1515
Annons

Starkt första halvår för Atea Sverige

Atea Sverige gör en positiv resultatökning på 12,3 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Omsättningen under det andra kvartalet var 4,347 miljarder kronor och resultatet (EBIT) blev 130 miljoner kronor. Det summerar ett första halvår med en lönsam omsättningstillväxt på en halv miljard kronor. 

Under andra kvartalet fortsätter Atea att växa starkt inom mjukvara och tjänster, både på konsult- och avtalssidan. En bidragande orsak till tillväxten är ett utökat förtroende att driva kundernas digitala transformation tillsammans med dem. Privata såväl som offentliga verksamheter visar ett tilltagande intresse för RPA, BI och AI-lösningar. Omsättningen för hårdvara var fortsatt hög under andra kvartalet, men 7,7% lägre än samma kvartal föregående år vilket innehöll stora klientleveranser till offentlig sektor. Den totala affärstillväxten för kvartalet blev 2,7% jämfört med samma period 2018. 

- Att mjukvara och tjänster är i fokus, både för privat och offentlig sektor, är en tydlig trend. Förmågan att dra nytta av tillgänglig data är en avgörande konkurrensfördel för våra kunder och leder till olika former av transformationsprojekt. Detta innebär ett bra affärsläge även om vi upplever något längre beslutsprocesser. Det viktigaste är att vi gör resan tillsammans med våra kunder då deras digitala ekosystem kommer att expandera och bli än mer komplexa, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Ateas olika hållbarhetsinitiativ uppmärksammades flerfaldigt under andra kvartalet. Bland annat erhöll koncernen guldstatus av EcoVadis för sitt CSR-arbete, vilket placerar Atea bland den främsta procenten av 55 000 företag på global nivå. I Sverige blev man första bolag att certifiera sig enligt ISO 37001 (en internationell standard för antikorruption). På Stora Samhällsgalan var Atea finalist med initiativet 100 %-klubben som stöttar it-återtag i svenska verksamheter. På samma tema öppnade Atea dörrarna till sitt nya logistik- och konfigurationscenter med fokus på hållbar livscykelhantering. Dessutom introducerade bolaget ett nytt integrationsinitiativ i samarbete med Arbetsförmedlingen.

- Jag är oerhört stolt och glad över alla medarbetare som om och om igen bidrar till ett ansvarstagande Atea: ett bolag man vill jobba på och som kunderna vill göra affärer med. Vår nya satsning handlar om att sänka trösklarna in till it-branschen så att vi tar vara på all den kompetens som kommer hit till Sverige. Mångfald formar dynamiska och lönsamma bolag, och vi vill bygga ett nav för detta tillsammans med våra kunder, säger Carl-Johan Hultenheim. 


Resultatet för hela Ateakoncernen

Ateakoncernen ökade omsättningen med 4,3 procent till 9,487 miljarder norska kronor under det andra kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT) blev 145 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 14,3 procent jämfört med andra kvartalet 2018.

Kvartalsrapporten och presentationen
Presskonferensen
Börsmeddelandet

För mer information kontakta: Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se

För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, +47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Gaming Innovation Group signs with a new online operator in Spain

Gaming Innovation Group Inc. (GiG) has signed an agreement with a brand new partner in Spain to provide its award winning platform, powering their move online.

The new partner already has an established retail business in the region, and the partnership will allow the new licensed brand to expand its operations online by the end of this year. It is expected that their digital transformation will take advantage of the substantial experience and knowledge that GiG can offer.

Given the new partner’s existing ‘brand equity’, with more than 27 large games rooms among their expansive retail operations, it is anticipated the brand will be able to secure a competitive market share and quickly drive revenue, tapping into the vast potential of iGaming in Spain.

The signed agreement is for an initial period of three years, with the option for an additional year. 

This new partner will be GiG’s thirteenth client in Spain, and they are well positioned for supporting organisations of all sizes with similar aspirations, in line with their targeted strategy. The regulated Spanish online casino market continues to grow and generated €407 million of GGR in 2021, an increase of 13% from 2020, with a similar growth forecasted for 2022 according to H2 Gambling Capital. 

Hervé Schlosser, Managing Director of Sportnco Gaming, said “We’re delighted to be teaming up with this new partner to help them utilise their existing retail brand and move into online gaming. In today’s marketplace, being able to offer the expertise, support and tools to help our partners stand out from the competition when launching in new markets is something we view as an essential part of our service offering. This new deal is fully in line with our strategy to focus on fast growing regulated markets, and also bring our expertise to a large number of clients in every market we are. With now 13 clients in Spain, our platform is more than ever the market reference and leader in this country.
 
For more information:
Richard Brown, CEO GiG, richard.brown@gig.com, +34 661599025 


 
About Gaming Innovation Group (GiG)
Gaming Innovation Group is a leading iGaming technology company, providing solutions, products and services to iGaming Operators. Founded in 2012, Gaming Innovation Group’s vision is ‘To be the industry leading platform, sportbook and media provider delivering world class solutions to our iGaming partners and their customers’.  GiG’s mission is to drive sustainable growth and profitability of our partners through product innovation, scalable technology and quality of service. Gaming Innovation Group operates out of Malta and is dual-listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker symbol GIG and on Nasdaq Stockholm under the ticker symbol GIGSEK. www.gig.com
 


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?