Annons

SJR in Scandinavia AB (publ) Bokslutskommunike 2017

Fortsatt tillväxt med god lönsamhet

 Perioden oktober-december

  • Omsättningen uppgick till 99,8 MSEK (90,3), vilket motsvarar en tillväxt med 10,2 % (1,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till 10,7 MSEK (9,8), vilket ger en rörelsemarginal om 10,8 % (10,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till 7,8 MSEK (7,3)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,75 SEK (0,70)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 10,9 MSEK (15,3)

Perioden januari – december

  • Omsättningen uppgick till 385,4 MSEK (342,0), vilket ger en tillväxt om 12,5 % (4,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till 40,8 MSEK (35,9), vilket ger en rörelsemarginal om 10,6 % (10,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till 31,2 MSEK (27,7)
  • Resultat per aktie uppgick till 2,97 SEK (2,64)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 20,3 MSEK (29,9)
  • Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning med 2,90 SEK per aktie (2,55), vilket motsvarar en direktavkastning om 6,2 % (beräknat på slutkursen 2018-02-21)

Vd:s kommentar

SJR uppvisar en tillväxt för sjätte året i rad och har sedan börsintroduktionen på First North listan år 2007, haft en årlig tillväxt överstigande 12 % över en 10-års period.  Företaget bildades år 1993 och har således funnits i 25 år. När SJR bildades rådde det en finanskris i landet och företagets strategi har varit att växa för att vara starka och konkurrenskraftiga, men att prioritera lönsamhet före tillväxt.  

 Andelen rekrytering har sjunkit vid en jämförelse med föregående år, från 15 % ned till 13 %, vilket påverkar kvartalets lönsamhet , men som helhet är lönsamheten fortsatt god. Konsultverksamheten går mot mer kvalificerade tjänster vilket innebär förbättrad lönsamhet.

 2017 har varit ett bra år, det råder högkonjunktur och efterfrågan på SJR:s tjänster har varit fortsatt god. Marknaden fortsätter att förändras, sökvägar till nya jobb förändras. SJR vill vara i framkant i denna förändring som sker på marknaden. Under året har ett arbete skett för att fusionera moderbolaget SJR med dotterbolaget SW, och from årsskiftet är dessa två bolag integrerade. Detta har medfört att några administrativa tjänster och enklare konsulttjänster minskat inom koncernen. Intentionen är att SJR skall bli än mer specialiserade än tidigare, vilket visar sig i att omsättningen per anställd ökat med 6%. Utöver att vara specialiserade inom Ekonomi/Finans, har vi även nyligen etablerat affärsområden inom HR, IT och Supply Chain. Dessa affärsområden kommer medföra att SJR kommer att kunna expandera med bibehållen lönsamhet .

 SJR:s framgångsfaktorer personlig service kombinerad med hög kvalitet kommer fortsatt att vara prioritet inom koncernen. I nuläget är efterfrågan på våra tjänster fortsatt god och under första halvåret sker ytterligare digitalisering av koncernen och arbete med att utveckla SJR-koncernen.

 Per Ogunro, Verkställande Direktör

 Denna information är sådan information som SJR in Scandinavia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2018 kl. 08:30 CET.

SJR in Scandinavia (SJR) är ett av Sveriges ledande specialiserade rekryterings- och konsultföretag med inriktning mot Ekonomi/Finans, HR, IT, och Supply Chain. SJR är noterat på First North och bolagets Certified Advisor är Avanza Bank Corporate Finance .

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?