1515

Gapwaves erhåller uppföljningsorder från automotive kund

Gapwaves har erhållit en uppföljningsorder på antennprototyper till 77 GHz bilradar värd ca 4 MSEK att levereras under andra halvåret 2019. Ordern är en uppföljning på det designavtal som tidigare tecknats med en ledande europeisk tillverkare av radar till bilindustrin, en så kallad Tier 1 underleverantör.

Avtalet som ingåtts är en fortsättning på tidigare utvecklingsarbeten där antenner till framtida generationer av 77 GHz bilradar baserade på Gapwaves vågledarteknologi utvecklas efter kundens specifikationer. Leveransen kopplat till denna order kommer att bestå av 100 enheter av antennprototyper och vara en del av kundens utvärdering och analys av antenner tillverkade i en miljö liknande serieproduktion.

Utöver produktutveckling kopplat till detta projekt kommer Gapwaves under hösten att inleda arbete för att kunna kvalificera sig som utvald leverantör av antenner till denna kund. Förutom att teknologin måste möta kundens krav avseende prestanda, kostnad och tillverkningsbarhet måste Gapwaves ha rutiner, processer, certifikat och en förmåga att under lång tid kunna leverera höga volymer av högsta kvalitet för att bli en utvald leverantör. Detta arbete förväntas pågå i olika etapper under kommande år.

Ambitionen är att ha nått tillräckligt hög nivå för att kunna erhålla kontrakt för framtida volymleveranser av antenner under första halvan av 2020.

Gapwaves VD, Lars-Inge Sjöqvist kommenterar:
”Vi är mycket glada att ha erhållit ytterligare en utvecklingsorder från denna kund vilket är en bekräftelse på att vi levt upp till förväntningarna på tidigare leveranser och att man vill använda Gapwaves teknologi. Vidare för vi nu diskussioner om hur Gapwaves ska bli leverantör av antenner vilket innebär att kunden på allvar planerar för att integrera Gapwaves vågledarteknologi i kommande bilradarmodeller. För Gapwaves är det ett stort genombrott att fordonsindustrin, med sina höga krav på kvalitet, pris och prestanda, utvärderar oss som framtida produktleverantör”.

Drivet av utvecklingen inom aktiva säkerhetssystem (ADAS) har fordonsindustrins krav på radarlösningar ökat. Radar inom fordonsindustrin används idag för t ex adaptiva farthållare och döda vinkel-varnare men förväntas i framtiden få fler användningsområden. För att få fem stjärnor i Euro NCAP’s tester förväntas fordon från 2020 att behöva vara utrustade med automatiska bromssystem som kan upptäcka mindre objekt, t ex motorcyklar eller cyklister, i hög fart. Gapwaves vågledarteknologi erbjuder möjligheter till en effektiv antenn med låga förluster för millimetervågsradar på 77GHz som kan erbjuda större upptagningsområde och bättre prestanda (faktor 2 i både sändare och mottagare) än dagens kretskortbaserade lösningar.

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 augusti 2019 kl 10:55 CET.

För ytterligare information se Gapwaves ABs hemsida www.gapwaves.com eller kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD
Telefonnummer: 0736 84 03 56
E-post: lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com 

Per Andersson, CFO och IR
Telefonnummer: 0709 395 327
E-post: per.andersson@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission
Telefon: +46 (0)8 503 000 50
E-post: ca@gwkapital.se
www.gwkapital.se

Om Gapwaves AB
Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.  

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?