1515

Stor skillnad i användningen av kontanter

Det är stor skillnad i kontantanvändningen i Sverige jämfört med andra europeiska länder. I Europa görs i snitt 78 procent av vardagliga inköp med kontanter. I Sverige är motsvarande siffra cirka 17 procent.

I en tidigare sifo-undersökning uppgav 68 procent av svenskarna att de vill ha möjligheten att betala med kontanter i Sverige. Men det är desto färre som faktiskt använder kontanter i sin vardag, visar en ny undersökning genomförd av Sifo på uppdrag av FOREX Bank. I snitt betalar svensken vardagliga inköp med kontanter i 17 procent av fallen.

Här skiljer sig den svenska användningen av kontanter från stora delar av övriga Europa, där den motsvarande kontantanvändningen är i snitt 78 procent. Även svenskarna använder kontanter i högre utsträckning vid utlandsresor. Här säger man att nästan hälften av alla inköp (44 procent) sker med kontanter. Den åldersgrupp som använder kontanter i högst utsträckning utomlands är 18-29 åringarna där 24 procent genomför i stort sett alla köp med kontanter.

   - Den svenska modellen, med allt mindre kontanter, gäller inte i resten av världen. Kontanter är den mest använda betalmetoden utomlands för vardagliga inköp på restauranger, caféer, marknader, butiker och för transporter, säger Tom Friberg, kommunikationschef på FOREX Bank.

Överdriven tro på hur man kan använda kort

Enligt en rapport från Europeiska Centralbanken (ECB)*, sker i snitt 78 procent av alla vardagliga inköp i Europa med kontanter. Enligt Sifo-undersökningen, tror svenskarna att så lite som 8 procent av sådana inköp sker med kontanter, medan 64 procent tror att kortet fungerar överallt.

   - Ställer man ECB:s rapport och vår senaste Sifo-undersökning mot varandra, syns det att svenskarnas tilltro till kort kan ställa till problem. Med en mix av kontanter och kort, slipper man tråkiga överraskningar på resan, säger Tom Friberg.

*Rapporten från ECB publicerades i november 2017 https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpops/ecb.op201.en.pdf

Undersökningen genomfördes i TNF Sifos webbpanel under februari 2018. Totalt intervjuades 1149 personer i åldrarna 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För mer information

Tom Friberg
Kommunikationschef FOREX Bank
Mob: + 46 70-2013000
tom.friberg@forex.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?