Annons

Striktare spellagar i både Sverige och Norge

Spelmarknaderna i Sverige och Norge står inför stora förändringar. Vad innebär de nya spellagarna för nätcasinona och spelarna?

Både Sverige och Norge har under 2018 röstat för stramare spellagstiftningar. Den nya svenska lagen träder i kraft den 1 januari 2019 och i Norge jobbar man på att blockera utländska casinon från det norska nätet. Liknande omregleringar har redan skett i Danmark – ändå undrar många vad som kommer hända med casinomarknaden nu. Kommer det ens vara möjligt att spela på nätcasinon? Svaret är ja. Många casinon kommer finnas kvar. Staterna är dock på väg att skärpa spelmonopolet och därmed återta kontrollen över vilka spelsajter som är tillgängliga i landet eller inte. Regeringarna i Sverige och Norge vill olika I Sverige är det regeringen som själv har önskat omregleringen av spellagstiftningen och som fick igenom förslaget i riksdagen. Nyhetstidningar såsom Privata Affärer (https://www.privataaffarer.se/articles/2018/05/08/betting-norska-stortinget-uppmanar-regering-om-dns-block-/) har rapporterat om att läget i Norge har sett annorlunda ut. Där röstade Stortinget – parlamentet – för bland annat spelblockering. Detta trots att regeringspartierna ville annat. Vad innebär besluten om nya spellagar i länderna? Generellt innebär de nya spellagstiftningarna i Sverige och Norge att utländska casinon alternativt de nätcasinon som inte har fått en spellicens godkänd i landet kommer portas från spelmarknaderna. I Sverige kommer utländska casinon kunna ansöka om spellicens men i Norge kommer det norska spelmonopolet (https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3191664) värnas genom att bara norska casinon får finnas. Du kan läsa mer på norskespilleautomater.net om olika topp casino (https://www.norskespilleautomater.net/casino-toppliste) spelsajter och casinospel som det norska spelmonopolet tillåter. Nedanför följer viktiga punkter i den nya svenska respektive norska spellagstiftningen – det finns såväl likheter som olikheter dem emellan. Exempel på ändringar i den svenska spellagstiftningen · Spelbolagen kommer behöva ansöka om spellicens i Sverige – utan licens ingen verksamhet · Spelbolagen kommer behöva betala skatt i Sverige · Dryga böter för olovlig spelverksamhet kommer kunna utfärdas · Casinona kommer bara få erbjuda en enda bonus (välkomstbonus) · Spelreklamen kommer minskas drastiskt · Spelarna kommer behöva ange maxgräns för spel i såväl tid som pengar · Spelbolagen kommer behöva utbilda ALL personal i frågor som rör och hantering av spelproblem Exempel på ändringar i den norska spellagstiftningen · Utländska casinosajter kommer blockeras från det norska nätet · Casino- och spelreklamen kommer begränsas ytterligare – främst marknadsföringen på nätet · Böter för intrång kommer bli lättare att utfärda · Norges motsvarighet till Lotteriinspektionen kommer kunna begära in transaktionsutdrag från bankerna och för att kunna se om transaktioner till och från olovliga spelbolag gjorts Skillnaderna mellan spellagstiftningarna i Sverige och Norge Sverige och Norge – egentligen Norden – har spelmonopolet gemensamt. Staterna vill begränsa möjligheterna till casinospel och vadslagning för att också begränsa sviterna av till exempel spelmissbruk, som kan bli ett stort socialt problem. Tillvägagångssätten skiljer sig dock åt. Sverige har valt att införa ett licenssystem där olovliga spelsajter kommer få en tydlig markering som spelarna enkelt kan se. Norge har däremot valt blockera det som inte är norska casinon. Detta gör landet via en så kallad DNS-blockering. Samtidigt kan vi se att det i båda länderna finns en vilja att minska spelreklamen – gärna drastiskt. Det blir lättare att förebygga spelmissbruk om folket inte uppmanas till spel överallt. Mycket av fokus i den nya svenska spellagen 2019 ligger på omsorg av spelarna. Marknadens seriösaste casinon välkomnar förändringarna. För nu skiljs verkligen agnarna från vetet.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?