1515

20 522 fler aktieägare i Sverige 2017

Ökad andel utländskt ägande Närmare en femtedel av alla svenskar, drygt 1,8 miljoner, äger aktier. Totalt utgör privatpersoner 86 procent av alla unika aktieägare, men deras innehav representerar endast 11 procent av marknadsvärdet. Svenska institutioner och företag har störst andel av marknadsvärdet, 48 procent, och representerar 2 procent av antalet unika aktieägare. De utländska ägarna blir allt fler. De representerar nu 12 procent av antalet unika aktieägare och deras innehav utgör 41 procent av marknadsvärdet. Det visar den nya rapporten Aktieägandet i Sverige 2017 publicerad av Euroclear Sweden, Sveriges värdepapperscentral.

Totalt finns det ca 2,1 miljoner unika aktieägare i svenska aktiebolag som är anslutna hos Euroclear Sweden. Unika aktieägare innefattar både svenska och utländska privatpersoner och institutioner. Under 2017 har antalet unika aktieägare ökat med 20 522. I genomsnitt har varje aktieägare ca 3,8 svenska bolag i sin aktieportfölj, en ökning från 2,9 bolag över tio år.

– Aktieägandet minskade från millennieskiftet fram till 2014 men har därefter ökat. Vi ser en viss korrelation mellan aktieägandet och hur börsen går, men sannolikt har även nya digitala lösningar haft en påverkan då det har blivit enklare att handla och äga aktier, säger Anders Löfgren, Chief Business Development Officer, Euroclear Sweden.

I slutet av förra året ägde ca 1,1 miljoner män och 750 000 kvinnor aktier i Sverige, en fördelning motsvarande ca 60 procent män och 40 procent kvinnor. Sett till marknadsvärde äger männen två tredjedelar och kvinnorna en tredjedel. Flest aktier äger åldersgruppen 61-70 år. Aktieägandet har ökat mest i åldersgruppen 21-30 år,  39 procent sett över en fem års period.

Unga vuxna är den grupp som procentuellt sett ökat sitt innehav mest. Även här kan man ana att digitaliseringen av finansiella tjänster varit en bidragande faktor, säger Anders Löfgren,
Chief Business Development Officer, Euroclear Sweden.

Det bolag på Nasdaq Stockholm som har flest antal aktieägare är Telia (496 434) följt av Ericsson, Swedbank, SEB och H&M. Kinnevik var det bolag som fick flest antal nya aktieägare under 2017, 24 274 stycken, en ökning på 22,9 procent, följt av SCA, Skanska och Investor. De bolag där antalet aktieägare sjönk mest under året var Ratos, Ericsson och Tele2.

– Det naturliga för ett bolag är att över tid få färre ägare om inte bolaget genomgår någon specifik händelse, till exempel nyemissioner, förvärv eller liknande, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

Utländska ägare i svenska aktiebolag har ökat de senaste fem åren. 12 procent av det totala antalet unika aktieägare i svenska aktiebolag är nu registrerade utomlands. Primärt består gruppen utländska ägare av institutioner och företag och de äger nu 41 procent av marknadsvärdet för noterade svenska aktiebolag. Nordea är det bolag som har störst andel utländskt ägande, mätt i röstandelar, 76 procent.

För ytterligare information, kontakta
Krister Modin, Analytiker, Euroclear Sweden
0736 84 91 09
krister.modin@euroclear.eu


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?