1515

myFC och Hozon Auto i förstudie för LAMINA REX

myFC påbörjar en förstudie för företagets bränslecellsbaserade räckviddsförlängare LAMINA REX tillsammans med den kinesiska elbilstillverkaren Hozon Auto.

Hozon Auto utvecklar och tillverkar elbilar exklusivt för den kinesiska marknaden, och innehar en av landets tio licenser för att tillverka och sälja elbilar. Förstudien kommer att genomföras av personal från Hozon Auto och myFC. Målet med förstudien är att skapa är ett tekniskt underlag för ett prototypinförande av REX, och därefter utvärdera eventuella fortsatta samarbeten. myFC:s utsläppsfria bränslesystem ingår i förstudien.

– Kina ligger definitivt långt fram när det gäller utvecklingen av elbilar och prognoser visar att mer än hälften av alla elbilar som säljs i världen under 2019 kommer att säljas i Kina. Dess fordonsindustri är mycket avancerad och det är en del av vår strategi att samarbeta med starka partners. Jag är väldigt stolt att nu säga att Hozon Auto är en av dem, säger Björn Westerholm, VD för MyFC.

Hozon Auto har en uttalad partnerstrategi där man knyter till sig teknik och design från tredje part. Företagets huvudkontor ligger i Shanghai, dess FoU görs i Shanghai och Jiaxing, design i Beijing och Turin, teknik och validering i Stuttgart och slutligen finns även verksamhet i Silicon Valley för utveckling av uppkopplade och självkörande bilar. Tillverkning sker i Tongxiang. Hozons mål är att bli en marknadsledare med hög kvalitet och smarta, uppkopplade bilar.

–  Vi är imponerade av myFC:s teknik och REX-lösning, och nyfikna på hur det kan gynna Hozon Autos utveckling av billiga elbilar med lång räckvidd. Ett utsläppsfritt bränsle står naturligtvis också högt på vår agenda, så vi ser fram emot detta samarbete, säger Dr Kevin Zhao, chefsingenjör på Hozon Auto.

LAMINA REX bygger på myFC:s patenterade LAMINA-teknik. Laddad med myFC:s gröna bränsle, som består av salter, vatten och reaktionskomponenter, kan den så mycket som fördubbla räckvidden för en medelstor elbil.

Förstudien planeras slutföras under sommaren 2019


Denna information är sådan information som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 mars 2019 kl. 07:50 CET.  

Vid frågor, vänligen kontakta:

myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: +46 (0) 738 09 33 83

Certified Advisor:

Avanza Bank
E-mail: corp@avanza.se
Telefon: +46 (8) 409 421 20

Följande bilagor finns för nedladdning:
Ladda ner pressmeddelandet som pdf

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Trelleborgs HamnAnnons

Skandinaviens nav för transport och logistik finns i Trelleborgs Hamn

Under 2021 kommer Trelleborgs Hamn ha hanterat ungefär 100 000 fler rullande enheter än tidigare år, trots rådande pandemi. Nyckeln till framgången är en modern, digitaliserad och miljövänlig hamn som fungerar som nod i en mer tillgänglig och hållbar transportkedja. 

Trelleborgs Hamn är inne i en expansionsfas där hamnen flyttas och byggs ut för att kunna ta emot större och fler fartyg. Utöver det görs plats för Kuststad 2025, ett stadsutvecklingsprojekt som bland annat innebär möjlighet för bostäder, näringsliv och infrastruktur i en havsnära miljö. 

– Vi är oerhört viktiga som hamn och nod för Sverige och handeln. Vi är Skandinaviens största RoRo-hamn och har en marknadsandel på 31 procent av allt som kommer till och från Europa, säger Jörgen Nilsson, VD.

Skapa rätt förutsättningar till mer hållbara transporter

Hela Sveriges logistikflöden kanaliseras till stor del genom Trelleborg. Därför tar Trelleborgs Hamn utmaningar som miljömässigt hållbar logistik på allvar och Jörgen Nilsson betonar vikten av att ha en god logistisk infrastruktur bakom hamnen för att säkerställa att gods och varor kommer fram på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Trelleborgs Hamn agerar kittet som skapar smidiga flöden genom hamnen. Under 2022 introduceras även två nya fartyg från TT-Line, vilket är positivt ur ett miljöhänseende då de har möjlighet att drivas på LNG (flytande naturgas). 

– För oss är det viktigt att jobba med små steg för att förbättra kontinuerligt. Med det menar jag att vi absolut ska använda sjöfarten när vi behöver flytta stora volymer gods, men vi ska använda tåget när det gäller långa transporter och vägtrafiken när det är en kort och flexibel frakt som ska hanteras. Intermodala transporter, då man kombinerar olika transportslag för att få fram sitt gods, anser vi helt enkelt är bäst för miljön. Vi är en modern hamn och med digitala verktyg och smarta processer ser vi till att du som kund får dina varor enligt den tid och hastighet som du önskar. Det är vår lilla, men viktiga, del i logistik- och transportkedjan, säger Jörgen Nilsson. 

Kompetensutveckling med en egen akademi

– Men vi investerar inte bara i hamnen utan även i vår personal. Vi vill ju fortsätta vara Europas bästa RoRo-hamn och erbjuda den bästa hamnservicen. För att följa med i utvecklingen och ge fler medarbetare chans till kompetensutveckling har vi startat Trelleborgs Hamns egen akademi, THAB Academy, som pågår under två års tid. Under pandemin har utbildningen pausats men nu ser vi fram emot att starta upp de två årskullarna igen, säger Jörgen Nilsson.

Om Trelleborgs Hamn
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar en stor del av svensk export och import. Från Trelleborgs Hamn utgår färjeförbindelser till Tyskland, Polen och Litauen, dygnet runt, året om. Trelleborgs Hamn har som uttalat mål att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn. 

www.trelleborgshamn.se

Mer från Trelleborgs Hamn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trelleborgs Hamn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?