1515

FrontOffice portföljbolag The Great Wild - förvärvar e-handel

FrontOffice Nordic AB (publ) (”FrontOffice”) portföljbolag The Great Wild AB (publ) har förvärvat 100 % av Jakto AB, som driver e-handelsplattformen jakto.se (http://www.jakto.se/) . Förvärvet sker genom en riktad nyemission av 949 367 The Great Wild-aktier á 3,16 SEK/aktie.

Jakto AB erbjuder produkter inom jakt, fiske och sport & friluftsliv via e-handelsplattformen jakto.se. Jakto AB omsatte 4,2 miljoner 2017.

” The Great Wild har ett fantastiskt nätverk med jägare och friluftsintresserade personer. Tidigare låg vårt fokus på att utveckla vår app, på att skapa ett nätverk samt att att mäkla jakter via appen. Appen kommer vi behålla men vi ställer nu om vårt fokus till att börja konsolidera företag nischade inom jakt-och friluftsliv. Därav scannar vi just nu marknaden och letar efter aktörer som är bäst i klassen inom sin nisch. The Great Wilds första förvärv, Huntland, som är ett bössmakeri i toppklass och innehar det unika generalagentursavtalet att få sälja kulvapnet Strasser, ett kulvapen som jag är övertygad om kommer ta marknaden med storm. Jakto är bäst i klassen på bland annat jaktradios där de har överlägsen kunskap och ett välsorterat sortiment i sin webbshop" säger Oskar Erikson, VD The Great Wild.

Vi har under en tid letat efter nischade e-handlare att koppla till The Great Wilds sociala nätverk och vi bedömer att marknaden i allmänhet och Jakto i synnerhet har stor potential att växa och detta vill vi vara en del av. Det sker ett paradigmskifte inom retail, där kundernas köpbeteende har förändrats radikalt och kunderna förutsätter en smidig och snabb köpprocess, det gäller för aktörer att möta dessa förväntningar för att fortsätta vara relevanta. Vår plan är att fortsätta förvärva relevanta nischade bolag in i The Great Wilds koncern och genom förvärv fortsätta bygga The Great Wilds varumärke" säger Oskar Eriksson, VD The Great Wild.

Vi är mycket nöjda över den snabba utveckling som nu sker i vårt portföljbolag. I rask takt byggs en ”jakt-koncern” upp som inte bara kommer ha fina varumärken med kassaflöden, utan som även innebär att The Great Wild kommer närmare det mål vi satte upp när vi klev in i bolaget – notering”, säger Johan Lund, VD FrontOffice.

De 949 367nyemitterade B-aktierna innebär en utspädningseffekt motsvarande ca 7 % av röster och kapital i The Great Wild. Nyemissionen medför en ökning av aktiekapitalet med 49 162 SEK. Antal utestående aktier i The Great Wild uppgår efter registrering till 13 750 547 stamaktier och aktiekapitalet uppgår till 712 064 SEK.

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör


FrontOffice Nordic AB (publ)
070 - 55 653 54
johan@frontofficenordic.se
www.frontofficenordic.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från nShiftAnnons

nShift tar täten för hållbara leveranser

Lars Pedersen, vd på nShift.
Lars Pedersen, vd på nShift.

Konsumenternas krav på valmöjligheter kring leveranssätt blir allt högre. Samtidigt blir frågan om hållbar frakt alltmer brännande. För företag inom e-handel innebär det här stora utmaningar. Här kan nShift som har 53 års erfarenhet i ryggen göra hela skillnaden. 

Sommaren 2021 slogs flera bolag med ett halvt sekels erfarenhet av frakt och returer samman – och blev nShift. Med sig har företaget en ny vd, Lars Pedersen, som har ett tydligt mål för framtiden. 

– Visionen är att hjälpa våra kunder att lyckas på rätt sätt. Inte att växa okontrollerat, utan på ett sätt som passar in i ett hållbart samhälle, säger Lars Pedersen. 

Kopplar ihop leveranskedjan

nShift erbjuder en molnplattform som automatiserar och optimerar leveranshanteringsprocessen. Plattformen möjliggör integrationer till kundens e-handelssystem och IT-system, och kopplar ihop alla delar av leveranskedjan. Kunderna är både större och mindre e-handlare, men också tillverkare och tredjepartslogistikföretag. 

En gemensam nämnare för dessa företag är att de inte kan ducka för den tydliga utvecklingen där konsumenter kräver valmöjligheter kopplade till leveransprocessen. Här handlar det om att få upp konverteringsgraden, alltså andelen konsumenter som faktiskt slutför ett påbörjat köp på nätet. 

– Många konsumenter väljer att inte köpa en produkt om deras föredragna leveranssätt inte finns tillgängligt. Vi ser att konverteringsgraden ökar med 20 procent när våra kunder använder vår lösning, vilket gör en signifikant skillnad för intäkterna, säger Lars Pedersen. 

Palett av gröna leveranssätt

I nShifts kontaktnät finns över 800 transportföretag som levererar till 190 länder. Dessa transportföretag får kunderna tillgång till, för att skapa en skräddarsydd palett av leveranssätt. Via nShifts plattform finns också möjligheten att räkna ut exakt koldioxidutsläpp av ett visst leveranssätt och använda resultatet för att erbjuda klimatsmarta val till slutkunden.

– Den avgörande faktorn för att minska sin klimatpåverkan är gröna leveranser, men även returerna är en del i ekvationen. Vår plattform gör det enklare att byta en produkt mot något annat. Det innebär att intäkten inte går förlorad samtidigt som vi minimerar risken för att en oönskad produkt slängs, vilket är vanligt förekommande om en retur tar för lång tid eller upplevs som dyr och krånglig, säger Lars Pedersen. 

Han berättar att nShift ser en ökad medvetenhet hos konsumenter i dag – det finns ett stort intresse för gröna leveranser. Den nordiska marknaden ligger i framkant och möter detta. 

– Nya lösningar inom frakt och returer tenderar att uppkomma och rullas ut i Norden, för att sedan spridas söderut. Det är en viktig nyckel som vi tar med oss nu när vi ska växa, säger Lars Pedersen. 

Läs mer om nShift och deras lösning här. 

Om nShift
nShift är världsledande inom molnbaserade leveranslösningar. De har över 95 000 kunder, levererar i dag till 190 länder och möjliggör närmare en miljard leveranser årligen. Företaget har 490 anställda. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?