Svenska hushåll betalar miljarder kronor i onödiga räntekostnader

För höga räntekostnader kan kosta svenska hushåll miljarder kronor varje år. Det säger låneförmedlaren Direktos VD Hemad Razavi baserat på en undersökning som bolaget beställt. Varför det är så beror på stor okunskap om hur privatlånemarknaden funkar. En anledning till okunskapen är att privatlån är något av ett tabubelagt ämne som man ogärna pratar om med andra trots att miljontals svenskar har ett eller flera privatlån säger Razavi.

I en undersökning beställd av låneförmedlaren Direkto visar att cirka 70% av alla svenskar mellan 25-55 år har haft, har eller kan tänka sig att ta ett privatlån inom den närmsta framtiden. Detta motsvarar ca 3 miljoner människor.

Trots det stora antalet låntagare är privatlån för många ett känsligt ämne som man inte pratar om med andra – något som Direktos VD Hemad Razavi tror bidrar till okunskap om marknaden. Man vet inte riktigt vart man ska vända sig, hur man bäst kan jämföra räntor osv säger han.

Majoriteten av alla som tar privatlån väljer därför att vända sig till sin privata bank i första hand för att ansöka om lånet – normalt sett en av storbankerna. Blir man beviljad lånet där tar man det utan att jämföra med andra banker. Det är först när man blir nekad av storbanken som många börjar söka efter alternativ på nätet. Man gör då ansökningar hos olika banker och kreditgivare och drar på sig flera kreditupplysningar på kort tid.

De som accepterar första bästa lån som de blir erbjudna av sin privata bank vet inte om de hade fått bättre ränta någon annanstans då de inte jämför. Den andra gruppen som söker vidare och gör flera ansökningar på olika håll förstör istället sin kreditvärdighet då varje bank de vänder sig till tar en egen kreditupplysning. Detta kan göra att de får sämre erbjudanden än vad de egentligen hade kunnat få om de hade hamnat rätt från början.

Resultatet blir därför att det med stor sannolikhet finns en stor skara människor som betalar för höga räntekostnader – uppåt miljarder kronor enligt bolagets beräkningar. De enda vinnarna på låntagares nuvarande lånemönster av privatlån är bankerna och deras aktieägare säger Razavi.

 

Presskontakt Direkto:             

Hemad Razavi, VD, Direkto AB                         

Mobil: +46 (0) 760 31 95 00                                 

Email: hemad.razavi@direkto.se

 

Det här är Direkto AB

Direkto är en låneförmedlare som sedan 2012 hjälpt tiotusentals kunder att jämföra och hitta rätt bland bankernas räntor. De samarbetar med marknadens ledande banker som specialiserat sig på privatlån till bra villkor. Privatlånen man kan söka via Direkto är mellan 10 000 och 500 000 kronor. Tjänsten är helt kostnadsfri för låntagaren då det är bankerna som betalar för tjänsten.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?