1515

Vattenfall och Axfood i grönt samarbete

Vattenfall kommer att leverera 280 GWh el per år till Axfood, ett av de största noterade detaljhandelsföretagen i Norden, med start den 1 april 2018. Leveransen sker till närmare 300 butiker i Sverige och elen är producerad av vatten- och vindkraft. Elavtalet är en del av Axfoods strävan att effektivisera sin elanvändning och öka spårbarheten.

Avtalet innebär att elen till alla Axfood Snabbgross och Hemköps butiker, cirka 100 GWh, är producerad av vattenkraft och miljödeklarerad enligt EPD* precis som resterande 180 GWh som är producerad på Vattenfalls vindkraftsanläggningar och även märkt med Bra Miljöval. Denna el går till samtliga Willys butiker i Sverige.

Vattenfall har en tydlig strategi att vara ledande inom förnybar produktion och konsumtion. Målet är att bli fossilfria inom en generation och hjälpa de kunder som vill samma sak.

– Vi är väldigt glada över att Axfood valde Vattenfall. De har höga krav på miljö och hållbarhet genom hela livscykeln och våra produkter och tjänster kunde på ett bra sätt matcha de högt ställda kraven. Genom att välja EPD får Axfood en överblick och total transparens av sitt klimatavtryck per kilowattimme, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

För Axfood är effektiviserad elanvändning en prioriterad fråga och målet är att till år 2020 ha minskat elförbrukningen för butiker och lager med 15 procent per kvadratmeter. I dag har de en yta om cirka 826 000 kvm. En annan viktig fråga är elens ursprung.

– Vi arbetar för bra, prisvärd och hållbar mat för alla och vill att den el vi använder ska vara förnybar, som den varit sedan 2009. Att använda miljödeklarerad el ger oss även en spårbarhet som är viktig. Vattenfalls tydliga hållbarhetsfokus var avgörande i valet av ny elleverantör, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef Axfood.

Axfood har en marknadsandel i Sverige på drygt 20 procent och över 1 100 butiker, varav 274 är egenägda.

*Environmental Product Declaration

Mer information:
www.vattenfall.se
www.axfood.se

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfall AB, Media Relations Nordic, telefon +46 70 611 81 92
Axfoods presstjänst, telefon: +46 70 289 89 83

Följande bilagor finns för nedladdning:
Vattenfall och Axfood i grönt samarbete

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?