1515

AAK acquires foodservice company BD Foods

To build and drive its customer co-development strategy and broaden its capabilities, AAK has acquired British foodservice company BD Foods located in St Leonards-on-Sea on the south coast of England. BD Foods is a producer of tailor-made restaurant quality meal accompaniments and had revenues of approximately SEK 120 million in 2018.

“This acquisition is a very good fit with our global foodservice expansion and will provide a complementary range of products at the premium end of the foodservice market”, says Johan Westman, President and CEO. “BD Foods has a broad product and packaging offering, a customer-centric approach and a strong reputation in UK foodservice.”

BD Foods was established in 2001 and has approximately 100 employees. The company has a portfolio of over 3,000 products that are sold to a wide range of customers, including restaurants, hotels, airlines, wholesalers, and food manufacturers.

“By acquiring BD Foods, we will extend our foodservice range with, for example, dip pots, pouches and hot filled products”, says René Schou, President AAK Foodservice. “We will furthermore increase our capabilities and broaden our product portfolio which will give us greater access to some key operators in the foodservice market.”

The acquisition will be consolidated as of today and has no significant impact on AAK’s earnings. Acquisition-related costs will be charged to the first quarter 2019.

For further information, please contact: 
Fredrik Nilsson
CFO                        
Mobile: +46 708 95 22 21
E-mail: fredrik.nilsson@aak.com 



This information was submitted for publication at 1:00 p.m. CET on February 27, 2019.

AAK is a leading provider of value-adding vegetable oils & fats. Our expertise in lipid technology within foods and special nutrition applications, our wide range of raw materials and our broad process capabilities enable us to develop innovative and value-adding solutions across many industries – Chocolate & Confectionery, Bakery, Dairy, Special Nutrition, Foodservice, Personal Care, and more. AAK’s proven expertise is based on more than 140 years of experience within oils & fats. Our unique co-development approach brings our customers’ skills and know-how together with our own capabilities and mindset for lasting results. Listed on Nasdaq Stockholm and with our headquarters in Malmö, Sweden, AAK has 20 different production facilities, sales offices in more than 25 countries and more than 3,600 employees. We are AAK – The Co-Development Company. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Press release (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från MedHelpAnnons

Så får ni minskad sjukfrånvaro och ökat välmående i det nya normala

Att arbeta hållbart är en självklarhet hos så gott som alla företag i dag, men färre har koll på att hållbarhet även gäller medarbetarnas hälsa. Sjukfrånvaro kostar svenska företag hela 20 miljarder kronor varje år och det blir därför av största vikt att jobba för att motverka det, inte minst när en hybrid arbetsplats väntas bli fram-tidsnormen.

– En datadriven plattform kombinerad med sjukvårdsrådgivning ger alla företag riktigt bra förutsättningar. Därför finns vi, säger Tobias Ekros, vd på MedHelp.

Så gott som alla stängde ner sin kontorsverksamhet under fjolåret. Den klassiska arbetsvarda-gen som vi känner till den försvann, och snabbt blev hemmakontor och virtuella möten den nya normen. Men nu, i takt med att fler vaccinerat sig och smittspridningen minskat, återgår allt fler till sina arbetsplatser.

Detta väcker ett flertal frågor relaterat till smittspridning som många kan ha svårt att svara på. Men hur bör företag och dess anställda tänka?

– Det är svårt att veta när man får vara på arbetsplatsen eller ens bör jobba överhuvudtaget. Viruset muterar sig och myndigheternas råd förändras kontinuerligt. Just därför kan det vara en utmaning för både företag och chefer att göra rätt, berättar Tobias Ekros, vd på MedHelp.

Sänker kostnaderna för sjukfrånvaro

Med MedHelp får hela företaget ett gott stöd för den nya tidens behov. I samband med att en anställd kontaktar dem för att göra en sjukanmälan kan den få en kvalificerad sjukvårdsråd-givning. 

– Gör våra sjuksköterskor bedömningen att du inte behöver sjukanmäla dig kan bolaget undvika onödig frånvaro. Men behöver den anställde vara borta från jobbet kan vi korta ned längden på frånvaron – tack vare rätt råd och rekommendationer, säger Tobias.

En vinning med MedHelp är att det tidigt går att upptäcka mönster för långtidssjukfrånvaro, vilket möjliggör att minska den i ett tidigt skede. Förutom att behöva bekosta sjukperioden inne-bär ett personalbortfall förlust av stora summor pengar. Produktionen saktas ned, och att hitta en eventuell ersättare innebär nya kostnader.

– Sjukfrånvaro kräver administrativt chefsarbete, vilket innebär att fokus flyttas från bolagets primära arbetsuppgifter. Med vår tjänst kan man fortsätta fokusera på kärnverksamheten sam-tidigt som de sänker sina kostnader som tillkommer vid sjukfrånvaro.

En arbetsgivare sitter på ett stort ansvar och har många krav att uppfylla när en anställd är sjuk. På mindre bolag är det dessutom inte enkelt att ha full koll på vad ansvaret och kraven in-nebär. Med hjälp av MedHelps rehabiliteringsstöd får de stöd genom hela processen så att de enkelt kan följa alla steg på ett korrekt sätt.

– Genom att sätta in rätt åtgärd så tidigt som möjligt kan ni antingen undvika långtidssjuk-frånvaro helt, eller så kan ni komma i gång med rehabiliteringen i tidigt skede, säger Tobias.

Här kan du läsa mer om hur SAAB med MedHelp för sänkt sjukfrånvaro 

Väldetaljerad överblick

Tobias fortsätter med att berätta att det generellt blivit mindre socialt accepterat att träffa andra vid sjukdomssymtom. Så gott som alla stannar hemma och jobbar när de blir sjuka – nå-got som också kan innebära en risk.

– Är man väldigt sjuk men jobbar hemifrån ”för att man kan” så ökas risken även här för lång-tidsfrånvaro. Samtidigt blir det svårt för arbetsgivaren att hålla koll på sina medarbetare. Där-för blir den professionella sjukvården från oss viktig; på så vis får man en adekvat rådgivning i samband med sin anmälan.

Med MedHelp får företaget tillgång till statistik och en väldetaljerad överblick som gör det enkelt att se om en viss anställd varit borta flera gånger. I vanliga fall kan det svårt att fånga upp att en enskild individ av flera hundra är sjuk vid upprepade tillfällen under en kortare period.

– MedHelp skickar automatiska notifikationer till den ansvarige när det är dags att se över en anställds situation. Det kan vara allt från dennes hälsa, till något kring arbetsmiljön. Identifie-rar man tecken på systematiskt återkommande symtom kan man sätta in rätt insatser vid rätt tidpunkt, säger Tobias Ekros och avslutar:

– Alla företag vill ha en låg sjukfrånvaro och en hög frisknärvaro – men man får inte låta de kortsiktiga målen skapa långsiktiga och ofta dyrbara problem.

Läs mer om MedHelp här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MedHelp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?