Fedobe, Magento-experterna, tillkännager ny VD och en ny global expansionsplan

Fedobe Solutions Private Limited, en Indienbaserad e-handelskonsult, tillkännager sin nya VD - Joydeep Dash och en global expansionsplan.

Stockholm den 16 januari 2019: Fedobe Solutions Private Limited, en Indienbaserad e-handelskonsult, tillkännager sin nya VD - Joydeep Dash och en global expansionsplan.

Fedobe grundades år 2010 som en e-handelskonsult, specialiserad på Magentoplattformen, med målet att hjälpa framgångsrika varumärken att utveckla, lansera och löpande vässa sin digitala affär.

Den globala framgången som öppen källkodsteknik rönt med åren har, tillsammans med det ökade intresset för plattformen i och med Adobes uppköp av Magento, lagt grunden till en spännande framtid för Fedobe.

 

"E-handelsbranschen upplever sedan ett antal år tillbaka en snabb tillväxt och det faktum att etablerade aktörer som Adobe och SAP nu på allvar satsar på utvecklingen av e-handelsplattformar visar att konsolideringen av branschen kommer att öka", Joydeep Dash, CEO, Fedobe

 

– E-handelsbranschen upplever sedan ett antal år tillbaka en snabb tillväxt och det faktum att etablerade aktörer som Adobe och SAP nu på allvar satsar på utvecklingen av e-handelsplattformar visar att konsolideringen av branschen kommer att öka, liksom takten på utvecklingen av e-handelslösningar, inte minst inom detaljhandeln, säger Joydeep Dash.

Joydeep, som nyligen utsetts till VD för Fedobe, kommer in i bolaget med 20 års internationell erfarenhet av att etablera och utveckla IT-tjänster på olika marknader. Med sin utgångspunkt från Sverige ser Joydeep Europa som den främsta marknaden för Fedobes framtida tillväxt.

– Fedobe kommer, med sin långa erfarenhet av att betjäna europeiska kunder, även fortsättningsvis att främst fokusera på Norden, Centraleuropa, Spanien och Italien i sin fortsatta expansion. Men, vi har också kunder i bl.a. USA, Storbritannien, Dubai, Australien och Brasilien som vi framöver kommer att stärka samarbetet med genom att investera i lokala kontoansvariga som kommer att utgöra gränssnittet mellan kunden och vår utvecklingsenhet i Indien, säger Joydeep.

Fedobe utforskar även partnerskap med olika lokala aktörer för att på så sätt nå en snabbare tillväxt på respektive marknad. Men, ett krav kommer alltid vara att Fedobe har en direktkontakt med slutkunden.

– Det är viktigt för oss att vara nära våra kunder så att vi snabbt kan reagera och agera på kundernas löpande behov och krav, säger Olle Lindberg, blivande Chief Marketing Officer.

Olle är en veteran inom e-handelsbranschen i Sverige med erfarenhet från ett antal entreprenörsbolag liksom från flera ledande positioner i större företag.

– Under åren har vi utvecklat flera moduler och system ovanpå Magentoplattformen i syfte att drastiskt minska den utvecklingstid som krävs för att implementera och lansera nya funktioner. Det har varit en viktig del i arbetet att hjälpa våra kunder att enklare och snabbare komma ut med nya e-handelssiter och funktioner i skarp drift, förklarar Guru Sanket Biswal, CTO Fedobe.

– Är det någon som kan Magento på djupet så är det Fedobe. Vi har arbetat med dem under många år och vi är väldigt nöjda med deras insatser att utveckla och sammanföra våra våra fysiska och digitala butiker, säger Highson Menezes, E-handelschef, Queropreco.

+46 76 777 54 44 | mail@fedobe.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?