1515

Atea inleder ett nytt kapitel efter en framgångsrik målgång år 2018

Tillväxtresan fortsätter för Atea Sverige AB. 2018 växte affärsvolymen till drygt 15 miljarder kronor och resultatet (EBIT) nådde 484 miljoner kronor vilket innebär en ökning med 19 % jämfört med föregående år. Omsättningen för det fjärde kvartalet var 4,3 miljarder kronor och resultatet (EBIT) uppgick till 156 miljoner kronor.

Den totala tillväxten för Atea 2018 landar på 2,2 miljarder kronor. Ökningen sker genom en positiv utveckling inom samtliga affärsområden där volymerna inom hårdvara, mjukvara och tjänster når nya rekord. Snabbast växte konsultaffären och Atea hälsade sammanlagt 397 nya konsulter välkomna under 2018. Årsskiftet markerade en positiv målgång för det kapitel som startade 2015 och har lagt en bra grund för nästa steg.

- Jag är både stolt och tacksam att våra kunder ger oss ett fortsatt och utökat förtroende. Våra kunder måste äga sin egen digitala resa, däremot vill vi vara möjliggöraren som hjälper dem med ny smart it-infrastruktur och underlättar för dem att driva innovation. Mängden data exploderar och verksamheters förmåga att dra nytta av tillgänglig information och utveckla sina digitala ekosystem kommer att avgöra deras framgång. Det är delvis därför vi investerar i nya kompetenser och etablerar vårt nya erbjudandeområde information management, säger Carl-Johan Hultenheim, vd på Atea Sverige AB.

I januari lanserade Atea sin nya treårsplan med fokus på ett utökat kunderbjudande inom områdena hybrid platforms, digital workplace och information management. Den nya planen innehåller också tydliga och modiga mål inom mångfald och hållbarhet. Att utmanas inom dessa områden är en av anledningarna till medarbetarnas rekordhöga engagemang som visar sig i 2018 års mätning av eNPS-index. Företagskulturen, den höga stoltheten hos 2500 medarbetare och positionen som marknadsledare skapar goda förutsättningar för Atea att fortsätta växla upp under 2019.

- Medarbetarna är motorn i vår framgång och deras engagemang är fantastiskt. Vi har lagt ribban högt inför de kommande tre åren med tuffa affärsmål men företagskulturen sporrar oss. För att nå våra mål satsar vi mycket på en fortsatt utveckling av vårt erbjudande och att skapa rätt dynamik i organisationen genom mångfald i vår laguppställning. 2018 ökade vi andelen kvinnliga chefer från 20 till 28 % och medarbetarna har en riktigt hög engagemangsnivå, där kvinnliga medarbetare är snäppet nöjdare än de manliga. Nu lyfter vi blicken för att öka mångfalden ytterligare, säger Carl-Johan Hultenheim.

 

Resultat Ateakoncernen

Årsomsättningen för koncernen var under 2018 34,7 miljarder norska kronor med en EBIT på 690,3 miljoner norska kronor. Omsättningen under det fjärde kvartalet var 10,2 miljarder norska kronor, där EBIT uppgick till 309 miljoner norska konor.

Kvartalsrapporten och presentationen

Presskonferensen

Börsmeddelande

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?