1515

Websteps omsättning ökar med 21% i Sverige

IT-konsultbolaget Webstep ökar omsättningen kraftigt 2017, tack vare djupare kundrelationer och ett långsiktigt strategiskt arbete med Employer Branding.

Webstep Sverige omsatte knappt 106 MSEK 2017, en ökning med 21%.

– Vi är nöjda med tillväxten, säger Websteps VD Jakob Cardell.

– Bolaget befinner sig en starkt växande trend och under det fjärde kvartalet 2017 ökade omsättningen med över 30%. Våra kunder är nöjda och ber oss i allt större omfattning om hjälp med fler och fler uppdrag. Samtidigt rör vi oss också stadigt allt högre upp i värdekedjan med verkliga expertresurser, dels inom våra traditionella områden – .Net och Java – men också inom nya snabbväxande discipliner som Machine Learning.

En av de svåraste utmaningarna för IT-konsultbolag är annars just bristen på kompetens. Webstep har i flera år arbetat aktivt för att bli en av de populäraste IT-konsulterna att arbeta hos, och under de två senaste åren har bolaget blivit utnämnt till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Webstep satsar stora resurser på kompetensutveckling – både internt och i större sammanhang.

– Vår årliga kompetensbio som i år handlade om Machine Learning drog fulla hus både i Stockholm och Malmö, i biografer med över 500 platser vardera, säger Jakob Cardell.

– Kompetens är nyckelkomponenten i ett IT-konsultbolag. Vår verklighet är en värld av blixtsnabb förändring och en IT-konsults kunskapsmassa uppdateras i princip helt och hållet vartannat år.

Webstep ingår i den norska IT-konsultkoncernen Webstep ASA, som noterades på Oslo-börsen under 2017. Webstep ASA omsatte knappt 600 MNOK under 2017 med en EBITDA på knappt 12%.

För mer information:

Jakob Cardell, VD Webstep

Telefon +46705157559

E-post jakob.cardell@webstep.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FujitsuAnnons

Så ser den framtida intelligenta arbetsplatsen ut

Det pågår ett skifte i hur vi ser på kontorsarbetsplatser och de flesta är överens om är att utvecklingen påskyndats dramatiskt av pandemin. En arbetsgivare behöver säkerställa att en arbetsmiljö uppmuntrar frihet, flexibilitet och mobilitet. Det japanska företaget Fujitsu är idag en ledande expert inom IT för arbetsplatser för både privat och offentlig sektor.

– Vi har en gigantisk kundbas och har därför lärt oss varje kundkategoris behov. Med vår bredd i portföljen ser vi till att allt bara fungerar. Få aktörer har kommit så nära slutanvändaren i kombination med att ha kvar den globala styrkan. I Sverige är det ofta antingen eller, men här är vi unika, säger Viktoria Granqvist, Head of Delivery för Fujitsu IT-tjänster.  

Organisationers behov förändras på grund av pandemin

Även om det i Sverige tidigare funnits en viss typ av distansarbete går det inte att komma ifrån att företag tvingats tänka om drastiskt i samband med pandemin. När flera nödgats att arbeta från hemmet har det varit avgörande att kunna göra det på ett effektivt sätt. Rätt digitala verktyg är en nyckel för att kunna hantera de förändringar som distansarbete kräver.

Fujitsu är enligt analysföretaget Gartner en av ledarna inom arbetsplatstjänster och arbetar globalt med allt från stora detaljhandels-kunder och banker till tillverkningsföretag och erbjuder en verklighet där medarbetarna kan jobba var, när och hur de vill.    

– Vi jobbar med alla slags IT-tjänster och med våra verktyg klarar företag att jobba från vilket ställe som helst. Vi kliver in där det finns behov, allt ifrån att se till att datorn har den senaste säkerhetsuppdateringen till att säkerhetsställa att informationen är skyddad och att hårdvaran eller mobiltelefonen är kompatibel med de program som används. Vår målbild är att allting alltid ska fungera utan några problem, berättar Viktoria Granqvist.

Framtidens arbetsplats kräver effektivt flöde av information

Tillsammans med IDC har Fujitsu gjort en undersökning om hur den framtida intelligenta arbetsplatsen kommer att se ut i Sverige. Resultatet visar att det är avgörande med rätt värderingar men också att få informationen att flöda på ett effektivt sätt.

– Unga som kommer in i arbetslivet idag har alltid använt sig av appar. De förväntar sig att det ska vara lika lätt kunna kommunicera på arbetsplatsen som med kompisarna och för detta krävs nya IT-verktyg. I undersökningen ser vi att många nordiska företag lyfter just behovet av digitalisering och kontinuerligt lärande för att använda nya verktyg.   

– Tidigare har kontoret varit den stora identiteten, idag krävs det mer av företagskulturen. Man behöver gå bort ifrån de materiella symbolerna och lägga fokus på det immateriella och bli mer värdebaserad. Det kräver förändrat ledarskap och nya sätt att mäta medarbetarnöjdhet. En jämlik organisation behövs där alla medarbetare bidrar till företagets värde på ett tydligt sätt, avslutar Viktoria Granqvist.

Mer information om Fujitsu

Fujitsu är ett av Sveriges bredaste IT-tjänsteföretag med 650 medarbetare i Sverige som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet med IT och digitalisering. Fujitsu är det enda globala, japanska IT-företaget, med 129 000 medarbetare i 100 länder. Kombinationen av global styrka och lokal närvaro gör att Fujitsu kan följa svenska kunder ut i världen.  

Mer information om Fujitsu och Work Life Shift

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?