FrontOffice Nordic AB (publ) offentliggör memorandum inför fullt säkerställd spridningsemission med start 1 februari 2018

Styrelsen i FrontOffice Nordic AB (publ) (”FrontOffice” eller ”Bolaget”) genomför en spridningsemission för att bredda ägarbasen och ta in tillväxtkapital. Bolagets tidigare kommunicerade teckningskurs om 3,00 kr/aktie justeras till 2,54 kr/aktie i den förestående nyemission av B-aktier (”Erbjudandet”). Bolaget meddelar vidare att Erbjudandet är säkerställt till 100 % genom ett externt garantikonsortium.

Bolaget reser genom Erbjudandet 10 MSEK med möjlig övertilldelningsoption om ytterligare 8 MSEK under perioden 1 feb - 23 feb 2018. Syftet med Erbjudandet är dels att bredda aktieägarbasen och därmed stimulera handeln i aktien, dels att tillföra Bolaget tillväxtkapital för att kapitalisera på det kraftigt ökade inflödet av rekonstruktioner och potentiella turnaroundinvesteringar som Bolaget upplever.

Den tidigare teckningskursen om 3,00 kr/aktie som kommunicerades den 29 november 2017 justeras ned med 46 öre (ca 15,3 %) till en slutgiltig teckningskurs om 2,54 kr/aktie, motsvarande en rabatt om 10 % på volymviktad genomsnittskurs för Bolagets B-aktie under handelsdagen 30 januari 2018, två dagar innan emissionsstart.

Erbjudandet motsvarar följande rabatt baserat på volymviktad genomsnittskurs över visst antal handelsdagar räknat från 30 januari 2018:

En handelsdag: 10,0 %

Sju handelsdagar: 10,2 %

Tio handelsdagar: 9,8 %

Kommentar från Bolagets ledning:

”Styrelsen har noterat kursutvecklingen på Bolagets aktie kontra den emissionskurs som beslutades av den extra bolagsstämman den 29 november 2017. Den övergripande återkopplingen från marknaden har vidare varit att Bolaget med dotterbolag befinner sig i en mycket spännande fas med en unik marknadsposition gällandes både turnaroundstjänster och -investeringar, men att viss värderingsrabatt på befintlig aktiekurs efterfrågas. Styrelsen har därför, med stöd av bemyndigande, beslutat att justera ned tidigare kommunicerad teckningskurs med ca 15,3 % för att bättre reflektera gällande nuläge till följd av den låga omsättning som Bolagets aktie haft i avvaktan på Erbjudandet. Genom denna justering är vi övertygade om att vi hittat en attraktiv prisnivå, inte minst i ljuset av Bolagets mycket starka Q3-rapport 2017 och de alltjämt orealiserade värden som återfinns i Bolagets investeringsportfölj. Det faktum att Erbjudandet är fullt ut säkerställt (10 MSEK) genom ett externt garantikonsortium stärker oss ytterligare i den uppfattningen. Genom att ytterligare bredda ägarbasen och tillföra FrontOffice en kassa som möjliggör för Bolaget att på ett kostnadseffektivt sätt agera på ännu fler av de mycket goda affärsmöjligheter som Bolaget löpande kommer i kontakt med genom vår turnaroundverksamhet, hoppas vi genom detta Erbjudande ytterligare stärka värdet på Bolaget, och återfå den likviditet i aktien som vi anser att Bolagets fundamenta och potential förtjänar” säger Johan Lund, VD på FrontOffice.

Det justerade Erbjudandet i korthet:

Emissionsbelopp: 10 MSEK (9 999 998 SEK) 

Övertilldelning: I händelse av överteckning kan styrelsen besluta om en övertilldelning om maximalt ytterligare 8 MSEK i emissionslikvid till föreliggande villkor.

Antal aktier i emissionen: 3 937 007 B-aktier vid full teckning av emissionsbeloppet, eller maximalt 7 086 613 B-aktier vid full övertilldelning enligt ovan. De nyemitterade aktierna kommer vid full övertilldelning i föreliggande erbjudande att representera ca 17,55 % av röster och 31,67 % av kapitalet i Bolaget. 

Pre money-värdering: 38,8 MSEK 

Pris per aktie: 2,54 SEK, motsvarande volymviktad handelskurs per handelsdag 30 januari 2018, med 10 % rabatt. 

Teckningsperiod: 1 februari - 23 februari 2018. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden. 

Garanter och teckningsförbindelser: 100 % av Emissionsbeloppet (10 MSEK) har garanterats via ett externt garantkonsortium.  

Investeringsmemorandum, teaser och teckningssedel (för teckning via Bank-ID) avseende Erbjudandet är från och med idag tillgängligt på Bolagets emissionsrum (www.frontofficenordic.se/nyemission/) samt kommer finnas tillgängligt hos Bolagets emissionsinstitut Eminova Fondkommission (www.eminova.se/emissionsuppdrags/) från och med emissionsstart den 1 februari 2018 kl 09.00.

För mer information kontakta:
Johan Lund
Verkställande direktör


FrontOffice Nordic AB (publ)
070 - 55 653 54
johan@frontofficenordic.se
www.frontofficenordic.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?