesättet behöver förändras

Den viktigaste förändringen för att visa framfötterna i klimatfrågorna är alltså att våga förändra sin affärsmodell snarare än att enbart fokusera på inköp av nya fordon eller annat bränsle. Noomi konstaterar att det istället handlar om att se arbetet från flera olika perspektiv, vilket även inkluderar exempelvis hur produkter produceras, hur arbetet planeras och vilka tjänster man erbjuder. 

– Marknaden har haft miljön i bakgrunden under många år, men nu måste vi förändra hela vårt tankesätt. Det gäller i förlängningen inte bara bränsleutsläpp utan faktorer som elanvändning, energiproduktion, uppvärmning ruttoptimisering och mycket annat. Här spelar digitaliseringen en oerhört viktig roll för att skapa bästa möjliga förutsättningar. Ett exempel är det sim-kort som finns i alla våra bilar, vilka ger chaufförerna ett personligt körindex som visar hur ekonomiskt och miljövänligt de kör. De som kör tryggast ur både miljö- och säkerhetsaspekt varje år bjuds senast in till en heldag med tävlingar och stor fest.

Alla kan bidra med något

Postis intensiva arbete till trots är det viktigt att komma ihåg att detta är ett arbete som ingen kan göra ensam. Förändring behöver drivas av alla parter och därför lägger Posti mer och mer fokus på sin värdekedja, inklusive partners, kunder och leverantörer. 

– Bland annat har vi tittat på e-handelns övergripande miljöpåverkan. Tittar man på livscykeln för ett klädesplagg utgör logistiken bara omkring 20 procent av alla utsläpp, medan produktionen av råmaterialet och tillverkningen av plagget står för omkring 80 procent. Därför är det centralt att välja produkter med så lång livslängd som möjligt och att försöka återanvända och återvinna snarare än slänga. Vi brukar säga att ”Good isn’t good enough” – alla kan bidra med något för att vi tillsammans ska skapa en hållbarare värld.

FAKTA OM POSTI

Posti har Finlands mest omfattande tjänstenätverk och besöker omkring tre miljoner hushåll och företag under vardagar. Vår omsättning år 2019 var 1 565 miljoner euro och vår personalmängd är cirka 20 000. 

Läs mer om Posti

 

Mer från Posti

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?