Annons

Midsona avser förvärva fransk/spanska Alimentation Santé

Förvärvet av Alimentation Santé – en ledande aktör inom ekologiska och växtbaserade livsmedel i Frankrike och Spanien – utgör en strategiskt viktig plattform för Midsonas fortsatta europeiska expansion. Stärker Midsonas ställning inom ekologiska och växtbaserade livsmedel och ger nya, unika möjligheter, bland annat inom växtbaserade köttalternativ. Den totala köpeskillingen är cirka 57,5 miljoner euro (604 miljoner kronor[1]) på skuldfri basis. Förvärvet finansieras genom ett brygglån och Midsona avser att göra en företrädesemission motsvarande upp till 600 miljoner kronor senare i år. Under 2019 förväntas Alimentation Santé uppnå en omsättning på cirka 40 miljoner euro (420 miljoner kronor) och justerat EBITDA på cirka 5 miljoner euro (53 miljoner kronor). Synergier förväntas ha en årlig effekt på cirka 2 miljoner euro (21 miljoner kronor), fullt realiserade under 2021. Malmö, Sverige – 23 juli 2019 - Midsona AB (publ) ("Midsona") avser förvärva hela aktiekapitalet i Alimentation Santé SAS (”Alimentation Santé” eller ”Företaget”) från Panzani SAS, ett dotterbolag till Ebro Foods, S.A. Alimentation Santés produktportfölj, med de ledande varumärkena Celnat och Vegetalia samt det nyare, prisbelönta varumärket Happy Bio, stärker och kompletterar Midsonas befintliga ekologiska och växtbaserade portfölj. Dessutom erbjuder Alimentation Santé nya produktionsmöjligheter i attraktiva segment som rostade gryn och växtbaserade köttalternativ, till exempel veggie burgers.  ”Efter en framgångsrik expansion av våra ledande ekologiska och växtbaserade varumärken i Norden satsar vi på att bli ledande i Europa. Förvärvet av Davert förra året gav en viktig plattform i DACH-regionen, som vi nyligen kompletterade med tilläggsförvärvet av Eisblümerl. Alimentation Santé är en plattform för ytterligare tillväxt i Frankrike, Spanien och andra sydeuropeiska marknader", säger Peter Åsberg, vd för Midsona.  Alimentation Santé kommer efter förvärvet att fortsätt drivas som en fristående enhet under ledning av dess nuvarande vd Marjolaine Cevoz Goyat. ”I och med beslutet att fokusera på vår kärnverksamhet är vi glada över att Alimentation Santé kommer att gå samman med Midsona, som vi ser som en ideal framtida ägare till företaget", säger Xavier Reischer, vd för Panzani”. Om Alimentation Santé Alimentation Santés helägda dotterbolag omfattar de ekologiska och växtbaserade livsmedelsföretagen Celnat i Frankrike och Vegetalia och Satoki i Spanien. Företaget har en bred produktportfölj och produkterna är 100 procent ekologiska. Alimentation Santé är marknadsledande i kategorier som frukostprodukter och växtbaserade köttalternativ som veggie burgers och vegetabiliskt protein såsom tofu, seitan och tempeh. Celnat grundades 1979 och är en pionjär inom den ekologiska livsmedelsindustrin i Frankrike och en ledande aktör inom produktionen av rostade gryn och spannmål. Frankrike är den tredje största marknaden i världen för ekologiska livsmedel, sett till marknadsvärde. Vegetalia grundades 1986 och är en ledande spansk aktör inom produktion av vegetabiliskt protein, inklusive färska växtbaserade produkter, med unika produktionsegenskaper. Alimentation Santés produkter säljs via ett flertal distributionskanaler och har starka positioner hos både ekologiska specialbutiker och inom dagligvaruhandeln. Alimentation Santé har cirka 150 anställda. Under räkenskapsåret 2018 hade Alimentation Santé en nettoomsättning på 35 miljoner euro (cirka 361 miljoner kronor) och justerat EBITDA på cirka 4,4 miljoner euro (cirka 45 miljoner kronor). Ekonomiska effekter för Midsona Den totala köpeskillingen uppgår till 57,5 miljoner euro (cirka 604 miljoner kronor), på skuldfri basis, och betalas kontant vid stängning av affären. Under innevarande räkenskapsår förväntar sig Midsona att Alimentation Santés nettoomsättning kommer att uppnå cirka 40 miljoner euro (cirka 420 miljoner kronor) och ett justerat EBITDA på cirka 5 miljoner euro (cirka 53 miljoner kronor). Exklusive eventuella transaktionskostnader skulle köpeskillingen motsvara en EV-multipel på cirka 11,5x EBITDA för innevarande år och en multipel på cirka 8,2x inklusive synergier. Synergier förväntas realiseras inom områden som produktion, inköp och korsförsäljning. År 2021 förväntas dessa synergier ha en årlig effekt på EBITDA på cirka 2 miljoner euro (cirka 21 miljoner kronor). Finansiering och företrädesemission Midsona kommer att finansiera förvärvet av Alimentation Santé genom ett brygglån och planerar att göra en företrädesemission av aktier motsvarande upp till 600 miljoner kronor senare under året. Företrädesemissionen kommer att möjliggöra för Midsona att upprätthålla sina nyckeltal och samtidigt fullfölja sina tillväxtmål. Midsonas största aktieägare, Stena Adactum AB, har åtagit sig att teckna sin pro rata-andel i emissionen. Midsona återkommer med ytterligare information till aktiemarknaden och aktieägarna i behörig ordning så snart detta är lämpligt. Förvärvet kommer att presenteras för de relevanta arbetsråden för information och samråd, vilket är obligatoriskt i Frankrike, och förväntas stänga i början av fjärde kvartalet. Rådgivare Strata Advisory AB agerar som exklusiv finansiell rådgivare till Midsona. Jeantet and Pérez-Llorca är legala rådgivare åt Midsona. Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom Lennart Svenssons försorg för offentliggörande den 23 juli 2019 kl 11:10.  ---------------------------------------------------------------------- [1] Köpeskillingen samt finansiell information för 2019 konverterades till en EUR/SEK kurs på 10,5. Finansiell information för 2018 konverterades till en EUR/SEK FY2018 genomsnittskurs på 10.3.

För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Åsberg, koncernchef Midsona AB, telefon 46 730 26 16 32, eller Lennart Svensson, CFO Midsona AB, telefon 46 767 74 33 04

Om Midsona AB Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande, med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv. Midsona omsatte 2 852 Mkr år 2018. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Midsona pressmeddelande 23 juli 2019 Alimentation Santé

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?