Annons

Bokslutskommuniké 2017

God efterfrågan

  • Faktureringen uppgick till 968 Mkr (887) i kvartalet och till 3 971 Mkr (3 527) under året.
  • Resultatet efter finansnetto var 123 Mkr (113) under kvartalet och 517 Mkr (447) under året.
  • Vinsten per aktie var 3,07 kr (2,48) under kvartalet och 12,89 kr (10,87) under året.
  • Kassaflödet efter investeringar var 68 Mkr (30) under kvartalet och 187 Mkr (174) under året.
  • Nettoskuldsättningsgraden var 20 procent (16).
  • Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning på 9,50 kr per aktie.

Koncernen

Den goda efterfrågan fortsatte under fjärde kvartalet och faktureringen ökade med 9 procent. Inom koncernen var dock utvecklingen blandad. Lesjöfors och Beijer Tech hade god tillväxt medan Habia understeg fjolårets faktureringsnivå. Branschvis är det hög tillväxt inom verkstadsindustrin medan telekom- och kärnkraftssektorn som är viktiga segment för Habia hade en svag utveckling under kvartalet. Chassifjädrar inom Lesjöfors fortsatte att växa men inte i samma höga takt som under tidigare kvartal under året.

Under fjärde kvartalet steg faktureringen med 9 procent till 968 Mkr (887). Justerat för valutakurser och företagsförvärv var ökningen 7 procent. Orderingången var 1 008 Mkr (897), en ökning med 12 procent.   
Lesjöfors och Beijer Tech förbättrade resultaten medan Habias vinst minskade. Totalt ökade rörelseresultatet till 125 Mkr (115). Resultatet före skatt uppgick till 123 Mkr (113).  Vinsten per aktie nådde 3,07 kr (2,48). Kassaflödet efter investeringar uppgick till 68 Mkr (30).

Under helåret uppgick faktureringen till 3 971 Mkr (3 527), en ökning med 13 procent.  Justerat för valutakurser och företagsförvärv var ökningen 10 procent. Orderingången ökade med 14 procent till 4 031 Mkr (3 530). Resultatet före skatt var 517 Mkr (447). Vinsten per aktie uppgick till 12,89 (10,87).

Ytterligare upplysningar:
Tillförordnad vd och koncernchef Jan Blomén, telefon 018-15 71 60

Denna information är sådan information som Beijer Alma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2018 kl 12:30.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SkistarAnnons

Svemester i fjällen – höjdaren på önskelistan

Svensken skyr stillasittande – och längtar efter en aktiv vintersemester på hemmaplan.

När allt fler inser vikten av en aktiv livsstil står våra svenska berg högt på önskelistan.

Mer om SkiStars undersökning 

Svenska barn och unga lägger mycket tid med att vara med sina mobiltelefoner. Samtidigt säger sig 68 procent av barnens föräldrar att de gärna väljer en skidsemester som tillfälle att minska deras barns skärmtid. 

Undersökningen gjordes av HUI på uppdrag av den svenska skidkoncernen SkiStar. 

Ett år senare har det rådande pandemiläget om möjligt gjort det ännu tuffare för alla föräldrar som försöker få bukt med barnens mobilanvändande och skärmtid.

Men det handlar inte bara om att ägna fritiden åt annat. Barn och ungdomar är inte skapta för allt för mycket stillasittande, och fysisk aktivitet är förstås bra för både hälsan – och för att orka med skolarbetet. 

Svenska barn rör sig för lite

Tendensen att unga rör sig för lite bekräftades i en undersökning i november 2019. Världshälsoorganisationen WHO konstaterade då i en rapport att 81 procent av världens unga i åldern 11-17 år inte kom upp i WHO:s rekommendationer om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. 

I Sverige rörde sig åtta av tio barn och unga för lite, medan siffrorna i Finland gick i en ljusare riktning. 

– Vi tror att en aktiv semester är ett bra sätt att bryta mönster och inleda en förändring mot minskad skärmtid för barn och ungdomar, ett nytt beteende som man kan ta med sig hem efter semestern. Genom vår undersökning får vi svart på vitt att barnfamiljer upplever att en skidsemester är ett bra sätt att minska skärmtiden. Det görs dessutom på ett positivt och naturligt sätt genom att ersätta skärmen med andra roliga aktiviteter, säger Linda Morell, marknadschef på SkiStar.

Svemestern – här för att stanna

2020 är också året då svemester blivit ordet att räkna med. Och att uppleva naturen och närmiljön har plötsligt blivit en ny livsstil. I sommar har allt fler upptäckt att den svenska fjällvärlden kan vara väl så spännande som destinationer hundratals mil bort. 

Att fira semester med närhet i pisten kan också handla om att stärka banden med sina nära och kära. SkiStars undersökning visade att en aktiv livsstil under semestern stärker banden mellan familjemedlemmarna. 66 procent av de tillfrågade föräldrarna upplevde att de hade fått en starkare relation till sina barn efter semestern. 

– Att umgås med sina närmaste vet vi är en av de viktigaste sakerna man vill få ut av sin semester. På våra skidorter finns det många roliga aktiviteter som familjen kan göra ihop och det verkar vara att vinnande koncept för att få föräldrar och barn att faktiskt umgås mer med varandra, fortsätter Linda Morell.

Bokningsläget på topp i Sälen under jul och nyår

Och pendeln tycks nu vara på väg att svänga ordentligt. Inför årets vintersäsong har exempelvis Skandinaviens största skiddestination, SkiStar Sälen, noterat ett rekordhögt intresse. Inför jul- och nyårshelgerna har bokningsläget ökat med hela 33 procent, jämfört med samma period under föregående år. 

– Det visar att många vill tillbringa tid i skidbacken med välmående och hälsa i fokus. Sälen är barnfamiljernas mecka och det här bekräftar än en gång att Sälen ligger i topp när barnfamiljerna får välja, säger SkiStars vd Stefan Sjöstrand. 

Mer om SkiStars skidorter här 

Om SkiStars undersökning:

- Undersökningen är gjord av HUI med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 25-80 år.

- Undersökningen gjordes i juni 2019 med sammanlagt 1010 respondenter.

- Datainsamlingen har utförts i form av en webbenkät med en svarsfrekvens på 100 %.

Detta är SkiStar: 

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda fjällupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

Mer från Skistar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skistar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?