1515

Vendavo förvärvar Navetti

Navetti, en av Europas ledande leverantörer av prisoptimeringslösningar, informerar att företagets ägare, styrelse och ledning har accepterat ett bud från det amerikanska företaget Vendavo som innebär att de två företagen går samman. Vendavo är verksamt inom motsvarande områden som Navetti, med fokus på molnbaserade lösningar för att styra och optimera större företags kommersiella erbjudande till sina kunder. Med de gemensamma resurser som förvärvet resulterar i skapas en kraftfull global aktör som kan leverera intelligenta och dynamiska prissättningslösningar med snabb värdeutveckling för mellanstora och större företag.

“Genom att kombinera våra kraftfulla men samtidigt användarvänliga prisstyrningsverktyg, där fokus ofta ligger på att hantera prissättningen för företag verksamma på internationella marknader, med Vendavos breda geografiska närvaro och goda rykte har vi en affärssituation där ett plus ett verkligen blir tre,” säger Andreas Westling, vd för Navetti. “Vi får tillgång till nya marknader, inte minst i Nordamerika, och samtidigt får våra kunder tillgång till nya produkter och lösningar, inte minst inom det som kallas för konfigurerbar prissättning, eller CPQ (Configure/Price/Quote). Vår styrka ligger i vår europeiska närvaro och i vår modulära systemstruktur, vilket bland annat ger extremt korta implementeringstider. Vendavo är en ledande aktör på den nordamerikanska marknaden med många av världens ledande företag på sin kundlista, så både vi och Vendavo ser detta som en lösning som verkligen kombinerar det bästa av båda världar.”

“Företag måste hela tiden utvecklas och kunna hantera marknader och kundpreferenser som snabbt förändras,” menar Bruno Slosse, vd för Vendavo. “Det är särskilt viktigt när det gäller ett företags prissättningsstrategi och hur man sedan arbetar taktiskt med detta. Prissättningen måste kunna väga av interna och externa faktorer i realtid, och samtidigt ska systemet kunna identifiera det optimala priset för att både skapa ökad lönsamhet och säkerställa hög kundnöjdhet. Med förvärvet av Navetti får vi ytterligare resurser och kompetens som bidrar till att göra den här visionen till verklighet.”

Med förvärvet av Navetti får Vendavos plattform för optimering av företags kommersiella erbjudande, Vendavo Commercial Excellence, ytterligare tillskott i form av kraftfull funktionalitet för regelstyrda och kundvärdebaserade lösningar för prissättning och prisoptimering. Navettis strategiska prisstyrningslösningar arbetar dynamiskt och proaktivt för att hantera förändringar på marknaden i form av omvärldsfaktorer, konkurrensbild och kundprioriteringar, och innefattar systemlösningar för prissättning, -styrning och -optimering, inklusive transferprissättning, kostnadsstyrning och molnbaserade lösningar för rapportering, analys och optimering. Navetti är en ledande aktör inom prisstyrningslösningar i Europa, med sin största kundbas inom tillverkningsindustrin och inom eftermarknadssektorn, framför allt inom B2B, men Navetti har också en ökande kundkrets när det gäller prisstyrningssystem för e-handelsaktörer inom både företags- och konsumentmarknader. Förvärvet stärker Vendavos marknadsnärvaro och ger ytterligare möjligheter för Vendavo att möta behoven från stora och mellanstora företag inom olika vertikalmarknader.

Ytterligare resurser (information som tillhandahålls på engelska):

Learn more about Vendavo and Navetti och se en gemensam webcast med båda företagen

Vendavo: Ed Brice, CMO (ebrice@vendavo.com)

Navetti: Andreas Westling, CEO (andreas.westling@navetti.com)

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?