1515
Annons

Sectras halvårsrapport 2018/2019: Stärkt kassaflöde och ökad orderingång i USA

Pressmeddelande – Linköping den 7 december, 2018 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (http://www.sectra.com/investor) (STO: SECT B) växer på marknaderna för medicinsk IT och cybersäkerhet genom samarbeten med nya och befintliga kunder. Framtidssatsningar i nya marknader och nya produktområden belastar resultatet, men förväntas bidra positivt till långsiktig tillväxt. 

Sexmånadersperioden i siffror

  • Orderingången uppgick till 637,2 MSEK (654,4).
  • Nettoomsättningen ökade med 9,5 procent till 633,4 MSEK (578,5). Justerat för valutakursförändringar ökade omsättningen med 4,6 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 94,7 MSEK (104,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,9 procent (18,0). Justerat för valutakursförändringar minskade rörelseresultatet med 17,1 procent.
  • Resultatet före skatt ökade 7,3 procent till 97,3 MSEK (90,7).
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 97,7 MSEK (74,7).

Kvartal 2 i siffror

  • Orderingången uppgick till 350,7 MSEK (426,8). Av orderingången under kvartalet uppskattas 60–70 procent avse fakturering inom 12 månader efter kvartalets utgång.
  • Nettoomsättningen ökade med 4,5 procent till 327,4 MSEK (313,4). Justerat för valutakursförändringar minskade omsättningen med 0,7 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 48,4 MSEK (59,8), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,8 procent (19,1). Justerat för valutakursförändringar minskade rörelseresultatet med 27,7 procent.
  • Resultatet före skatt uppgick till 54,5 MSEK (61,9).
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 78,3 MSEK (50,4). 

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB, kommenterar

– Ordervolymen under andra kvartalet var god, men som förväntat nådde den ändå inte upp till de fantastiska nivåerna för motsvarande kvartal föregående år. Verksamheten i USA har dubblerat sin orderingång och står för den största ökningen under perioden. 

– Orderboken är välfylld. Samtliga verksamhetsområden samt geografiska marknader visar omsättningsökning för halvårsperioden. Även om andra kvartalet var något svagare än jämförelsekvartalet, vi har relativt stora svängningar mellan olika kvartal, så ligger vi väl över våra finansiella mål för den senaste tolvmånadersperioden.

– Sjukvård och cybersäkerhet är växande och snabbt föränderliga marknader som öppnar möjligheter för företag som Sectra. Med en stabil underliggande verksamhet med bra lönsamhet och långa kundkontrakt har vi lagt en stadig grund för tillväxt. Hög kundnöjdhet, en fantastisk personal som gör nytta för samhället och sina medmänniskor samt spännande framtidssatsningar är vår bas för långsiktig framgång.

För ytterligare vd-kommentarer och information se bifogad delårsrapport.

Presentation av delårsrapporten

En telefonkonferens kommer att hållas med Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tillsammans med Mats Franzén, CFO Sectra AB. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 7 december 2018, kl. 10:00.

För att delta, ring in på:

SE +46856642662

UK +442030089808

US +18557532236

Rapportpresentationen kan även följas live online: www.sectra.com/irwebcast. På denna adress kommer även en inspelad version att finnas tillgänglig efteråt.

Denna information är sådan information som Sectra AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 december 2018, kl. 08:15 CET.

För ytterligare information kontakta

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tel. 0705-23 52 27

Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Sectra halvårsrapport 2018/2019

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från TemenosAnnons

Därför behöver bankerna molnet i kapplöpningen mot nollutsläpp

Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.
Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.

Bankerna har påskyndat införandet av molnlösningar för att sänka kostnader och förändra kundupplevelser.

– Medan pandemin krävde proaktiva lösningar på omedelbara utmaningar handlar det nu om kapplöpningen mot nollutsläpp. Bankerna har insett att molnet kan vara en del av lösningen, säger Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på det internationella mjukvaruföretaget Temenos.

Temenos utökar positionen som ESG-ledare i Dow Jones Sustainability World and Europe Index – läs mer här. 

Digitaliseringen bland banker har fram till nu i första hand skett eftersom banker har varit under finansiell press och vill möta kundernas efterfrågan på snabbare tjänster. Molnet har gjort det möjligt att påskynda nya innovativa lösningar, minska kostnaderna och ge kunden en bättre upplevelse. 

Men det är också en förutsättning för att lyckas i framtiden och nå nollutsläpp. Jämfört med gamla tiders it-infrastruktur, kan molntjänster erbjuda en teknologi som står för små koldioxidutsläpp. Ledande leverantörer av molntjänster räknar med att företag som använder sig av deras tjänster orsakar omkring 95 procent mindre koldioxidutsläpp.

Saken är ganska klar: banker och andra som har satt upp ambitiösa mål om att nå nollutsläpp, kommer inte att klara det målet utan att införa fler molnlösningar.

ESG som affärsidé

Företaget Temenos är specialiserat på bankprogramvara och har miljö-, social- och bolagsstyrning, ESG, som affärsidé. Med Temenos molnbanksplattform kan banker få en överblick över hur de hanterar sina utsläpp och vägledning om hur man når målet att vara helt utsläppsfria. Man har också valt att samarbeta med företag som helt och hållet använder sig av förnyelsebar energi.

Samtidigt erbjuder Temenos sina kunder tillgång till den absolut senaste mjukvaran och möjligheten att accelerera digitaliseringen. Detta motsäger myten om att man måste göra mindre för att minska sitt ekologiska avtryck. I Temenos molntjänst går det att kombinera digitalisering med tillväxt.

Ett exempel är den italienska banken Flowe, en molnbaserad bank uppbyggd på gröna principer. Ett halvår efter att banken lanserades 2020 hade den fått 600 000 nya kunder. Med hjälp av Temenos kan Flowe växa hållbart och överföra fördelar till kunderna för en renare, grönare planet och ett bättre samhälle. Flowe är den första banken i Italien som är klimatneutral och har certifierats som B-corp.

Miljöprofil lika viktig som finansiella tjänster

Hur viktigt är det då för ett en bank att vara klimatneutral? Faktiskt viktigare än man kan tro. Konsumenter blir alltmer medvetna om att deras val också har en klimatpåverkan. Det här gäller i synnerhet unga konsumenter. Millennials-generation väntar på att ärva 68 biljoner dollar om mindre än tio år. Bankerna kommer inte ha råd att bortse från deras preferenser. I dag är en banks miljöprofil minst lika viktig som de finansiella tjänster den tillhandahåller.

Miljömedvetna kunder har redan pressat på så att 27 gröna banker i tolv länder startade under 2020 och ytterligare 25 länder väntas följa efter snart. Tre av fem bankkunder i Storbritannien uppger att de vill att deras bank ska ”göra mer för att skapa ett positivt socialt och miljömässigt avtryck”. 

Genom att ge den enskilde kunden ökad insyn med hjälp av molntjänster, kan bankerna bygga appar som ger kunderna möjlighet att överblicka vilka klimatavtryck deras konsumtion ger. På så sätt blir det lättare att fatta klimatneutrala köp- och investeringsbeslut. Det handlar helt enkelt om en harmonisering mellan miljömedvetenhet och kloka och stabila finansiella beslut.

En nyckelkomponent i omställningen

En av bankernas stora utmaningar är att fastställa vilka företag som är genuint inriktade på klimatneutrala avtryck och vilka som använder sig av ”greenwashing” för att framstå som mer attraktiv att investera i. Lyckligtvis råder nu mer transparens än någonsin tidigare. Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och Carbon Disclosure Project (CDP) har visat sig fungera bra och betygsätter ledande företag som lever upp till ESG.

Banksektorn har just nu möjligheten att driva på förändringar i miljövänlig riktning genom att föregå med gott exempel. Med klimatmedvetna banker kan deras kunder utvecklas till smarta och hållbara organisationer.

En bank som gör precis detta är kanadensiska EQ Bank, som helt och hållet sköts i molnet. Nyligen deklarerade banken att den har blivit helt klimatneutral. Bankens vd, Andrew Moor, slog fast ”att berika kanadensares liv kan och bör ske parallellt med övergången till lägre koldioxidutsläpp”. Molnbaserade lösningar är en nyckelkomponent i hela den omställningen.

Och det är just detta det handlar om: innovationer och att möta miljömässiga utmaningar går hand i hand. Digitalisering är beroende av hållbarhet. Och vice versa.

Läs mer om Temenos världsledande mjukvarulösningar för banker 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Temenos och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?