1515

AAK acquires Dutch vegetable oils refinery

To increase capacity, support existing production facilities and enable continued growth, AAK has acquired Dutch company MaasRefinery B.V., specialized in toll refining of vegetable oils and fats for the food industry.

MaasRefinery is located next to a deep-sea terminal in Rotterdam and has a capacity of approximately 40,000 MT with room for expansion. The plant had revenues of SEK 50 million in 2018 and has 20 full-time employees.

“We have seen strong growth within our European business over the past years and this investment will give us additional capacity and secure support for continued growth”, says Johan Westman, President and CEO.

MaasRefinery was established in 2009 and is designed according to the latest technology with processes that maximize energy efficiency and minimize oil losses. Furthermore, the company is certified according to FSSC 22000 and fulfils the requirements of Skal, Kosher, RSPO and GMP+ as well.

“MaasRefinery is a very well-managed company that focuses on conventional as well as organic oils and fats, the latter being a key focus area for AAK”, says Jan Lenferink, President AAK Europe.

The acquisition, which is subject to approval from local authorities, is expected to be finalized during the first quarter 2019 and has no significant impact on AAK’s earnings. Acquisition-related costs will be charged to the first quarter 2019.
 

For further information, please contact:
Fredrik Nilsson 
CFO
Mobile: +46 708 95 22 21
E-mail: fredrik.nilsson@aak.com 



The information was submitted for publication at 8:55 a.m. CET on February 20, 2019.
 

AAK is a leading provider of value-adding vegetable oils & fats. Our expertise in lipid technology within foods and special nutrition applications, our wide range of raw materials and our broad process capabilities enable us to develop innovative and value-adding solutions across many industries – Chocolate & Confectionery, Bakery, Dairy, Special Nutrition, Foodservice, Personal Care, and more. AAK’s proven expertise is based on more than 140 years of experience within oils & fats. Our unique co-development approach brings our customers’ skills and know-how together with our own capabilities and mindset for lasting results. Listed on Nasdaq Stockholm and with our headquarters in Malmö, Sweden, AAK has 20 different production facilities, sales offices in more than 25 countries and more than 3,600 employees. We are AAK – The Co-Development Company. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Press release (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från BrighterAnnons

Svenskt medtech företag har som syfte att förenkla vardagen för diabetiker och minska vårdkostnaderna för samhället.

Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.
Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.

Antalet personer i världen som lever med diabetes har ökat så mycket de senaste decennierna att det talas om en global epidemi. Om ökningen vi ser idag fortsätter i samma takt kommer sjukdomen att drabba cirka 700 miljoner vuxna i världen år 2045. Diabetes har en stor påverkan för den som drabbas, på hälso- och sjukvården och på samhällets ekonomi.

Den svenska innovationen Actiste Diabetes Management Service, ADMS, som syftar till att göra den dagliga vården för diabetespatienter enklare och mer översiktlig har som mål att möjliggöra för fler att följa läkarens rekommendationer och därmed minska vårdkostnaderna på sikt.

– En vanlig utmaning för sjukvården är att vårdgivarens ordinationer, av olika anledningar, inte följs. Detta gör att behandlingen inte blir optimal vilket på sikt kan leda till komplikationer samt ett ökat personligt lidande och stora kostnader för samhället, berättar Lisa Malm, senior nursing advisor diabetes på Brighter. 

Några anledningar till att behandlingen inte följs kan vara brist på kunskap, att man inte förstår hur allvarlig sjukdomen är samt brist på läkemedel och hjälpmedel att hantera sjukdomen på ett effektivt sätt i dagliga livet.

– Vår vision är att ge personen med diabetes ett verktyg för en enklare vardag. Ett allt i ett hjälpmedel med blodglukosmätare, blodprovstagare och en insulin injektor som också är digitalt uppkopplad. Data lagras och visas i en överskådlig app, det bidrar till ökad kunskap om samspelet mellan kost, fysisk aktivitet och insulin, säger Lisa Malm. 

Än idag 2021 har många personer med diabetes fortfarande en bok där glukosvärden bokförs utan möjlighet att se om, hur mycket eller när insulinet har injicerats.

– Med ADMS visas data såsom glukosvärden, insulininjektioner, måltider och fysisk aktivitet i appen. Det ger detaljer om följsamhet och effektiviteten av behandlingen. Vårdgivaren kan bland annat erhålla en fjorton dagars PDF-rapport som ger en helhetsbild av perioden, på så vis kan vården ge en individualiserad behandling, menar Lisa Malm. 

Brighter har under året utfört användartester på två vårdcentraler, i Särö och Stenungsund, där diabetespatienterna har fått använda ADMS.

– Vi har genom testet på västkusten sett att vår lösning har möjlighet att hjälpa diabetiker till en bättre vardag och ett långsiktigt bättre liv. För oss är användar- och kliniska tester mycket viktiga för utvecklingen av vår tjänst. Vi satsar nu på att göra vår lösning tillgänglig i regioner som exempelvis Mellanöstern, Sydostasien och Afrika, där det finns ett stort behov av diabetesvård, säger Lisa Malm. 

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning.

Läs mer på www.brighter.se och www.actiste.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Brighter och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?