1515

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatpositiva i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Positive Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatpositiva. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatpositiva kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatpositiva i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

För mer information om hur beräkningar gjorts;
www.wedonthavetime.org/launch/climatepositive/soderbergpartners

 
För mer information:

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners
Charlotte.nasstrommoren@soderbergpartners.se
Mobil: 072- 715 70 50


Kajsa Brundin, Chef Produktanalyser och hållbarhet, Söderberg & Partners
Kajsa.Brundin@soderbergpartners.se

Mobil: 076-149 51 56

Mårten Thorslund, Marknadschef och hållbarhetsansvarig, We Don’t Have Time
Marten.Thorslund@wedonthavetime.org

Mobil: 073-540 55 00

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Blev miljardbolag på sex år – så här växte Polarium

Smarta batterier gjorde att svenska Polarium utsågs till Nordens mest snabbväxande tillväxtbolag av Financial Times tidigare i år. Bolaget är just nu på en tillväxtresa som många företagare drömmer om.

– Vi hade inte klarat det här utan EKN, säger Polariums grundare och vd Stefan Jansson.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa svenska exportföretag att växa

Polarium tillverkar smarta uppkopplade litiumjonbatterier som driver mobilmaster, och kan ersätta många av de dieselaggregatorer och blybatterier som ofta driver masterna i dag.

– En av våra kunder sparar sju miljoner liter diesel i månaden på att använda våra produkter. Ser man till mobilmasternas hela livslängd innebär det över en miljard liter mindre diesel – för en kund, säger Stefan Jansson.

Tillväxt som kostar

Polarium har sedan starten 2015 installerat över 250 000 batterier i mer än 60 länder. I år förväntas omsättningen landa på 1,25 miljarder kronor. Efter sex år har företaget tre kontor i Sverige, fabriker i Mexiko och Vietnam, säljkontor i USA samt säljare och teknisk support i England, Nya Zeeland, Indonesien och flera afrikanska länder. Det är en otrolig tillväxtresa – och den har kostat en hel del.

– Vi har ett enormt kassaflöde och snabb tillväxt – lägg samman de två parametrarna så får du en uppfattning av vårt behov av rörelsekrediter. Det här var en riktig utmaning för oss i början när vi inte hade en historik att visa upp för kreditgivare, och dessutom gör många affärer på riskmarknader Därför vände vi oss till EKN.

Kombinera olika garantier

Statliga EKN finns nämligen till för att hjälpa svenska exportföretag och deras underleverantörer, genom olika typer av garantier. Polarium har använt tre finansieringslösningar från EKN:

För allmänna expansionssatsningar har de använt EKN:s rörelsekreditgaranti, vilket innebär att EKN har täckt 50 procent av bankens kreditrisk. Det har gjort det enklare för banken att våga säga ja till Polariums kreditbehov.

För affärer på riskmarknader har Polariums bank använt EKN:s rembursgaranti. Rembursgarantin kan banken ansöka om när man har en så kallad remburs, det vill säga att köparens lokala bank garanterar säljaren betalning vid leverans. Rembursgarantin täcker upp för risken att den lokala banken inte kan betala.

Polarium har också använt sig av EKN:s garanti för kundfordringar för specifika affärer, som täcker risken att köparen inte kan betala fakturan. Med hjälp av garantin kan Polarium dessutom gå till sin bank och få fakturan betald i förväg, vilket innebär att de kan erbjuda kunden kredit utan att själva behöva vänta på att få betalt.

Minskat risken och frigjort kapital

– Vi gör många affärer på riskmarknader och då är det betryggande att kunna räkna bort både politiska risker och valutarisker. Dessutom har vi kunnat frigöra kapital med hjälp av de här garantierna. Samarbetet med EKN har gjort att vi kan fokusera på vår grundverksamhet, det har varit otroligt värdefullt för oss, säger Stefan Jansson.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa svenska exportföretag att växa

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?