Annons
Annons
Ingen data tillgänglig just nu

Swedish startup aims to overhaul the music industry

Stockholm 9 May 2018 – Swedish tech startup Melobee Music is growing and developing their artist-to-fan music and video discovery platform. Already used in over 100 countries worldwide, Melobee intends to reach $50M revenue by 2021 and is seeking investment on the Invesdor investment platform to facilitate it.

“An ecosystem that enables an artist-to-fan direct connection will be the next breakthrough in the music industry,” says Mats Wahlström, founder of Melobee Music. “We’re going to see a huge shift in the way artists make money from their music in the coming years.”

Artists have long complained that the record labels profits from an old system that strips them of their freedom, creativity and the rights to their music. Melobee provides artists with a self-controlled route to success, allowing them to monetise directly from fans with no need for a record label. Melobee will also produce original live content with the most promising artists as they emerge.

Discovering the long tail of online music

Though music consumption is booming worldwide, listeners are being played an extremely narrow selection of what is an incredibly vibrant and eclectic global music scene. The charts are dominated by major label acts and it is difficult for new artists to break through.

To address this, Melobee’s unique discovery algorithm matches artists with listeners who have chosen to hear music in their genre, which means that every artist has an equal chance to get heard. Melobee’s use of machine learning also guarantees that Melobee’s charts are ‘uncorrupted’ and based on listener preference alone.

96% of internet users consume music[1], with video streaming making up more than half of on-demand music streaming. Live video streaming is growing exponentially, and the video streaming market is estimated to grow to US$70B by 2021[2], due to the increased use of online streaming. Melobee expects to grow particularly fast in markets where music consumption is predominantly through YouTube, like the United States, Brazil, Mexico, Indonesia and Nigeria.

“The time is ripe for a platform that gives artists autonomy and listeners direct access to live and original content”, says Melobee Music CEO Edward Cederlund. “We believe the next big evolution in music will be led by platforms that, a) Enable artists to connect directly with their fans and have complete autonomy over their career, b) Collaborate with artists to create original content, and c) Change the way listeners interact with music. That’s why we made Melobee.”

Melobee Music Revolution AB (publ) is raising 15 million SEK in a “seed round”. The funds are allocated to product development and testing, and to user growth through digital marketing campaigns based on user data accumulated from the September Beta launch. Melobee will have 300.000+ users by the end of 2018.

Melobee's investment information can be found at https://www.invesdor.com/en/pitches/902. The funding round has already surpassed its initial goal of SEK 500,000.

Contact details

Edward Cederlund, CEO, Melobee
+46 (0) 73 422 67 05
edward@melobeemusic.com

Mikko Savolainen, Head of Communications, Invesdor
+358 40 747 5205
mikko.savolainen@invesdor.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från Wint Annons

Nystartat bolag? Här är tre ekonomiska knep du inte bör missa

Trots att vi har ett minst sagt annorlunda halvår bakom oss nås vi av hoppfulla nyheter om att det startats fler nya företag i Sverige den här sommaren än under motsvarande period i fjol. Daniel Johansson, CEO på den automatiserade bokföringstjänsten Wint delar med sig av några användbara tips till dig som just inlett din startup-resa.

Att starta sitt första bolag kan vara en rätt omtumlande historia. Spännande förstås, med de många utmaningar man har framför sig, men också en aning betungande. Företagande kommer ju inte sällan med en hel del måsten och åtaganden som man kanske inte alltid har full koll på hur man ska hantera.

Och mitt i allt detta kaos av nya uppgifter och erfarenheter är det lätt att missa att dra nytta av några av de ekonomiska knep som både du och företaget kan tjäna på i längden. Daniel Johansson, CEO på den automatiserade bokföringstjänsten Wint, bjuder på några tips på vad du kan göra.

Sälj tillgångar till bolaget för att frigöra aktiekapitalet

– Även om det nu för tiden inte krävs mer än 25 000 kr i aktiekapital för att starta AB så är det ändå en ganska stor summa pengar som du skulle kunna ha nytta av som privatperson. Så visst vore det väl fint om du kunde få tillbaka dem igen när bolaget är registrerat, frågar sig Daniel och fortsätter:

– Aktiekapitalet måste inte vara låst på företagets konto utan du har rätt att använda pengarna för att köpa tillgångar som kommer att finnas kvar i bolaget på längre sikt. Så varför inte låta företaget köpa någonting av dig som privatperson, för att få tillbaka dina investerade pengar? 

Om du till exempel har en dator som du vill använda i arbetet kan du sälja den till bolaget efter att det är registrerat genom att använda pengarna du satt in som aktiekapital. Det som i praktiken sker när du gör på det här sättet är att du tillfälligt går in med privata medel i bolaget för att täcka aktiekapitalet, men sedan säljer du in tillgångar och kan på så sätt plocka tillbaka kontanter.

– Genom att göra så här slipper du dessutom betala en revisor för att göra en värdering av din dator, vilket du hade behövt göra om du skulle gå in med den som apportegendom, dvs om datorns värde skulle vara en del av aktiekapitalet innan du bildade ditt bolag, berättar Daniel.

Läs mer: Så kan Wint automatisera din ekonomi.

Glöm inte dina avdrag!

Även om du inte börjat tjäna pengar till bolaget ännu och därför måste gå in med privata medel för att göra en hel del inköp, får du inte glömma att göra avdrag. Sakerna du köper ska ju nyttjas (och ägas) av företaget, varför du har all rätt att dra av momsen. 

– Kom också ihåg att om du använder dina privata pengar för att göra dessa inköp bör de bokföras som ett lån till företaget, så kan du plocka ut dem igen när din business har börjat rulla, påpekar Daniel.

Gör även avdrag för inköp du gjorde innan bolaget var registrerat

– I vissa fall kanske du haft kostnader innan du startat bolaget eller innan registreringen gått igenom hos Bolagsverket – till exempel för inventarier eller förbrukningsartiklar. Även sådana får du göra avdrag för under förutsättning att det gäller inköp som gjorts under startåret eller året före, berättar Daniel. 

Det som gäller är att kostnaden måste gälla någonting som behövs i din verksamhet, att du inte dragit av utgiften tidigare (till exempel i en annan verksamhet) samt att det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett så kallat beräknat anskaffningsvärde. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om reglerna kring avdrag för inköp innan bolaget var registrerat.

Låt inte alla måsten ta knäcken på dig

– När du startar ditt bolag gör du det för att du vill förverkliga din dröm, satsa på en idé eller gå all in i ditt frilansande. Att plötsligt behöva tänka på momsavdrag, planera lönedeklarationer och bokföra fakturor var inte vad du hade sett framför dig. De blir tråkiga måsten som både ger gråa hår och stjäl tid och pengar från din business. 

– Se till att automatisera och effektivisera så mycket som möjligt av din administration så kan du fokusera helhjärtat på kärnverksamheten istället. Där hjälper vi på Wint gärna till, avslutar Daniel.

Läs mer: Minska din administrationstid genom att automatisera bokföringen.

Wint är bokföringstjänsten som vill göra det enkelt att driva företag. När Wint automatiserar sina kunders ekonomiadministration hanteras bokföringen i realtid, vilket gör det enkelt att hålla koll på kassaflöde och likviditet. Dessutom frigörs tid som kan läggas på mer affärskritiska delar av verksamheten – som att utveckla sin affär. 

Vill du veta mer? Ta en titt på wint.se. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer