1515

Acando delårsrapport 1 januari - 30 september 2018

Kvartalet 1 juli– 30 september 2018 · Nettoomsättning 590 MSEK (518) · Rörelseresultat 31 MSEK (27) · Rörelsemarginal 5,2 % (5,2 %) · Resultat efter skatt 32 MSEK (17) · Resultat per aktie 0,30 SEK (0,17) Ackumulerat 1 januari - 30 september 2018 · Nettoomsättning 2 029 MSEK (1 753) · Rörelseresultat 181 MSEK (157) · Rörelseresultat före engångskostnader 186 MSEK · Rörelsemarginal 8,9 % (8,9 %) · Resultat efter skatt 147 MSEK (113) · Resultat per aktie 1,41 SEK (1,09) · Likvida medel 51 MSEK (59)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Under tredje kvartalet 2018 fortsatte vi att växa i en marknad där efterfrågan på våra tjänster var fortsatt god. Vinst och omsättning ökade jämfört med samma kvartal föregående år med 14 procent och för årets första nio månader med 16 procent. Vårt traineeprogram fortsätter att attrahera talanger och under sommaren har vår största kull någonsin påbörjat sin resa på Acando och vi är tacksamma att de valt oss. Samtidigt blir konkurrensen om talanger allt hårdare och vi är stolta över att vi vid kvartalets utgång vara fler medarbetare än någonsin, nästan 200 fler än vid årets början och 70 fler än vid kvartalets start. Vår förmåga att attrahera och behålla de bästa medarbetarna kommer vara avgörande för vår fortsatta framgång, och vi fortsätter att skapa tydliga och empatiska miljöer där våra medarbetare ges mod att utmanas och utvecklas, både professionellt och som människor.

Världen runt oss drivs allt snabbare av de möjligheter teknologi ger. Samtidigt är förståelse för mänskliga beteenden och tillämpning i vår vardag avgörande för att skapa den bästa lösningen. Regulatoriska krav och vikten av att skapa uthållig samhällsnytta blir allt viktigare komponenter i många av våra uppdrag.   Acandos strategi, att vara ”Technology Driven and Behavior Centric” har fortsatt hög relevans och vi fortsätter fördjupa och bredda vårt erbjudande för att bibehålla den relevansen i en snabbt föränderlig värld.

Vi förstärker vårt erbjudande genom att addera nya förmågor för att på så sätt alltid driva en starkare och mer innovativ position på marknaden. Förvärvet av Alterview gör oss inte bara till den ledande partnern inom molnbaserade affärssystem och NetSuite, utan ger oss också tillgång till några av de mest innovativa och snabbväxande kunderna inom digital tjänstebaserad industri.

Vi ser också hur innovativa processer och teknologins möjligheter ställer krav på att integrera designtänkande i hela processen. Genom förvärvet av Inventas skapar vi en hel teknologikedja, från sensorer och inbyggd programvara till prisbelönt industridesign och inte minst tillgång till avancerad analyskompetens och industriell systemintegration. Detta ger oss en unik position inom industriell digitalisering och tillämpning av Internet of Things.

Vi ser också en fortsatt spännande utveckling inom några av Acandos strategiska tillväxtområden som Retail och Healthcare. Vi är stolta över att utvecklas med både nya och etablerade kunder och det förtroende vi får att dela deras resa i en föränderlig värld. MQs vision om en mer engagerande kundupplevelse och Avonovas ambition att skapa en ny typ av datadriven hälsovård är bara några exempel.

Denna information är sådan information som Acando AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2018 klockan 08:00 (CET).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Magnus Månsson, vd och CEO, +46 8 699 70 00
Anneli Lindblom, CFO, +46 8 699 70 00

Följande bilagor finns för nedladdning:
Läs hela rapporten som pdf.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från BlippAnnons

Tjänsten för framtidens bilaffär

Jonny Lindén, vd på Blipp.
Jonny Lindén, vd på Blipp.

Många upplever bilaffärer med andra privatpersoner som otrygga och krångliga. Det här vill Blipp ändra på. ”Den bästa bilaffären är den som görs mellan två privatpersoner på lika villkor”, säger vd:n Jonny Lindén.

De senaste tolv månaderna har det gjorts strax över två miljoner bilaffärer i Sverige. En tredjedel av affärerna har varit mellan privatpersoner. Enligt en undersökning känner nio av tio köpare i den här gruppen någon form av osäkerhet, och känslan delas även av majoriteten av säljarna. 

– De flesta som säljer sin bil på privatmarknaden gör det för att försöka få ett bättre pris, men annonseringen och säljprocessen där man ska ta emot okända människor är ofta förknippad med obehag. För köparen handlar osäkerheten om att man inte riktigt har kunskap kring hur en bilaffär ska gå till och att det rör sig om mycket pengar, förklarar Jonny Lindén, vd på Blipp.

Blipp har förnyat och digitaliserat hela bilaffären för att privatpersoner enkelt och tryggt ska kunna göra en bilaffär med varandra. Tjänsten är kostnadsfri, vilket möjliggörs genom att Blipp får intäkter från förmedling av lån och försäkringar.

Läs om hur det fungerar att sälja sin bil med Blipp 

Behåll marginalen själv

Blipp kan erbjuda köparen finansiering och garanti, något som bara bilhandlaren tidigare kunnat göra. Blipp gör också en omfattande digital bakgrundskontroll på bilen så att köparen inte ärver dolda problem, ordnar digitala avtal med legitimering via bank-id samt sköter ägarbytet via Transportstyrelsen. Under hela processen deltar en expert från Blipp via videosamtal.

– Experten finns med på garageuppfarten via videosamtal för att ge personlig service och se till att köparen och säljaren känner sig trygga, säger Jonny Lindén.

Privatpersoner har mycket att vinna på att sälja sin bil till en annan privatperson i stället för att byta in den hos en bilhandlare, berättar Jonny Lindén. Särskilt om bilen i fråga är fem år eller nyare. Då kan säljaren få mellan 15 och 20 procent mer för sin bil. Jonny Lindén har även sett exempel på ännu högre procentsatser. 

–  Bilhandlare har en högre kostnadsbas med fastigheter, säljorganisation och annat, vilka behöver täckas av höga marginaler i själva bilaffären. Den digitala affärsmodellen hos Blipp möjliggör att konsumenterna kan mötas halvvägs utan att ge upp marginalen till bilhandlare, säger Jonny Lindén

Läs om hur det fungerar att köpa en bil med Blipp  

Unika på marknaden

I dag finns det egentligen inga alternativ till Blipp på marknaden som inte är en förlängning av bilhandlarnas traditionella affärsmodell i digital kostym, menar Jonny Lindén.

– Vi på Blipp står på konsumenternas sida och vill att de ska göra bättre bilaffärer, både ekonomiskt och upplevelsemässigt. Därför kommer vi att fortsätta sätta kunden i centrum och driva på en beteendeförändring där fler vågar göra bilaffärer utan mellanhänder, säger han.

Om Blipp 

Blipp startades 2018 och verkar sedan dess för att människor ska kunna göra tryggare och enklare fordonsaffärer via en digital tjänst. Genom partnerskap med aktörer som levererar produkter för digital signering, finansiering och försäkring kan Blipp erbjuda en heltäckande tjänst för privatpersoner. Läs mer på www.blipp.se  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?