1515

Ateas starka utveckling fortsätter, engagerade medarbetare lyfter resultatet

2017 blev återigen ett rekordår för Atea Sverige AB. Affärsvolymen växte till över 12,8 miljarder och resultatet (EBIT) blev 407 miljoner vilket är en ökning med 20,9% jämfört med 2016. Omsättningen för det fjärde kvartalet blev 3 842 miljoner kronor och resultatet (EBIT) 144 miljoner kronor. Det är tydligt att Atea fortsätter gå starkt framåt, samtliga affärsområden hade en positiv utveckling där it-tjänster växer snabbast. Efterfrågan på kvalificerade specialistkompetenser och molntjänster ökar i takt med att marknaden förändras. Utvecklingen drivs av att verksamheter nu nått nästa fas på sin digitaliseringsresa.  

”It är idag en självklar och viktig del av nästan alla verksamheter och CIO:n har fått ett tydligt mandat i att använda nya innovationer för att skapa mervärde. Vi ser varje dag hur våra medarbetare tillsammans med våra kunder löser affärsutmaningar och driver tillväxt med hjälp av it. Vi ser fram emot ett spännande 2018 där vi även rustar för att kunna möta efterfrågan på lösningar inom områden som IOT, BA och AI” säger Carl-Johan Hultenheim, vd på Atea Sverige. 

Atea har anställt över 400 nya medarbetare under 2017. För att fortsätta den positiva utvecklingen har bolaget bland annat inlett ett samarbete med sju utvalda universitet och högskolor för att hitta nya talanger. När efterfrågan på specialistkompetenser ökar är det viktigt med fokus på rekrytering, och som exempel har Atea dubblerat antalet anställda inom området säkerhet.  

“Atea är ett bolag som byggs av sina anställda, och jag är väldigt glad över att ha välkomnat så många nya medarbetare under 2017. Jag tror det är kombinationen av en idéburen verksamhet, med starkt samhällsengagemang och ständig utveckling som gör Atea till en spännande arbetsplats. Vi ser även ett ökat intresse från våra kunder att jobba hårdare med hållbarhetsarbetet, och vi kommer satsa än mer på bland annat livscykelhantering under 2018” säger Carl-Johan Hultenheim. 

Resultat Ateakoncernen 

Årsomsättningen för koncernen ökade med 4 procent till 32,4 miljarder norska kronor och EBIT blev 799 miljoner norska kronor. Omsättningen under det fjärde kvartalet blev 10,015 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 10,1 procent jämfört med samma period 2016. EBIT uppgick till 392 miljoner norska konor under sista kvartalet.  

Kvartalsrapporten och presentationen

Presskonferensen

Börsmeddelande

För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, +47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?