Annons

FrontOffice investerar i ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring

FrontOffice Nordic AB (publ) (FrontOffice) har idag ingått investeringsavtal avseende 25 % av aktierna i Semantiko (MTWABP Sweden AB), ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring.

Investeringen i MTWABP ska ske genom en riktad kontant nyemission om 2 MSEK och tillförsäkrar FrontOffice en ägarandel om 25 %. MTWABP värderas således till 8 MSEK efter genomförd investering. Betalningen ska genomföras senast 45 dagar från dagens datum. Investeringen ska primärt användas till fortsatt omsättningstillväxt i form av nyrekryteringar och utökat försäljningsarbete i MTWABP.

MTWABP är ett tillväxtbolag som under varumärket Semantiko (https://semantiko.com/sv/) erbjuder kundanpassade strategier och tjänster inom datadriven onlinemarknadsföring, primärt inom segmenten optimerad Facebook-annonsering, sökmotoroptimering (SEO) och konverteringsoptimering (CRO).

”Vi ser mycket stora möjligheter i den här investeringen, inte bara som finansiell placering, utan även för att vi nu kan erbjuda våra rekonstruktions- och turnaraoundcase, skräddarsydd stöttning inom ett ofta eftersatt område som samtidigt är helt avgörande för en effektiv turnaround. D.v.s. ökad och strategiskt genomtänkt synlighet online, vilket är ett av nyckelområdena för att få en bra värdeökning på turnaroundcasen” säger Johan Lund, VD FrontOffice Nordic AB (publ).

Datadriven kommunikation kommer att vara en stark konkurrensfaktor framöver och jag är övertygad, inte minst i den tid av ”peak-butik”/”butiksdöd” som retailbranschen genomgår, att FrontOffice genom denna strategiska affär kan vässa vårt turnarounderbjudande ytterligare och därigenom säkra betydligt större affärer i detta segment” säger Johan Lund.

MTWABP grundades 2015 av Tommy Skålberg och Rikard Lindholm, två av Sveriges mest framstående konsulter inom digital marknadsföring. Tommy Skålberg har en bakgrund som webbutvecklare, teknikchef och huvudansvarig för all optimering gentemot Google på Sveriges största digitala pr-byrå Viva Media AB.

Rikard Lindholm är specialiserad på optimerad Facebook-annonsering, data-driven marknadsföring och har bl. a. gjort en kartläggning av Projekt Alamo, som starkt bidrog till Donald Trumps vinst i det amerikanska presidentvalet, publicerad i Aftonbladet i augusti 2017 (http://trumpsfakenewsfabrik.story.aftonbladet.se/). Rikard var även inbjuden som talare vid den exklusiva säkerhetspolitiska Rikskonferensen arrangerad av Folk och Försvar i januari 2018 på temat digital informationspåverkan.

Att vi får möjlighet att i rätt fas investera i MTWABP och knyta bolagets värdefulla kompetens närmare vårt bolag är både finansiellt och strategiskt gynnsamt för FrontOffice. Den kunskap och strategiska överblick  som nyckelpersonerna i MTWABP besitter är unik även vid en internationell jämförelse och jag är övertygad om att denna investering kommer vara till mycket stor nytta för hela FrontOffice-koncernen” säger Johan Lund.

MTWABP befinner sig i en mycket stark expansionsfas med en preliminär omsättningsökning om ca 78 % för 2017, med bibehållna goda marginaler.

“Världen befinner sig mitt i en evolution inom digital marknadsföring. Semantikos koncept med resultatfokuserad data-driven marknadsföring är på många sätt unik och kommer stärkas via FrontOffice strategiska kompetensområden. FrontOffice investering möjliggör för oss att rekrytera nyckelpersoner, bygga långsiktig affärsstruktur och automatisera resurskrävande delar av vårt arbete” säger Rikard Lindholm, Semantiko MTWABP Sweden AB.

”För att sträva mot vår vision och företagets uppsatta mål är det viktigt att omge sig med rätt människor och jag känner att både Johan Lund och FrontOffice tillför den erfarenhet och strategiska kunskap vi behöver för kommande steg i vår expansion” säger Tommy Skålberg, Semantiko MTWABP Sweden AB.

Om investeringen:
Investering: Kontant 2 MSEK
Ägarandel: 25 %
Huvudvillkor: Investeringen skall tillskjutas Semantiko senast 5 april 2018. Investeringen villkoras vidare av sedvanliga säljargarantier och aktieägaravtal som bl.a. säkerställer att grundare/nyckelpersoner kvarstannar i Semantiko inom viss föreskriven tid.    

