1515
Annons

Swedish startup aims to overhaul the music industry

Stockholm 9 May 2018 – Swedish tech startup Melobee Music is growing and developing their artist-to-fan music and video discovery platform. Already used in over 100 countries worldwide, Melobee intends to reach $50M revenue by 2021 and is seeking investment on the Invesdor investment platform to facilitate it.

“An ecosystem that enables an artist-to-fan direct connection will be the next breakthrough in the music industry,” says Mats Wahlström, founder of Melobee Music. “We’re going to see a huge shift in the way artists make money from their music in the coming years.”

Artists have long complained that the record labels profits from an old system that strips them of their freedom, creativity and the rights to their music. Melobee provides artists with a self-controlled route to success, allowing them to monetise directly from fans with no need for a record label. Melobee will also produce original live content with the most promising artists as they emerge.

Discovering the long tail of online music

Though music consumption is booming worldwide, listeners are being played an extremely narrow selection of what is an incredibly vibrant and eclectic global music scene. The charts are dominated by major label acts and it is difficult for new artists to break through.

To address this, Melobee’s unique discovery algorithm matches artists with listeners who have chosen to hear music in their genre, which means that every artist has an equal chance to get heard. Melobee’s use of machine learning also guarantees that Melobee’s charts are ‘uncorrupted’ and based on listener preference alone.

96% of internet users consume music[1], with video streaming making up more than half of on-demand music streaming. Live video streaming is growing exponentially, and the video streaming market is estimated to grow to US$70B by 2021[2], due to the increased use of online streaming. Melobee expects to grow particularly fast in markets where music consumption is predominantly through YouTube, like the United States, Brazil, Mexico, Indonesia and Nigeria.

“The time is ripe for a platform that gives artists autonomy and listeners direct access to live and original content”, says Melobee Music CEO Edward Cederlund. “We believe the next big evolution in music will be led by platforms that, a) Enable artists to connect directly with their fans and have complete autonomy over their career, b) Collaborate with artists to create original content, and c) Change the way listeners interact with music. That’s why we made Melobee.”

Melobee Music Revolution AB (publ) is raising 15 million SEK in a “seed round”. The funds are allocated to product development and testing, and to user growth through digital marketing campaigns based on user data accumulated from the September Beta launch. Melobee will have 300.000+ users by the end of 2018.

Melobee's investment information can be found at https://www.invesdor.com/en/pitches/902. The funding round has already surpassed its initial goal of SEK 500,000.

Contact details

Edward Cederlund, CEO, Melobee
+46 (0) 73 422 67 05
edward@melobeemusic.com

Mikko Savolainen, Head of Communications, Invesdor
+358 40 747 5205
mikko.savolainen@invesdor.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?