1515

GLHF.GG – en ny global community för esports

Förkortningarna GLHF GG är kända över hela världen bland gamers och utläses Good Luck, Have Fun, Good Game. MRG och Gamingzone Entertainment har valt dessa välkända förkortningar som namn – GLHF.GG – på sin gemensamma globala satsning inom esports.

GLHF.GG är en sajt som fokuserar på underhållning, streaming, gamifiering och betting på esports. Sajten beräknas gå live under första kvartalet 2019.

"Vårt mål är att skapa ett community där esportsföljare över hela världen vill vara", säger Niklas Grawé, VD för GLHF.GG. "Vi har lyckats säkra ett fantastiskt och relevant namn som tillsammans med vår tanke kring att knyta ihop streaming, betting och gamifiering har alla förutsättningar att attrahera den här snabbt växande publiken."

Marknaden för esports växer snabbt och på en del marknader är den redan större än traditionell sport. Bara i Norden finns det idag 650 000 dagliga följare som i genomsnitt ägnar 100 minuter varje dag åt att titta på esports.

Det var i maj i år som MRG och Gamingzone Entertainment presenterade sitt gemensamägda bolag för esports. Under hösten rekryterades Niklas Grawé, Chief Commercial Officer på mobiloperatören Tre, som VD.

"GLHF.GG är en viktig del i vår strategi att expandera i värdekedjan", säger Per Norman, VD för MRG. "Den här satsningen inom esports ger oss både viktig kunskap och fler tillväxtmöjligheter."

För ytterligare information kontakta gärna:

Per Norman, VD MRG, tel. 072 230 91 91, per.norman@mrggroup.com

Åse Lindskog, Kommunikation och IR, tel. 0730 24 48 72, ase.lindskog@mrggroup.com

Karl Mikael Cakste, VD Gamingzone Entertainment, tel. 070 778 87 87, kmc@gze.global

Niklas Grawé, VD GLHF.GG tel. 07619 111 11, niklas.grawe@ggentertainment.se

MRG är en snabbväxande, innovativ iGamingkoncern med verksamhet i tretton marknader. MRG erbjuder en förstklassig upplevelse med starkt fokus på Green Gaming. MRG grundades 2007 och driver iGamingsajterna Mr Green, Redbet, 11.lv, Vinnarum, Bertil, MamaMiaBingo, BingoSjov och BingoSlottet. Koncernen omsatte 1 192,0 Mkr 2017 och har över 370 anställda. MRG har spellicenser i Danmark, Italien, Lettland, Malta och Storbritannien samt sportbokslicens i Irland. MRG är noterat på Nasdaq Stockholms mid cap-lista under namnet Mr Green & Co (ticker MRG). Läs gärna mer på www.mrggroup.com.

Gamingzone Entertainment skapar underhållande och berättande programformat för esports och gaming fans. Grundarna av företaget har en bakgrund från TV4, MTG, Zodiak och Endemol Shine och har varit involverade i produktioner av världssuccéer som bland annat Big Brother, Idol, Robinson, Pengarna på bordet och Let’s Dance. Läs mer på www.gze.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
GLHF.GG

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från HSBAnnons

Digitalisering ökar värdet på fastigheter

Fastigheter må bestå av trä, stål och sten, trots det kan det mesta digitaliseras. Men branschen är konservativ.

– Vi pratar ofta om HSB som en föregångare inom digitalisering, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.

Läs mer om hur rätt fastighetsförvaltning gör skillnad 

Även om fastigheter är ohyggligt analoga till sin struktur påverkas även den sektorn av de makrotrender som driver digitaliseringen. Till exempel står fastigheter för en stor del av klimatpåverkan genom både byggnation, drift och renovering, men allt det här kan förändras med hjälp av digitalisering.

– Inom HSB har vi tittat på olika aspekter inom digitalisering i flera år, säger Jesper Josbrant, vd för HSB Affärsstöd, HSB:s egna företag för digitala tjänster.

– För mig är det viktigt att skilja på datorisering och digitalisering. Datorisering är att flytta saker från papper till filer, men digitalisering är att förflytta en hel affär. Det har skett inom film och musik, och det finns mycket vi kan göra även med fastigheter.

Ett exempel är den dagliga skötseln, där fastighetsförvaltare kan spara mycket tid och pengar genom att jobba datadrivet och serva huset när data visar att det faktiskt behövs snarare än vid bestämda tidsintervall. Ett annat är förvaltningen, där HSB undersöker hur man med hjälp av sensorer i fastigheten ska kunna känna av husets behov och därmed optimera långsiktigt underhåll och renovering.

– Samtidigt tittar vi på hur vi med hjälp av data och digitala tjänster ska kunna göra det lättare för våra bostadsrättsföreningars styrelser att enklare förstå fastighetens behov och på så sätt fatta mer informerade beslut som höjer fastighetens värde, säger Jesper Josbrant.

Möjliggör tester och utveckling i en riskfri miljö

Ett av de verktyg som HSB använder för att lära sig mer om digitaliseringens möjligheter är det världsunika HSB Living Lab – forskningshuset i Göteborg där människor bor samtidigt som forskarna utvecklar framtidens hållbara boende.

– Det finns så många smarta och innovativa produkter och tekniker i dag, men steget att testa dem i ett verkligt bostadsbestånd kan vara stort. Där ser vi HSB Living Lab som en frizon, en arena som uppmuntrar och möjliggör tester och utveckling i en riskfri miljö. Här kan vi testa innovationer skarpt i en helt verklig miljö innan vi implementerar dem i våra befintliga fastigheter säger Emma Sarin, projektledare för HSB Living Lab.

HSB Living Lab
HSB Living Lab

En av de saker som digitaliseringen har fört med sig som är aktuell i HSB Living Lab är det faktum att data i dag är högt värderad. Eftersom fastigheter och människorna som bor i dem genererar stora mängder data av olika slag pågår nu en rad olika projekt som jobbar med data för att göra bostäder och fastigheter både smartare och mer hållbara. 

– Det kommer vara spännande att följa utvecklingen kring hur man kommer att dra nytta av detta värdet framåt, säger Emma Sarin.

Digitalisering är mer än bara teknik

Att HSB har kommit långt i sin digitaliseringsresa bekräftas av Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige och partner till HSB i arbetet med ny teknik.

– Många företag ser fortfarande digitalisering som en it-fråga, men HSB har varit modiga nog att inse att digitalisering inte bara handlar om teknik utan om allt från kultur till organisation till själva affären. 

Fördelen med HSB:s synsätt är att det gör det lättare att fortsätta även när förändringsarbetet blir jobbigt.

– Många organisationer sätter igång med försök till digitalisering men ger upp när det blir jobbigt, förklarar Hélène Barnekow.

– Men Pernilla Bonde, vd för HSB Riksförbund, och hennes ledningsgrupp har stått upp för vad de tror på, kommunicerat väl och varit proaktiva i sitt arbete. Det tror jag är en nyckel till att de har lyckats så väl.

Läs mer om hur rätt fastighetsförvaltning gör skillnad 

 

Mer från HSB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HSB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?