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör


FrontOffice Nordic AB (publ)
070 - 55 653 54
johan@frontofficenordic.se
www.frontofficenordic.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RiksbyggenAnnons

Så förvandlades det gamla fängelset till hotell

I det gamla fängelset finns många bevarade detaljer.
I det gamla fängelset finns många bevarade detaljer.Foto:Evelina Rönnbäck

Efter att de sista fångarna lämnat det gamla cellfängelset stod huset tomt under många år.

Nu är det åter liv i Umeås äldsta stenhus och för första gången på länge kan stadsborna ta del av den historia som gömmer sig bakom den ståtliga fasaden.

Vill du också ha effektiv drift av din fastighet? 

Vid älvens norra strand i Umeå reser sig det gamla fängelset från 1861. Byggnaden är ett av landets bäst bevarade cellfängelser och ett viktigt inslag i stadsbilden. Stenhuset uppfördes efter den reform som skulle humanisera fångvården i mitten av 1800-talet – och är även en av få byggnader som stod kvar efter stadsbranden som ödelade stora delar av Umeå 1888.

– Det här är en länk från det gamla till den nya Umeå och en av få byggnaderna som fanns förut och som fortfarande finns kvar, berättar Svante Klinga som idag, tillsammans med sin fru Ingela, driver ett hotell i byggnaden.

Gammalt möter nytt

När fängelseverksamheten upphörde i början på 1980-talet stod huset tomt under en tid och användes i perioder som lokal för teaterverksamhet. 

Det blev statligt byggnadsminne 1992 och i början av 2000-talet anlitades Riksbyggen av Statens fastighetsverk för att underhålla fastigheten och sköta den dagliga driften både in- och utvändigt. 

– Det var inte gjort något åt huset på många år. Tillsammans med Statens fastighetsverk har fängelset fått en ordentlig uppfräschning. Det är ett gammalt hus med allt vad det innebär, som ska fungera med ny verksamhet och med mycket folk som rör sig i det. Det är svårigheten, berättar Mattias Palmqvist, förvaltare på Riksbyggen.

Byggnaden måste renoveras varsamt

Huset är klassat som byggnadsminne och kräver att alla typer av renoveringar sker varsamt enligt det upprättade vårdprogrammet och efter gamla metoder.Vid något tillägg eller förändring av byggnaden, så måste alltid Riksantikvarieämbetet rådfrågas och eventuellt tillstånd sökas.

– Byggnaden och miljön får inte förvanskas. Det behöver inte återskapas som det såg ut förr i tiden, men det ska harmonisera med det gamla kulturarvet. Det är något vi alltid tittar på, säger Tony Bjuhr, förvaltare på Statens fastighetsverk.

På senare år har huset fått ny färg på väggarna och golven har slipats och Riksbyggen har i princip daglig kontakt med hotellet.

– Den här verksamheten är ett förträffligt sätt att bevara karaktären i det här gamla fina huset eftersom det måste underhållas. Om det inte vore folk här inne skulle inte det ske, då skulle huset bara stå och skicket skulle bli sämre, säger Svante Klinga.

Öppet för allmänheten

Som byggnadsminne ska cellfängelset även bevaras för framtida generationer och vara öppet för allmänna visningar och aktiviteter. 

Idag är det hotellrum i fängelsets alla celler förutom i en, som fungerar som ett minimuseum där saker från den gamla fängelsetiden visas upp. 

Bland de bevarade detaljerna finns till exempel de smidda gångjärnen och celldörrarna som är original från 1861 samt en predikstol, som prästen använde när han kom till fängelset om söndagarna. 

Även den yttre miljön ska bevaras

Fastigheten omfattas även av två träflyglar, som tidigare användes som tingshus och tvättstuga. Den välbevarade rastgården är också unik i sitt slag och omgärdas av ett högt dubbelplank, en så kallad palissad. 

Förutom cellfängelset har Riksbyggen även hand om skötseln till Länsresidenset med tillhörande park som ligger intill – och bevarandet av den yttre miljön är lika viktigt som den inre. Bland annat återställer de just nu utemiljön genom att plantera björkar i enlighet med den gröna och lummiga atmosfär som är typisk för Umeås stadsbild.

Riksbyggens kunder är nöjda – se deras case 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?