1515

Hedin Bil tecknar sin största affär någonsin tillsammans med Mercedes-Benz Lastbilar Sverige

Hedin Bil säljer 80 Mercedes-Benz lastbilar till C-R Johanssons Åkeri AB. En affär med ett totalt värde om 200 miljoner SEK under tre år.

Göteborg, den 8 juni 2018

I.A. Hedin Bil AB har sålt 80 lastbilar av märket Mercedes-Benz till speditören GDLs dotterbolag C-R Johanssons Åkeri i Varberg. Detta är den största affären Hedin Bil och Mercedes-Benz Lastbilar gjort i Sverige någonsin.

”Jag är mycket stolt och glad över den här fina affären som visar att Hedin Bil, utöver person- och transportbilar, är en aktör att räkna med även inom lastbilssegmentet, där vi under de närmsta åren kommer att se en stadig tillväxt” säger Anders Hedin, Ägare och Koncernchef Anders Hedin Invest AB.

Flera andra tunga aktörer var med i upphandlingen, men det slutgiltiga valet föll på lastbilarna från Mercedes-Benz. En avgörande faktor är den bevisade lägre driftkostnaden av Mercedes-Benz lastbilarna kontra konkurrenternas. Tack vare en referensaffär där GDLs dotterbolag Helsingborg Transport & Logistik AB fick 15 stycken Mercedes-Benz lastbilar levererade av Hedin Bil våren 2017, har man kunnat mäta driftskostnaderna noga under ett år. Serviceintervallerna, förbrukningen och driftsäkerheten hos Mercedes-Benz lastbilar bevisade sig vara mycket fördelaktigt för speditören.

Fler avgörande faktorer var Hedin Bils förmånliga serviceavtal som ger en kostnadskontroll och transparens för kunden samt det faktum att Hedin Bil presenterade ett flexibelt och unikt upplägg.

”Tack vare en riktigt bra presentation, hårt arbete och flexibilitet från Hedin Bils sida, samt den höga kvalitén och låga driftskostnaderna hos lastbilarna från Mercedes-Benz känner vi oss riktigt nöjda över den här affären” säger Henrik Holm, VD GDL.

Björn Janström, Märkeschef för Mercedes-Benz Lastbilar på Hedin Bil säger: ”Detta har varit en komplex affär, men tack vare ett nytänkande och bra samarbete med KAM avdelningen hos Mercedes-Benz generalagent har vi alltså gjort vår största affär någonsin. Nu ser vi fram emot att kunna presentera liknande upplägg för fler kunder och öka Mercedes-Benz marknadsandelar i Sverige”. 

Aktiebolaget I.A. Hedin Bil (publ)

För ytterligare information
Emma Andersson, Kommunikationschef Anders Hedin Invest, tel 0707-936053, emma.andersson@hedinbil.se
Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef Mercedes-Benz Sverige, tel 0706-268471, fredrik.wahrolen@daimler.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?