1515

ÅF populär arbetsgivare bland nyanlända – utökar samarbete med Jobbsprånget

Praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), har sammanställt statistik över vilka arbetsgivare som flest nyanlända akademiker vill praktisera hos. ÅF finns med bland de fem mest populära arbetsgivarna. ÅF utökar nu sitt samarbete med Jobbsprånget och blir därmed den arbetsgivare som satsar mest på praktikprogrammet.

Jobbsprånget erbjuder nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet. Vid ansökan till programmet anger den sökande vilken arbetsgivare den helst vill arbeta hos. Nu kommer en färsk sammanställning från Jobbsprånget över vilka arbetsgivare som är mest populära, där ÅF visar sig vara en av de fem mest åtråvärda arbetsgivarna bland de nyanlända. 

- ÅF blir den arbetsgivare inom Jobbsprånget som satsat allra mest, med hela 55 praktikplatser erbjuder de fler praktikplatser än någon annan inom programmet. ÅFs engagemang är mycket betydelsefullt och inspirerande, säger Alexandra Ridderstad, verksamhetsansvarig för Jobbsprånget. 

Till dags dato har 2 071 nyanlända sökt praktikplats genom Jobbsprånget. Cirka 150 arbetsgivare på 50 orter över hela landet är för närvarande engagerade i programmet. 

- Att ÅF hamnar så högt i rankning bland nyanlända akademiker är mycket hedrande och en viktig indikator på att vi är på rätt väg i vårt mångfaldsarbete, kommenterar Amir Nazari, Diversity Coach ÅF. 

ÅF prioriterar mångfaldsfrågor högt och har senaste åren arbetat mycket aktivt med sin unika satsning New Immigrated Engineers. ÅF har två heltidsanställda Diversity Coacher som utvecklar ÅFs rekryteringsarbete bland nyanlända och utrikes födda.

- Detta är en mycket strategisk målgrupp för oss. Vi har sen ett par år tillbaka arbetat brett mot utrikesfödda akademiker, nu skalar vi upp ytterligare tillsammans med Jobbsprånget, berättar Amir Nazari. 

Genom interna undersökningar har Jobbsprånget noterat att hela sju av tio praktikanter inom programmet gick vidare till arbete efter sin praktik. Även ÅF har anställt en stor andel av de nyanlända akademikerna som tjänstgjort vid företaget efter praktikperiodens slut. 

 Om Jobbsprånget
Jobbsprånget är ett nationellt praktikprogram som erbjuder fyra månaders avancerad praktik till nyanlända akademiker på deras yrkesnivå – ingenjörer, ekonomer, arkitekter och systemvetare. Syftet med programmet är att tillvarata kompetensen och påskynda introduktionen till den svenska arbetsmarknaden. Genom praktiken skapas nya kontakter, förutsättningar för validering av kompetens och möjligheten att fylla kompetensgap hos arbetsgivaren med resurser som idag står utanför arbetsmarknaden. Av de medverkande praktikanterna under hösten 2018 var 50% kvinnor.
 

Om ÅF
ÅF är ett ingenjörs- och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. ÅF skapar hållbara lösningar för kommande generationer genom att förena människor och teknik. ÅFs bas är i Europa och dess affärer och kunder finns över hela världen. 

 

För mer information, kontakta:
Elin Edelström
Press and PR manager
ÅF
070-287 20 55 / 010-505 14 05
elin.edelstrom@afconsult.com
 



Alexandra Ridderstad
Verksamhetsansvarig
Jobbsprånget
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
070-417 45 45
alexandra.ridderstad@iva.se




Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?