1515

Upp till 53 % skillnad i pris mellan dyraste och billigaste försäkringen

Färsk statistik från Insplanet visar att priserna kan variera så mycket som 53 % mellan den billigaste och den dyraste försäkringen. Det innebär att det kan skilja upp till 4 795 kr mellan de billigaste och dyraste bilförsäkringarna. Prisdifferensen skiljer sig dels geografiskt, men också i ålder och bilmärke.

Prisskillnaderna störst i Stockholm

Bilägare i Stockholms län är de som kan spara mest på att man har rätt bilförsäkring. I Stockholms län ligger snittpremien på 5 979 kr, vilket är den högsta snittpremien i Sverige. Men det är också här som priset varierar som mest från lägst till högst, med hela 4 795kr!

Länet som har procentuellt högst prisskillnad är Jämtland, där priset varierar med 3 388 kr.

Prisskillnader per ln

Försäkringsbolagen beräknar risk olika

Bilförsäkring är en standardiserad produkt, vilket innebär att en försäkring ska täcka ungefär samma skador oavsett vilket bolag den är hos. Trots detta kan samma person få stora skillnader i pris från olika bolag.

En stor anledning detta är att försäkringsbolagen beräknar risk på väldigt olika sätt. Därför kan samma person belastas med så mycket som 53 % högre premie hos ett bolag än hos ett annat.

Frskringsbolagen berknar risk olika

I tabellen ovan kan vi se en jämförelse gjord med en Volkswagen Passat som testbil. Bilen är från 2016, och ålder på föraren är 39 år. Pris som jämförs är halvförsäkring, eftersom vagnskadegaranti oftast ingår för bilar som är tre år eller nyare.

Som vi kan se skiljer sig priset med hela 53%! Där SafeTown försäkring erbjuder lägst pris medans TryggHansa erbjuder samma försäkring men med en 53 procentig ökning i pris.

Bilförsäkring är en standardiserad produkt. Standardiserad betyder att en helförsäkring hos samtliga bolag täcker ungefär samma skador. Så hur kommer det sig då att priserna kan variera med så mycket som 53%?

Så här svarar Tomas Jonson VD på Insplanet på den frågan.

“Försäkringsbolagen har olika målgruppsstrategier. Vilket också kan variera över tid beroende på hur deras befintliga portfölj ser ut mot vad de har för målsättning. Därtill har försäkringsbolagen olika syn på risk och även prissättningen av olika risker. Av den anledningen kan det skilja sig många tusenlappar för samma person och bil beroende på försäkringsbolag. I snitt sparar våra kunder 1 800 kr per år, men ofta är det betydligt mer än så.”

 Tomas Jonson

Tomas Jonson

20 åringar betalar 114% mer än 40 åringar för sin bilförsäkring

Vilket i sin tur innebär om du är under 25 år och vill ha en billig bilförsäkring är det väldigt viktigt att jämföra. Som vi kan se på grafen nedan är det väldigt mycket dyrare för 25 åringar och yngre att försäkra sin bil än någon som är 30 och 40 år!

20 ringar betalar mer fr bilfrskring

Grafen avser snittpremie för helförsäkring

Den åldersgrupp som sparar allra mest på att jämföra är 18-27 åringar. Där kan priset mellan lägst och högst variera så mycket som 4 828 kr. Hur gammal du är påverkar priset väldigt mycket som grafen ovan indikterar. I takt med att du blir äldre blir din bilförsäkring billigare. Det är därför väldigt viktigt att du inte sitter med samma försäkring från när du är 20 tills du är 40 år.


lder p frare

Läs den fullständiga artiklen på Insplanet.com

Vid frågor kontakta Jesper Lindius

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?