1515
Annons

98 procent av svenskarna skulle överväga att byta bank vid en personuppgiftsincident

I händelse av ett dataintrång eller en personuppgiftsincident skulle många svenskar att överväga att byta bank. Det här visar en färsk undersökning som Ipsos har gjort på uppdrag av cybersäkerhetsföretaget Sentor.

Bankerna har sedan lång tid befunnit sig i riskzonen för cyberattacker. De stora beloppen i omlopp, de känsliga uppgifterna och möjligheten till penningtvätt, gör dem till intressanta mål för såväl avancerade hackergrupperingar som stater.

Många banker har anpassat sig till risknivån, vilket till viss del är drivet av de omfattande regulatoriska efterlevnadskraven som finns på området, bland annat från Finansinspektionen (FI), Payment Card Industry Security Standards Council (PCI SSC) och European Banking Authority (EBA).

- Bank- och finanssektorn är hårt reglerad och de står inför en tuff utmaning i år där flera omfattande förordningar och direktiv träder i kraft, som exempelvis PSD2 och GDPR. Även om cybersäkerheten inom sektorn är förhållandevis god, finns det många mindre banker och finansiella bolag som inte ligger på en acceptabel säkerhetsnivå och därför behöver prioritera dessa frågor, säger David Borin, cybersäkerhetsexpert på Sentor.

Svenskarna har förtroende för bankernas IT-säkerhet

Eftersom risknivån har varit hög har säkerhetsåtgärder prioriterats i större utsträckning, och bankerna bedöms ligga i framkant jämfört med många andra branscher när det gäller cybersäkerhet.

Cybersäkerhetsföretaget Sentor har i rapporten Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2018 undersökt hur svenskarnas förtroende för bankers förmåga att skydda känslig data ser ut. Förtroendet är stort, hela 87 procent har högt eller mycket högt förtroende för att bankerna kan skydda känslig data från missbruk och intrång.

Nära 2 av 3 svenskar skulle överväga att byta bank efter en allvarlig säkerhetsincident

Förtroendet skulle dock kunna påverkas rejält i händelse av en IT-säkerhetsincident, som exempelvis ett dataintrång. Nära 2 av 3 svenskar (63 procent) uppger att de skulle överväga att byta bank efter en sådan incident.

Bland yngre mellan 18-29 år är siffran för ännu större, där hela 72 procent uppger att de skulle överväga att byta bank. Äldre, i åldersspannet 60-75 år, ser inte en lika stor anledning att byta bank, där motsvarade siffra är 52 procent.

98 procent av svenskarnas skulle överväga att byta bank vid missbruk av personuppgifter

Allvarligast vore om det framkommer att personuppgifter skulle ha läckt ut eller ha missbrukats. Då uppger hela 98 procent av svenskarna att de skulle överväga att byta bank i händelse av en sådan incident.

- När den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) träder i kraft i maj i år kan en personuppgiftsincident leda till böter på uppemot till 4 procent av den globala omsättningen. Resultatet från vår undersökning visar även att det kan leda till ett skadat förtroende och förlorade kunder för bankerna, avslutar David Borin.

* * *

Om Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2018

"Svenskarnas syn på IT-säkerhet" är Sentors årliga rapport som kartlägger svenskarnas inställning till IT-säkerhetsrelaterade ämnen. I år bygger undersökningen på svar från 1002 svenskar i åldrarna 18-75 år som tillsammans utgör ett riksrepresentativt och statistiskt säkerställt urval. Målet är att leverera bättre insikter kring hur svenskar känner och agerar i frågor kopplade till säkerhet. Något som kan användas för att på ett bättre sätt informera och kommunicera med dessa grupper. 


Kontaktperson
Tomas Wahlstedt
Marketing Manager
tomas.wahlstedt@sentor.se
0707 573 009 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?