1515

BUBLAR SIKTAR PÅ KNOCKOUT MED NYTT RÖRELSESTYRT MOBILSPEL

Idag släpper Bublar beta-versionen av mobilspelet Glowing Gloves på App Store. Bublar har skapat ett nytt boxningsspel där man förflyttar sin boxare i ringen genom fysiska rörelser i verkligheten. Spelet är byggt med augmented reality-teknik, Apple ARKit, och använder rörelsestyrningsteknik (motion tracking) som en ny dimension i mobilspel.

”Glowing Gloves visar på ett helt nytt sätt hur vi kan använda den senaste augmented reality-tekniken för att skapa en innovativ spelupplevelse. Här använder vi rörelsestyrning - där motståndarens rörelser överförs till boxaren framför dig i realtid”, säger Magnus Granqvist, Bublars VD.

”Vi har skapat en ny upplevelse som inte tidigare funnits i mobilspel. När man rör sig i verkligheten förflyttas boxaren i ringen. Det påminner om den omslutande känslan som finns i vissa VR-spel, vilket vi har försökt återge i mobilen. Börja träna i Franky’s gym, spela mot vänner och andra spelare i världen och bygg din boxningskarriär i med- och motgång”, säger Wictor Hattenbach, Game Studio Director på Bublar.

För att styra boxaren går spelaren fysiskt runt med sin mobiltelefon. Genom att till exempel gå framåt, bakåt eller röra sig i sidled kan spelarna parera och förhålla sig till sin motståndare i spelet. För att boxas och göra olika slagkombinationer trycker och sveper man på mobilskärmen.

”Glowing Gloves är inget man spelar stillasittande i soffan som många andra mobilspel. Det är ett aktivt player-vs-player (PvP) spel. Det känns bra att kunna erbjuda ett spel som får människor att röra sig fysiskt och på sikt skulle man kunna ha turneringar mellan spelare över hela världen.” fortsätter Magnus Granqvist.

Spelet finns att ladda ner på Apple App Store. Glowing Gloves och är utvecklat för Apples iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X , iPhone XS , iPhone XS Max samt iPad.

I betaversionen testar Bublar tekniken bakom spelet, interaktions- och speldesign. Glowing Gloves kommer successivt att utvecklas med mer innehåll, fler boxare och ett ökat utbud av tillbehör i den digitala butiken. Spelet är kostnadsfritt att ladda ner och har videoannonser samt köp-inuti-app som intäktsmodell.

Mer information om spelet samt press-kit finns tillgängligt på: https://glowing-gloves.com/

OM BUBLAR GROUP

Bublar skapar framtidens mobilupplevelser, spel och appar som kombinerar den senaste tekniken inom de snabbväxande segmenten augmented reality (AR) och platsbaserade tjänster. Bolaget har en egenutvecklad mjukvaruplattform som möjliggör för bolaget att skapa mobilspel och tjänster där stora volymer av användare i realtid kan interagera och kommunicera med varandra.

Bublar är noterat på NGM Nordic MTF.

KONTAKT

Bublar Group AB (publ), Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm, Telefon: 08-559 251 20

Hemsida: www.bublar.com, Magnus Granqvist, VD, investorrelations@bublar.com

Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Cloudist SolutionsAnnons

Öka er affär med klimatpositiva molntjänster

Robert Brink och Jasenko Masic.
Robert Brink och Jasenko Masic.

Att ha sina data och IT-lösningar i molnet börjar bli en självklarhet för allt fler företag och som följd ökar antalet leverantörer som erbjuder molntjänster. Det är en spännande utveckling med enorm potential, men i många fall tvingas IT-leverantörer att lägga omfattande resurser, tid och ansträngning på att bygga och förvalta serverhallar och sköta sin hårdvaruinfrastruktur. 

Jasenko Masic, ansvarig för affärsområdet Cloudist Solutions inom svenskägda koncernen EcoDataCenter, menar att fokus istället borde ligga på det som är IT-företagens kärnverksamhet – att lotsa sina kunder genom IT-djungeln och hjälpa dem att införa de mest effektiva IT-lösningarna för deras behov.

–  Molntjänster växer i alla avseenden, men istället för att ta till sig de nya moderna möjligheter som detta ger, fastnar många IT-leverantörer i att lägga tid på att hantera sin egen infrastruktur istället för att fokusera på att utveckla sina kunder.

Unik tjänsteplattform

Cloudist definierar sig som en molndistributör snarare än en molnleverantör, och med god anledning; det innovativa företaget har utvecklat en unik tjänsteplattform, vars funktionalitet och gränssnitt kan skräddarsys. Denna plattform tillhandahålls sedan utan kostnad eller åtagande till Cloudists partners, som i sin tur kan branda, nyttja och återförsälja lösningar och tjänster vidare till slutkunderna. 

– Genom vår samverkan med EcoDataCenter är vi dessutom den enda molndistributören som kan erbjuda klimatpositiva datacentertjänster. Detta är något vi är mycket stolta över och nyligen fick vi bekräftelse på vårt arbete genom att vara en av de första som certifierades som VMware Zero Carbon Committed. Detta är värdefullt även för våra kunder, som i sin tur kan hjälpa sina slutkunder att nå sina klimatmål och därmed öka sin affär, berättar Robert Brink, Cloud Architect med ansvar för Cloudists infrastrukturtjänster.

Full redundans och automation

Medan Cloudists miljömedvetenhet länge har varit en röd tråd inom verksamheten, har miljöframgångarna delvis kommit som en naturlig följd av företagets övriga val. Mycket arbete har lagts på driftsäkerhet och att utveckla en stabil plattform, hela vägen från företagets svenska datacenter till leveransen till kund. Detta riktade arbete har också resulterat i att Cloudist enbart erbjuder lösningar som är byggda med full redundans; därmed är det alltså helt upp till kunden vilka tjänster och funktioner som adderas. 

– Detta innebär att vi erbjuder en helt transparent och förutsägbar pay-as-you-go-modell. Här skiljer vi oss från de flesta andra, där priset ofta fluktuerar beroende på kostnaderna för kommunikation till och från tjänsterna. Att anlita oss är därmed nästintill riskfritt – man binder nämligen inte upp sig till något. Eftersom vår tjänsteplattform bygger på 100 procents självbetjäning genom full automation, kan man dessutom själv sköta tjänsterna och exempelvis skala upp eller ner vid behov. Det gör Cloudist till det självklara valet för IT-bolag som tänker långsiktigt och hållbart, avslutar Jasenko och Robert.

Kontakta Cloudist för mer information 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cloudist Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?