1515

Ny utmanare i IT-sektorn bildas av FSN Capital V i partnerskap med Office IT-Partner, Zetup and Dicom

FSN Capital V (“FSN Capital”) har kommit överens med ägarna till Office-IT Partner (“OITP”), Zetup och Dicom att bilda en ny utmanare på den svenska IT-marknaden. FSN Capital V kommer att bli majoritetsägare i den nya gruppen, som har som målsättning att bli en nordisk marknadsledare inom IT-infrastruktur, molntjänster och digitalisering. OITP, Zetup och Dicom levererar ett fullskaligt erbjudande av tjänster inom bland annat IT för arbetsplatser, infrastruktur och applikationsdrift, molntjänster och digitalisering. Den nya gruppen kommer att ha fler än 500 anställda, 33 kontor över hela landet och en total årlig omsättning över 1 miljard SEK. FSN Capital kommer att stödja gruppens fortsatta utveckling, med fokus på att ytterligare stärka sin operationella plattform, accelerera kunskapsdelning och bygga vidare på gruppens tjänsteerbjudande inom IT och digitalisering – såväl organiskt som genom förvärv. Respektive bolag kommer att vidhålla deras starka fokus på nära partnerskap med kunder och att, för dessa kunder, möjliggöra affärsförbättringar.

Lotta Widorson Lassfolk
, VD för Office IT-Partner samt tf. koncernchef, kommenterar: “Vi ser väldigt positivt på att bilda denna grupp och välkomnar FSN Capital som vår nya tillväxtpartner. Den svenska IT-marknaden är på väg in i nästa fas av tillväxt och vårt partnerskap med FSN Capital kommer möjliggöra för oss att fortsätta utveckla vår plattform och tjänsteerbjudande, samtidigt som vi attraherar fler nya talanger. Vi kommer att fortsätta arbeta med högt fokus på våra kunder, med högkvalitativa, effektiva och innovativa lösningar medan vi integrerar nya tjänster till vårt erbjudande för att bli en verklig digitaliseringspartner till våra kunder.”

Claes Willén
, VD för Dicom, tillägger:
”Dicom, OITP och Zetup delar samma hängivenhet till att leverera överlägset värde till våra kunder levererat med högsta kundnöjdhet och personlig närhet. Vi kompletterar varandra mycket väl när det kommer till färdigheter, kompetenser samt företagsfilosofi. Vi ser mycket fram emot att få skapa ännu mer värde för kunderna genom att växa tillsammans och bygga en ledande Nordisk IT-grupp”.

Mats Franzén, VD för Zetup, säger:
Zetup har sedan starten fokuserat på att leverera oöverträffat värde till våra kunder och det har i sin tur drivit tillväxt och affärsmöjligheter. Vi är glada över att ha hittat en grupp av företag som delar samma värdegrund och som kan hjälpa oss att expandera vårt erbjudande och kundbas. Vi är även mycket glada över det nya partnerskapet och är övertygade att det kommer möjliggöra exceptionell service till våra kunder”.

“Vi har följt marknaden för IT-infrastruktur över längre tid och ser en mycket intressant möjlighet att etablera en ny grupp som kan leda utvecklingen när det gäller digitalisering av medelstora organisationer i Norden. Office IT-Partner, Zetup och Dicom - med starkt kundfokus, förmåga till välfungerande leveranser och delad vision för framtiden – utgör en optimal plattform för en sådan grupp. Vi känner stor entusiasm för att inleda detta partnerskap och skapa en ny, innovativ kraft i IT-sektorn” kommenterar Andreas Bruzelius, Principal, FSN Capital Partners AB, i egenskap av investeringsrådgivare till FSN Capital V.

Rådgivare till FSN Capital V i transaktionen var UB Capital, The Boston Consulting Group, Baker McKenzie och PWC.
 

Mats Franzén, Lotta Widorson Lassfolk och Claes Willén

For more information please contact:

Andreas Bruzelius, Principal
ab@fsncapital.com  +46 766 320 735

Morten Welo, COO & Investor Relations
mw@fsncapital.com  +47 924 48 555


Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?