1515

SwedSec varnar rådgivare

Rådgivaren har brutit mot företagets regler om identitetskontroll och kundkännedom, vilket riskerar penningtvätt.

Under hösten 2018 hjälpte rådgivaren en person att öppna ett konto och ansluta kunden till företagets internettjänst. Personen identifierade sig med stöd av ett svenskt körkort. Rådgivaren upptäckte senare att ett antal större belopp hade satts in på kontot som därefter snabbt förts vidare. Rådgivaren larmade internt.

Vid företagets utredning av händelserna framkom att den berörda personen utgett sig för att vara någon annan, då körkortet var stulet. Rådgivaren hade inte på ett korrekt sätt kontrollerat ID-handlingen. Vidare hade rådgivaren brutit mot företagets regler genom att felaktigt dokumentera att fördjupad kontroll av kundkännedom hade genomförts, trots att så inte var fallet. 

SwedSecs disciplinnämnd betonar att reglerna om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är centrala för att förhindra att finansiella företag utnyttjas för bl.a. penningtvätt. Rådgivarens överträdelser har medfört att företaget har blivit utsatt för identitetsbedrägeri och att konto och internettjänst öppnats med stöd av en stulen ID-handling. Agerandet har utsatt företaget för risk att ha medverkat till penningtvätt och finansiering av terrorism. Dessutom har rådgivarens handlande medfört en risk för ingripande av tillsynsmyndigheten och för att företagets anseende skadas.

Disciplinnämnden ser allvarligt på det som hänt. Regelöverträdelserna har dock endast rört en kund och rådgivaren har själv tagit initiativ till företagets utredning. Disciplinpåföljden kunde därför begränsas till en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

För ytterligare information kontakta: 
Katarina Lidén, VD SwedSec Licensiering AB 
08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från LogMeInAnnons

Så frigör LogMeIn den moderna arbetskraftens potential

I dag jobbar miljontals människor världen över på distans, vilket ställer stora krav på företag att se till att anställda får supporten de behöver och att säkerheten är den allra bästa. Med LogMeIns heltäckande molnlösningar blir arbetet sömlöst och IT-avdelningen får kraftfulla verktyg. I ett nytt partnerskap med Commaxx är LogMeIns produkter nu tillgängliga för den nordiska marknaden. 

LogMeIn grundades 2003 och är en pionjär inom fjärrarbete. Under pandemin har arbetsplatsen blivit ännu mer decentraliserad och efterfrågan på LogMeIns lösningar har ökat ytterligare. Idag hjälper LogMeIn miljontals människor och företag att arbeta så bra som möjligt – var som helst och när som helst. 

– Molnbaserad kommunikation och tjänster har blivit en del av vardagen och är därför avgörande för att företag ska lyckas i framtiden. Genom vårt partnerskap med Commaxx ser vi fram emot att hjälpa fler svenska och nordiska företag att anpassa sig i den nya eran av arbete, säger Gerald Byrne, Senior Director och Channel Sales.

– Det som gör oss unika är just att alla våra produkter är molnbaserade, vilket är ovanligt på marknaden med tanke på den bredden vi har. Man kan med några klick enkelt skala upp och ned allt från våra UCC-lösningar till vår säkerhetslösning LastPass, säger Barry McMahon, Senior Product Marketing Manager. 

En spridd arbetsplats kräver kraftfulla verktyg

 På en decentraliserad arbetsplats är det även viktigt att IT-avdelningen har verktygen som behövs för att enkelt ge anställda support. Med lösningar som Rescue och Central kan IT-personalen enkelt hantera alla anslutna enheter, var de än befinner sig. Förutom att kunna ge smidig support är det även av högsta vikt att man arbetar så säkert som möjligt. Med LogMeIns lösning LastPass som finns i deras Identityserie säkrar man de anställdas identitet, åtkomst, data och lösenord. 

–  LastPass kan generera slumpmässiga lösenord i alla möjliga skepnader och med ett inlogg kan du hantera alla lösenord på ett och samma ställe. Lösningen kommer ihåg lösenorden och fyller automatiskt in den krävda informationen, Barry McMahon.

Lösningen har även multifaktorautentisering, vilket ger en extra nivå av säkerhet. 

– När du kombinerar att kunna genera och hantera lösenord, samtidigt som du utmanar användaren att bevisa att den är vem den påstår sig vara, så får du en mycket omfattande säkerhetslösning som är lätt att använda. Det valideras av mer än 26 miljoner kunder, avslutar Barry McMahon. 

Länk: Vill du veta mer om LastPass? 

Om LogMeIn

 LogMeIn är en pionjär inom distansarbete och en drivkraft bakom dagens situation där vi kan arbeta var vi vill, och har blivit ett av världens största SaaS-företag med tiotals miljoner aktiva användare, mer än 3500 globala medarbetare, över 1,3 miljarder dollar i årlig omsättning och cirka 2 miljoner kunder världen över som använder LogMeIns lösningar som en viktig del i deras dagliga liv.

 

Mer från LogMeIn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LogMeIn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?