1515
Annons

Bublar Group förvärvar finska Augmented Reality-företaget Sayduck genom apportemission

Bublar Group, Nordens ledande noterade aktör inom AR/VR/XR-teknologi, förvärvar genom apportemission det finska AR-bolaget Sayduck, med kontor i Helsingfors och Vilnius.

Köpeskillingen är avtalad till 13,5 MSEK och erläggs i form av 3 064 424 nyemitterade aktier i Bublar Group AB, vilket motsvarar en utspädning för befintliga ägare om ca 7%. Därtill har avtalats en prestationsbaserad möjlig tilläggsköpeskilling (att erläggas i nyemitterade aktier) vilken för befintliga ägare kan leda till ytterligare utspädning om maximalt 6,5%, motsvarande 3 064 424 aktier. Sayducks aktieägare ingår lock-up-avtal på 1 år för aktierna som de nu erhåller i köpeskilling. Apportemissionen görs med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 11 april 2019.

Sayduck är en ledande aktör inom 3D Augmented Reality, och dess tekniska plattform riktar sig till den globala e-handelsmarknaden. Plattformen gör det möjligt för e-handelsföretag att utveckla sin digitala produktportfölj till 3D och ger kunderna möjlighet att placera ut virtuella 3D-modeller av produkterna i verkliga världen med augmented reality-teknik. 

Sedan 2018 har Sayduck samarbetat med Shopify Inc (NYSE:SHOP) (TSX:SHOP), en världsledande plattform för e-handel. Sayduck är Shopifys första AR-partner och bolagets AR-tjänster marknadsförs mot Shopifys ca 800 000 e-handlare. 

“Förvärvet är en del av vår strategi att erbjuda skalbar XR-teknologi. Sayduck är ett mindre bolag som har stor potential. Deras plattform bygger på den senaste augmented reality-tekniken och kan implementeras direkt i vårt erbjudande av produkter och tjänster. Nu kan vi tillhandahålla en beprövad SaaS-lösning för den snabbt växande e-handeln.”, säger Maria A Grimaldi, vd på Bublar Group. 

Niklas Slotte, vd för Sayduck, “Vi är stolta att bli en del av Bublar Group. Tillsammans stärker vi vår position som det ledande nordiska bolaget inom XR-teknologin och kan nu möta den växande efterfrågan på en global marknad. 3D och Augmented Reality är nästa naturliga steg i utvecklingen för både webb och mobil-handel. Genom plattformen, ger vi e-handlare möjligheten att enkelt 3D-visualisera sina produkter gentemot konsumenterna med en förstärkt upplevelse”.

Augmented Reality-teknik inom B2B, s k Enterprise AR, växer i snabb takt och en stor del av tillväxten förväntas ske inom detaljhandeln. 100 miljoner konsumenter förväntas handla med stöd av AR online och i butik år 2020, enligt analysföretaget Gartner. 25% av den globala e- och m-handeln kommer att vara AR-anpassad år 2030 enligt Citibank

    

VIKTIG INFORMATION

Denna information är sådan information som Bublar Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 juli 2019 kl. 18.45 CET.

Om Sayduck

Sayduck är en ledande AR-plattform för e-handeln. Bolaget grundades 2012 och är pionjärer inom Augmented Reality-lösningar för företagsmarknaden med 3D visualisering av fysiska produkter, med fokus på webb och mobil. Bolaget har 8 anställda och kontor i Helsingfors och Vilnius. Bland bolagets ägare kan nämnas A-Lehdet, Matteo Alessi, Seedcamp Investments med flera. Bolagets hemsida är www.sayduck.com

    

Om Bublar Group

Bublar Group är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsument- och företagsmarknaden baserat på den senaste tekniken. Spelutvecklingen drivs i dotterbolaget Virtual Brains AB och produkt- och tjänsteutveckling mot företagsmarknaden i dotterbolaget Vobling AB (www.vobling.com) som förvärvades i oktober 2018. Bublar Group är noterat på NGM Nordic MTF (NGM: BUBL MTF, ISIN: SE0010270793).

Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

Kontakt

Bublar Group AB (publ), Kungstensgatan 18, SE-113 57 Stockholm, Sweden. Telefon: +46 (0) 8-559 251 20, www.bublar.com

För mer information:
 

Maria A. Grimaldi, CEO Bublar Group AB (publ): maria.grimaldi@bublar.com, telefon: +46 (0) 70 828 38 34

Niklas Slotte, CEO Sayduck OY: niklas.slotte@sayduck.com, telefon: +358 40 735 38 74

Följande bilagor finns för nedladdning:
Bublar Group förvärvar AR-bolaget Sayduck genom apportemission

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?