1515

Paf.com inför förlustgräns - som första internationella spelbolag

300.000 kronor, mer än så ska ingen kund hos Paf.com kunna förlora under ett år. Som första internationella spelbolag inför Paf en förlustgräns för alla sina kunder på samtliga marknader. Förhoppningen är att andra spelbolag på den svenska marknaden ska följa efter.

Förlustgränser finns hittills bara hos vissa spelbolag med monopol på sin marknad. Men nu tar åländska Paf steget och blir första spelbolag i internationell konkurrens att införa en fast förlustgräns.
Åtgärden blir ett komplement till det övriga arbetet med spelansvar som syftar till att identifiera spelproblem och medvetengöra kunderna om deras spelbeteende.

Under 2017 ökade Paf sina kontakter med kunder som befarades befinna sig i riskzonen. Ökningen var nästan 500 procent, från cirka 1.900 kontakter 2016 till cirka 9.400.
- Vi ska fortsätta att presentera grafer över spelhistoriken och uppmuntra kunderna att använda verktygen online och sätta frivilliga spelgränser som passar deras förutsättningar, säger Pafs vd Christer Fahlstedt.

Vill se gemensam gräns i Sverige

Paf är ett av många spelbolag som har ambitionen att inneha en spellicens i Sverige när marknaden öppnar den 1 januari 2019.
- Vi föreslog en gemensam spelgräns för hela marknaden i vårt remissvar inför den svenska omregleringen. Så blev det inte, men vi väljer ändå att ta nästa steg och hoppas att våra konkurrenter följer efter och att myndigheterna inför en gemensam gräns.

Spelbranschens anseende är dåligt och det krävs tydliga och ordentliga åtgärder för att vinna tillbaka allmänhetens förtroende.
- Vi vill inte att någon ska få sitt liv förstört för all framtid efter att ha fastnat i ett spelmissbruk. Det ska finnas utrymme att komma tillbaka. Vi hoppas att Pafs åtgärd blir ett steg i rätt riktning, säger Christer Fahlstedt.

Tappar intäkter

En annan anledning till att Paf inför fast förlustgräns är att Pafs överskott går till goda ändamål i samhället och de pengarna inte ska komma från personer som kanske till och med har begått brott för att finansiera sitt spelande.
- Den här åtgärden innebär att Paf tappar cirka 5 procent av intäkterna. Men vi tror att Pafs ägare, i förlängningen det åländska folket, är beredda att acceptera bortfallet.
- Samtidigt är vårt uppdrag att generera en bra årlig vinst, så det här sätter ytterligare press på oss att rekrytera nya kunder som spelar på en hållbar nivå.

De kunder som når 300.000 kronor kan med lätthet fortsätta att spela hos någon av Pafs konkurrenter, men förhoppningen är att det blir en väckarklocka för dem som har spelproblem och når gränsen, och att de söker hjälp.

Bland dem som når gränsen finns förstås även kunder som inte har problem, utan har råd att spela med höga insatser.
- Dem tappar vi tyvärr, men fördelarna är fler än nackdelarna, säger Fahlstedt.

Förlustgränsen på Paf.com träder i kraft den 1 september 2018.

För mer information kontakta:

Christer Fahlstedt, vd
christer.fahlstedt@paf.com
+358(0)40 632 9990

Daniela Johansson, vice vd
daniela.johansson@paf.com
+358(0)457 575 9181

Anders Sims, kommunikationsdirektör
anders.sims@paf.com
+358(0)457 342 8228

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SwisslogAnnons

Så lägger Swisslogs lösningar grunden för lyckad automatisering av lager och distributionscenter – här är trenderna i branschen

Konsumenthandeln via nätet ökar snabbt och nya lösningar krävs för att uppfylla konsumenternas krav på snabb och smidig leverans. 

Swisslog har lång erfarenhet av att automatisera lager och har utvecklat flera lösningar som möter dessa nya behov.

– Vi erbjuder en av marknadens bredaste och modernaste portföljer av lösningar för automation av lager inom retail, e-handel och food & beverage, säger Lars Rosencrantz, Head of Sales Nordic på Swisslog.

Digitaliseringen påverkar hela samhället och har fått en extra skjuts av den pågående pandemin. Handeln på nätet expanderar, vilket ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice då konsumenternas krav och förväntningar hela tiden ökar.

För att näthandeln ska lyckas krävs en hög grad av automation i logistikkedjan. Varor ska plockas i ett lager, konsolideras och packas inför leverans till konsumenten och allt ska ske samma dag, helst inom några timmar. För livsmedelsbranschen finns det ytterligare parametrar att ta hänsyn till eftersom livsmedel lagras i olika temperaturzoner. 

Micro-fulfillment center 

Micro-fulfillment center, MFC, är en typ av automatiserade lagerlösningar som placeras i omedelbar närhet till konsumenterna för att möta deras krav. Swisslog erbjuder flera lösningar inom MFC, med allt från fristående lösningar till installationer i befintliga butikslokaler. 

Ett exempel på en sådan lösning är AutoStore, en effektiv robotiserad lager- och plocklösning som enkelt kan inrymmas i befintliga byggnader. AutoStore är en utrymmessnål och skalbar lösning, vilket gör att den passar verksamheter av olika storlekar. Ökar omsättningen är det bara att lägga till fler robotar för att möta kapacitetsbehovet.

Automatiserade plocklösningar 

– Kostnaden för plock & pack av artiklar kan uppgå till 60% av artikelhanteringen i ett lager och vi ser en vilja och trend av att automatisera denna del av hanteringen. Swisslog har lösningar för robotiserat plock & pack för pall- och lättgodshantering. Våra robotapplikationer ItemPiQ och ACPaQ skapar flexibilitet och framtidssäkrar intralogistiken ur ett kostnads- och arbetsmiljöperspektiv, säger Lars Rosencrantz.

– Oavsett vilken typ av automation en kund önskar så kan vi leverera en helhetslösning, med hårdvara, mjukvara, implementering, realisering, och se till så att den är driftsatt, testad och klar, fortsätter han.  

Automation inom många sektorer

Det finns andra segment, helt nya branscher, med ett ökat behov av automation. En sådan är Vertical eller Indoor Farming, där odling av växter och grönsaker sker inomhus i storstadsregioner, i nära anslutning till konsumenterna.

– Här kan Swisslogs automationslösningar ta över en stor del av det befintliga och kostsamma manuella arbetet. Vi kan skapa hela automatiserade inomhusodlingar, där allt från skötsel till plock och paketering inför leverans till butik, restaurang eller slutkonsument sker automatiskt, säger Lars Rosencrantz, och sammanfattar:

– Det finns jättepotential i hela Europa att automatisera inom många områden och det är bland annat personalkostnaderna som driver automationen. 

Om Swisslog

Swisslog levererar datadrivna och robotiserade lösningar tillsammans med tillförlitliga och modulära servicekoncept till din logistikautomation. Genom att samarbeta med framtidsorienterade företag är vi fast beslutna att sätta nya standarder inom lagerautomation för att tillhandahålla framtidssäkra produkter och lösningar.

Våra kunder litar på kompetensen hos våra passionerade medarbetare – vi är mer än 14 000 personer inom Kuka-koncernen som arbetar över hela världen. 

Läs mer om framtidens automatiserade logistiklösningar här

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?