1515

Alla förtjänar tjänstepension i AMFs nya kommunikationskoncept – även makaroniborrare och lunchlådelajkare!

AMFs nya kommunikationskoncept ”Alla förtjänar tjänstepension” är en hyllning till dem som jobbar, och ett led i en långsiktig satsning för att öka intresset och medvetenheten om pensionen från jobbet. Nu lanseras den första delen av konceptet genom två reklamfilmer där vi får vi träffa makaroniborrare och lunchlådelajkare – två ”drömyrken” som förtjänar tjänstepension.

Under 2018 tog AMF i sin kommunikation hjälp av Mona Lisa och Magnus Uggla för att stärka kunskapen om tjänstepensionens koppling till jobbet. Nu vidareutvecklas kommunikationen inom ramarna för den långsiktiga satsning som syftar till att väcka intresse för och få fler medvetna om sin tjänstepension.

I det nya konceptet vill AMF på ett lustfullt sätt lyfta fram att alla som jobbar förtjänar tjänstepension, oavsett vad de jobbar med eller vilken bakgrund eller erfarenhet de har. Humorn som verktyg för att väcka intresse och underhålla känns igen från tidigare reklamfilmer från AMF.

-  Tjänstepensionen ökar i betydelse, och för många kommer den att stå för runt en tredjedel av den totala pensionen framöver. Vi vet samtidigt att kunskaperna om tjänstepensionen är ganska låg, men att intresset för att lära sig mer är stor. Genom att använda oss av fantasieggande yrken som nog bara existerar i drömmarnas värld vill vi bidra till att stärka intresset för pensionsfrågan på ett lustfullt och inkluderande sätt. Samtidigt vill vi lyfta fram och hylla alla som går till jobbet varje dag, och slå fast att de verkligen förtjänar sin tjänstepension,  säger Jelena Mirkovic, marknadschef AMF.

Konceptet är framtaget för att kunna användas i en rad olika kanaler, och därigenom kunna nå så många målgrupper som möjligt. Premiärvisningen av filmerna har precis inletts på tv, och i digitala kanaler så som Youtube, Facebook och Instagram.

-  Ska vi lyckas med att medvetandegöra så många som möjligt om betydelsen av tjänstepensionen måste vi använda oss så av en rad olika vägar för att nå fram. Därför har det varit viktigt för oss att utveckla ett koncept som på ett smidigt sätt fungerar över kanalgränserna, säger Jelena Mirkovic, marknadchef AMF.

De nya reklamfilmerna har tagits fram tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Giant&Toys. Sara Haag har varit regissör. 

Se de nya filmerna på AMFs youtubekanal:

Film 1 - Makaroniborrare 

Film 2- Lunchlådelajkare 

Läs mer om kopplingen mellan lön och pension på: Pensionsbloggen

 

För frågor kontakta:
Åsa Ambuhm, marknad AMF, 070-601 46 75, asa.ambuhm@amf.se
Jens Söderblom, presschef AMF, 073-086 98 41, jens.soderblom@amf.se
 


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?