Annons

Hagshultskossorna på GastroNord – glada kor blir goda kor

På gården i Hagshult produceras svenskt hållbart kött av hög kvalitet, det är ett unikt koncept med ett hotell för pensionerade mjölkkor. Den 25 och 26 april kan du träffa Carl-Johan från Hagshultskossorna på GastroNord, norra Europas viktigaste mötesplats för hotell, restaurang, mat och dryck.

På gården i Småland söder om Jönköping tar Haghultskossorna hand om mjölkkor som inte längre producerar tillräckligt med mjölk. Köttet säljs till Fällmans kött, Sveriges främsta grossist på kött, med kunder som vill ligga i framkant och värnar om bra kött från friska djur med tydligt ursprung.

– Vi har tagit fram ett helt nytt koncept. Hos oss får mjölkkorna vila och äta upp sig, de går lösa i mjuka djupströbäddar (massor av mjuk och härlig halm som fylls på flera gånger om dagen), äter gräs som produceras på vår egen mark, vilar en stund i solen eller njuter en stund i ryktborstarna som snurrar i behaglig takt och ger massage, säger Ulrica Björnhag

För att korna ska slippa långa transporter samarbetar Hagshultskossorna med lokala aktörer som mjölkgården Torsjö säteri utanför Eksjö och Ellos slakteri i Lammhult.

– Smak, kvalitet och hållbarhet är våra ledord. Köttet blir extra gott och rikt på Omega 3 hos djur som enbart äter gräs och inte är stressade. Ska man äta kött ska man veta att det kommer från en ko som haft ett fint och bra liv, säger Ulrica Björnhag.

Från restaurangbranschen finns en stor efterfrågan på svenskt kött från mjölkkor och verksamheten i Hagshult utvecklas hela tiden med fokus på hållbarhet.

– Just nu planerar vi för nya produkter, bland annat talg. Vi jobbar hela tiden för att ta tillvara så mycket som möjligt av kon och det blir mycket fett över när köttet styckas. Det går att smälta ner och använda som stekfett eller smakförstärkare. Vi kommer att ha med den nya produkten på GastroNord, berättar Ulrica Björnhag.

Vill du veta mer om Hagshultskossorna? Kontakta oss gärna! Ulrica Björnhag, 070-990 00 35, ulrica.bjornhag@haghultsgruppen.se eller Carl-Johan Bertilsson, 070-990 00 35, carl-johan@biolant.se. Vi finns också på Instagram @haghultskossorna, Facebook @hagshult och på webben https://hagshultskossorna.se

Besök oss gärna på GastroNord, Stockholmsmässan 26-27 april, i monter A38:40 Smakriket (bredvid Martin & Servera).

Ulrica Björnhag, 070-990 00 35, ulrica.bjornhag@haghultsgruppen.se eller Carl-Johan Bertilsson, 070-990 00 35, carl-johan@biolant.se. Vi finns också på Instagram @haghultskossorna, Facebook @hagshult och på webben hagshultskossorna.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?