1515
Annons

MTG har gjort VC-investeringar till ett värde av 103 Mkr i tillväxtbolag under första halvåret 2019

Onsdag, 17 juli, 2019 — Modern Times Group MTG AB, offentliggör i dag samtliga investeringar som genomförts under första halvåret 2019 i nystartade tillväxtbolag inom gaming och esport till ett totalt värde om 103 Mkr inklusive finansiella åtganden.

MTG:s VC-fond har totalt genomfört 20 investeringar i 16 bolag till ett samlat värde om 195 Mkr sedan fonden startades i november 2017.

“Spel och esport är framtidens underhållning, och vi är glada att kunna investera i sju av de mest spännande startups och tillväxtbolag i dessa sektorer, som har gemensamt i att de leds av talangfulla team, har starka tjänster och innovativa idéer,” säger MTG:s koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.

MTG har under första halvåret 2019 investerat totalt 103 Mkr i följande bolag; Dorian som utvecklar spel inom narrative-genren riktade till kvinnliga spelpubliken, Texas-baserade spelutvecklaren Tonk Tonk Games, belöningsplattformen Playfull med säte i Los Angeles, tyska spelstudion Sviper grundad av tidigare medarbetare från InnoGames samt i San Diego-baserade bolaget GoMeta. Se mer utvecklad redogörelse för bolagen nedan.

Genom MTG:s VC-fond - som gör sådd- och A-rundesinvesteringar i nystartade tillväxtbolag inom esport och gaming – kompletterar bolaget sin strategi att köpa majoritetsposter i bolag inom samma sektorer. VC-fonden har som mål att självständigt eller med andra VC-fonder göra 8–10 investeringar per år varav 60 procent inom gaming, 30 procent inom esport och 10 procent inom förstärkt verklighet (Eng. Augmented Reality (AR)) och virtuell verklighet (Eng. Virtual Reality (VR)).

MTG:s VC-fonds största investeringar sett till uppskattat värde efter senaste finansieringsrundor är i fonden BITKRAFT, AppOnboard, Phoenix Labs, i fonden Play Ventures och i tyska spelstudion Sviper. MTG är också majoritetsägare i San Francisco-baserade spelutvecklaren och spelutgivaren Kongregate och i tyska InnoGames med säte i Hamburg.

“De senaste finansieringsrundorna i bolagen visar att värderingen av våra innehav redan ökar. Som exempel kan Phoenix Labs, AppOnboard och BITKRAFT nämnas. Som ett resultat av att MTG har etablerat sig på VC-marknaden, som en ledande aktör i Västvärlden inom esport och gaming, ökar flödet av nya affärsmöjligheter,” säger Arnd Benninghoff EVP esport och gaming på MTG.

Phoenix Labs lanserade nyligen sitt första spel i Epic Store, AppOnboard förvärvade nyligen en spelutvecklingsplattform som inte förutsätter kunskaper i kodning av dess användare och BITKRAFT-fonden gjorde nyligen en framgångsrik exit ur sitt portföljbolag ”The Esports Observer”.

MTG äger 100 procent av svenska DreamHack och över 82 procent av tyskgrundade ESL som tillsammans utgör de två största globala varumärkena inom esport. Enligt branschanalytiker förväntas antalet människor globalt som spelar spel öka från 2.4 miljarder 2018 till 2.9 miljarder redan så tidigt som 2022 (Källa: Newzoo) – och den globala esportpubliken förväntas öka till 645 miljoner 2022 från 395 miljoner 2018 (Källa: AT Kerney)

Nya investeringar H1 2019

BITKRAFT Esports Ventures – världens största dedikerade esport VC-fond https://www.bitkraft.net
Europa / USA, fondinvestering

BITKRAFT är den första och mest aktiva investeringsfonden inom esport i världen. MTG investerade i BITKRAFTs andra fond, efter en investering 2017 i BITKRAFTS första sådd-fond. BITKRAFT fokuserar på investeringar i startups- och tillväxtbolag framförallt med säte i Nordamerika och i västra Europa.

GoMeta – en interaktiv mjukvaruplattform som kräver inga eller begränsade kodkunskaper

https://studio.gometa.io/landing

San Diego, USA, såddinvestering

GoMeta utvecklar interaktiva mjukvaruplattformar för contentutveckling inom spel, quizz, AR, VR, lärande m.m. med lite eller mycket begränsat med kodning som krav. Bolaget har rest 6 miljoner dollar i kapital från framträdande investerare så som BITKRAFT men också från framstående ängelinvesterare så som Disneys f.d VD Michael Eisner, spelstudion Zyngas grundare Marcus Pincus m.fl.

Dorian – fokuserar på den förbisedda målgruppen kvinnor som spelar datorspel
https://dorian.live/
Redwood City, USA, såddinvestering

En spelstartup grundad av ett seniort team med kollektiv erfarenhet från bolag så som Pixelberry, Telltale, Zynga och Nexon. Dorian riktar sig till den förbisedda marknaden som utgörs av spel utvecklade och designade för kvinnor som spelar. Den gemensamma nämnaren är interaktivitet, socialt samspel, icke-linjär design och användargenererat innehåll

Tonk Tonk Games – en spelstudio med fokus på esports & social interaktion
https://www.tonktonk.com/
Austin, USA, såddinvestering

Bolag som utvecklar mobila spel lett av veteraner med årtionden av kollektiv erfarenhet från Blue Sky, Wizards of the Coast, EA, Disney och Pixar. Bolaget planerar att släppa sitt första spel 2019 med fokus på esport- och social interaktion mellan spelare och utnyttjar sitt egenutvecklade, egenägda teknologi för animation av ansikten. MTG investerade i Tonk Tonk Games tillsammans med BITKRAFT.

Sviper – utvecklare av realtidsspel med tävlingsmoment mellan spelare

https://sviper.com/

Tyskland, såddinvestering

En fristående spelstudio inom mobila spel grundad 2016 av tre veteraner från spelindustrin med erfarenhet från Tysklands största spelutvecklare InnoGames. Deras senaste lansering, Super Spell Heroes, ett realitds pusselspel med duell-element, är redan en succé som attraherat internationell uppmärksamhet.

Follow on-investeringar H1 2019

Playfull – en belöningsplattform för restauranger och retail
https://beplayfull.com/
Los Angeles, USA, sådd-investering

Under parollen “Spela spel, vinn mat” möjliggör belöningsplattformen Playfull för restauranger – och i framtiden annan retailverksamhet – att erbjuda de som spelar datorspel att få konkreta geo-positionerade belöningar och produkter när de spelar spel de älskar på specifika platser. Andra investerare inkluderar Boston Seed Capital och framstående ängelinvesterare.

Nomadic – pionjärer inom platsbestämd VD från San Francisco
https://blurtheline.com/
San Francisco, CA, USA, A-runda

Amerikanskt bolag med säte i San Francisco med ambitioner att vara ledande inom platsbestämd VR som fokuserar på äventyrsspel där den som spelar upplever spelet genom att utforska sina närmiljöer. Andra investerare inkluderar Horizons med säte I Hong Kong och Vulcan Ventures

För mer information: 

Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations  
Direct: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com  

Oliver Carrà, Public Relations Director 
Direct: +46 (0) 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Större och starkare – så är helt nya Kia Sportage

Med bra innerutrymmen och flexibla lösningar har Kia Sportage blivit omåttligt populär i Sverige.

Nu kommer en ny generation – speciellt framtagen för europeiska förhållanden.

Favoriten lanseras nu som laddhybrid.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Kia Sportage har länge varit en favorit bland svenska bilförare. Nu lanseras nya Kia Sportage som Plug-In Hybrid. Denna familjesuv är fyrhjulsdriven och har en räckvidd på eldrift upp till 70 kilometer (WLTP).

Stora innerutrymmen

Femte generationens Kia Sportage har dessutom fått bättre innerutrymmen än sin föregångare, vilket bland annat märks i baksätet som fått generöst med benutrymme.

I Sportage Plug-In Hybrid är batteriet placerat under bilens golv, mellan hjulaxlarna, och även här har innerutrymmena fått lite extra resurser för både knän och huvud.

Tilltaget bagageutrymme

I nya Kia Sportage kan baksätet fällas i tre sektioner (40/20/40). Det gör att man kan anpassa bilens lastutrymme efter vad som ska fraktas, och hur många personer som behöver få plats. Sportage laddhybrid rymmer 540 liter bagage samtidigt som fem personer reser bekvämt. Med baksätet helt fällt sväljer den 1 715 liter.

Nya Kia Sportage Plug-In Hybrid får dra 1 350 kg.

Mot 100% laddbart 2024

Kia Sportage har varit populär bland svenska bilköpare i alla sina generationer och Kia är för femte året i rad det tredje största märket på den svenska marknaden och det mest sålda till privatköpare.

Kia har dessutom det lägre genomsnittliga koldioxidutsläppet av de bäst säljande bilmärkena på den svenska marknaden. Snittet för bilmodeller från Kia är 35 gram/km medan snittet för totalmarknaden är 75 gram/km.

2024 ska Kia enbart sälja laddbara bilar och redan under första kvartalet 2022 bestod Kias försäljning i Sverige till 82 procent av laddbara modeller.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?