1515

Delårsrapport januari-september 2018

Juli-september 2018 

  •  Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 3 143 miljoner kronor (2 905).
  •  Den organiska tillväxten var -5 procent (-1).
  •  Rörelseresultatet uppgick till 267 miljoner kronor (318), motsvarande en rörelsemarginal om 8,5 procent (10,9).
  •  Valutakurseffekter påverkade koncernens rörelseresultat med cirka 5 miljoner kronor, varav 25 miljoner kronor i omräkningseffekt och ‑20 miljoner kronor i transaktionseffekt.
  •  Resultatet efter skatt uppgick till 201 miljoner kronor (264), motsvarande ett resultat per aktie före och efter utspädning om 1,19 kronor (1,56).
  •  Operativt kassaflöde uppgick till 213 miljoner kronor (216).

Koncernchefens kommentar

Den dubbelsiffriga tillväxten i Magnet Retail fortsatte, men den varma sommaren samt lägre B2B- och projekt­försälj­ninig i Storbritannien ledde till att försäljningen under det tredje kvartalet blev en besvikelse. För att förbättra vinst­genereringen kommer vi att initiera ett kostnadsbespar­ings­program som ska generera årliga bespar­ingar om 100 miljoner kronor, utöver att åtgärda produktionsstörning­arna som påverkade kvartalet.

I Norden bedömer vi att konsumentmarknaden försvagades, delvis till följd av den varma sommaren. I konsumentsegmentet har vi bibehållit och på vissa marknader till och med tagit marknads­andelar, trots en minskad konsumentförsäljning. Leveranserna till projektmarknaden var oförändrade i kvartalet, men vi bedömer att den nordiska köksmarknaden kommer att fortsätta växa, främst driven av projektmarknaderna i Danmark och Finland.

I början av kvartalet genomförde vi ett omfattande underhållsar­bete i vår svenska fabrik som fortsatte att hämma produktiviteten. Produktionsstörningarna var åtgärdade i september och framöver förväntar vi oss förbättrad prestanda.  

I Storbritannien råder stor priskonkurrens i de lägre prisseg­men­ten. Magnet Retail växte för tredje kvartalet i rad som ett resultat av vårt framgångsrika nya erbjudande. Detta räckte dock inte för att kompensera för lägre projektleveranser och en minskad B2B-försälj­ning, därav en organisk försäljnings­nedgång på 9 procent. Commodore/CIE har en orderbok som uppgår till över 1 miljard kronor, en ökning med över 60 procent jämfört med förra året.

De österrikiska och nederländska köksmarknaderna är fortsatt starka. Vår nya ledning i Österrike gör framsteg i att få verksam­heten att leverera i linje med våra finansiella mål. Integrationen av Bribus går enligt plan.

Till följd av osäkerheter på våra stora marknader kommer vi att initiera ett kostnadsbesparingsprogram för att anpassa kostnads­basen och skydda vår lönsamhet. Detta utöver att åtgärda produktionsstörningarna som påverkade kvartalet. Programmet initieras under det fjärde kvartalet 2018 och förväntas generera besparingar om 80 miljoner kronor 2019 och 100 miljoner kronor per år från och med 2020. Åtgärderna inkluderar butiksstängningar samt personal­minsk­ningar i både kommersiella enheter och produktions­enheter. Programmet kommer att medföra en struktur­kostnad om 80-100 miljoner kronor i det fjärde kvartalet.

Kassaflödet var fortfarande starkt under perioden, vilket ger oss fortsatt finansiellt utrymme att fokusera på lönsam tillväxt, både organisk som via förvärv. De finansiella målen inklusive utdelnings­policyn är oförändrade.

Morten Falkenberg
VD och koncernchef

För ytterligare information

Kontakta någon av följande personer på telefon +46 (0)8 440 16 00 eller +46 (0)70 595 51 00:

  • Morten Falkenberg, VD och koncernchef
  • Kristoffer Ljungfelt, CFO
  • Lena Schattauer, Chef Kommunikation och IR

Denna delårsrapport är sådan information som Nobia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2018 kl 13.00 CET.

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien, Petra och A la Carte i Finland, Ewe, FM och Intuo i Österrike samt Bribus i Nederländerna. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 300 anställda och omsätter cirka 13 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Q3 rapport 2018

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Så har EKN hjälpt svenska Exeger att växa

Exegers solcell Powerfoyle.
Exegers solcell Powerfoyle.

Exeger är ett svenskt bolag med en prisbelönt världsledande solcellsteknik som konverterar all ljusenergi till elektrisk energi – både inomhus och utomhus. Solcellen som kallas Powerfoyle kan se ut som läder, textil eller varför inte borstat stål. För att kunna växa har bolaget tagit hjälp av EKN – bland annat genom en Grön rörelsekreditgaranti.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

När man säger solceller tänker de flesta nog på stora solkraftsparker eller 100 kvadratmeter på ett villatak. Men Exegers solcell Powerfoyle är något helt annat, framtagen för att på några kvadratcentimeter ladda våra vardagsprylar – oavsett var man befinner sig.

– Vår solcell är unik för att den kan finnas i produkter vi människor bryr oss om och behöver i vardagen. Det är görbart tack vare Powerfoyles olika designmöjligheter, och för att den laddar oavsett ljuskälla. Du har hela tiden tillgång till en grön energi genom ljuset runtomkring, både inomhus och utomhus, förklarar Exegers vd Giovanni Fili.

Giovanni Fili är vd för Exeger.
Giovanni Fili är vd för Exeger.

Att Powerfoyle går att böja och framställa i olika designvarianter gör att den kan integreras i praktiskt taget alla konsumentprodukter som behöver elektricitet. Och det är också precis så Exegers försäljning går till – genom samarbeten. Under 2021 har företaget gjort sina första fyra produktlanseringar tillsammans med framgångsrika företag inom olika områden. Dels världens första självladdande cykelhjälm, dels världens första självladdande hörlur. Hörlurar som ger ett obegränsat och miljövänligt användande.

EKN tar 80 procent av bankens risk

Exeger har samarbetat med statliga EKN i flera år. EKN finns till för att hjälpa svenska exportföretag, och redan tidigt i bolagsresan fick Exeger rådgivning av EKN. Och nu när Exeger behöver kapital till sin nya stora produktionsanläggning i Stockholm har EKN gått in och garanterat 80 procent av bankens risk genom en grön rörelsekreditgaranti.

– En finansieringslösning som denna från EKN öppnar givet upp större lånemöjligheterna från banker, säger Giovanni Fili.

”Irreversible tech”

Under pandemin har bolaget dessutom vunnit årets uppfinnare – ett pris som delas ut av European Patent Office – samt skalat upp och industrialiserat en ny teknisk plattform för Powerfoyle med 50 procent högre effekt inomhus. Med hjälp av EKN har nu Exeger säkrat finansiering för att inleda bygget av Europas största solcellsfabrik, och nu siktar bolaget framåt.

– Vi kommer att driva en ny standard inom konsumentelektronik. Bluetooth finns numera överallt, och precis så ser vi på resan med Powerfoyle. Det är en teknik som ingen kommer att kunna se sig utan när de väl börjat använda den – det kallar vi för irreversible tech, säger Giovanni Fili.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?