1515

Bokslutskommuniké januari – december 2017 - Rekordår

SAMMANFATTNING AV FRONTOFFICEKONCERNEN FÖR HELÅRET 2017 Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till 10 075 KSEK* (13 099 KSEK) Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 8 255 KSEK (126 KSEK) Resultat per aktie 0,41 SEK (0,01 SEK) Antalet utestående aktier per 2017-12-31 var 15 290 966 st (15 174 996 st) SAMMANFATTNING AV FRONTOFFICEKONCERNEN FÖR PERIODEN OKTOBER – DECEMBER 2017 Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till 1 083 KSEK* (3 971 KSEK) Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 745 KSEK (-297 KSEK) Resultatet per aktie 0,12 SEK (neg) Siffror inom parentes ovan avser motsvarande period 2016. * Omsättningen under Q4 är minskad med 2,1 MSEK som avser internfakturering inom koncernen.

VD-ord

När vi startade FrontOffice 2013, var vår vision att skapa en koncern som kunde hjälpa företag som hamnat i någon form av kris. Sedan dess har vi byggt en digital plattform som i tidig fas kan identifiera problemföretag med potential. Vi har en stab med specialister inom företagsrekonstruktion och verksamhetsutveckling, och därtill en investeringsverksamhet som möjliggör att vi kan investera i lovande företag. Företag som vi hittar genom vår rekonstruktionsverksamhet. Idag har vi hjälpt över 200 företag att undvika konkurs och därigenom räddat tusentals arbetstillfällen.

Det som genomsyrar vår verksamhet, från styrelse till ledning och personal, är ett lösningsorienterat sinne. Tack vare det kan vi titta tillbaka på ett lönsamt år, där vi uppnått ett stort aktieägarvärde och bevisat att vår plattform och affärsmodell fungerar.  

Under 2017 har vi haft stort fokus på att utveckla vår investeringsverksamhet, vilket har lett till att vi kunnat göra fler investeringar och en betydande utdelning till våra aktieägare i form av aktier i Abelco Investment Group AB till ett värde motsvarande 0,28 SEK per aktie (totalt 4,3 MSEK baserat på Abelco-aktiens marknadsvärde vid avstämningsdagen för utdelning 18 augusti 2017). Resurser från vårt dotterbolag Svensk Företagsrekonstruktion har allokerats till investeringsverksamheten i FrontOffice, vilket lett till minskad externfakturering (2,1 MSEK fakturerat inom koncernen under Q4), men samtidigt möjliggjort koncernens mycket goda resultat.  

Sverige har under många år varit inne i högkonjunktur, där det totala antalet konkurser är lägre än på många år och vår verksamhet är delvis uppbyggd för att gå som bäst i tider då företagen har det tufft. Trots detta kan vi leverera en stabil omsättning och en fantastisk vinstmarginal om 84 procent.

Genom nyemissionen, vars teckningstid öppnade 1 februari 2018, har vi som ambition att fortsätta på den inslagna vägen från 2017, dvs göra ännu fler och ännu bättre investeringar under 2018. Detta är en ambition som uppenbarligen delas av koncernens anställda då det teckningsoptionsprogram som rullades ut under Q4 2017 har blivit fulltecknat till en ”break-even”-värdering på FrontOffice B-aktie om åtminstone 4,47 SEK vid utgången av teckningsperioden i november 2019 – se mer under ”Väsentliga händelser efter periodens utgång”.

Vi har under sista delen av 2017 sett tydliga tecken på ökande affärsflöden inom turnaroundinvesteringar. För att möta detta flöde är en naturlig utveckling under 2018 att både organiskt, samt genom strategiska förvärv, växa vår verksamhet.

Jag ser med tillförsikt fram emot att fortsätta bygga vår koncern ännu starkare och kunna vara en del i fler företags framgångar framöver. 

Johan Lund, VD FrontOffice Nordic AB (publ)

Läs rapporten här: https://www.frontofficenordic.se/finansiella-rapporter/

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör


FrontOffice Nordic AB (publ)
070 - 55 653 54
johan@frontofficenordic.se
www.frontofficenordic.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
FrontOffice Bokslutskommuniké 2017

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?