1515

Atrium Ljungberg säljer Port 73 i Haninge

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg har idag träffat avtal om försäljning av fastigheten Söderby Huvudgård 2:43 i Haninge, mer känd som handelsplatsen Port 73. Köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 977 miljoner kronor. Köpare är CBRE Global Investors.

– Vårt fokus är att utveckla attraktiva stadsmiljöer med en blandning av handel, kontor, bostäder, service, kultur och utbildning. Vi bedömer att vi inte, inom överskådlig tid, kan utveckla platsen vid  Port 73 på ett sätt som stödjer vår vision och affärsidé. Marknadsläget för avyttring är nu mycket starkt och vi väljer därför att sälja och istället fokusera och investera i våra andra platser där vi har större utvecklingsmöjligheter, säger Annica Ånäs, vd, Atrium Ljungberg.

Försäljningen av Port 73 sker genom avyttring av aktier. Köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 977 miljoner kronor före avdrag för uppskjuten skatt. Affären ger ett positivt resultat efter skatt med cirka 85 miljoner kronor i Atrium Ljungbergs koncern, varav merparten hänförs till uppskjuten skatt och kommer att redovisas i bokslutet för det fjärde kvartalet 2017.
Fastighetens hyresvärde är 70 miljoner kronor. CBRE Global Investors tillträder fastigheten  1 februari 2018.

Sedan 2009 har Atrium Ljungberg stegvis byggt ut och omvandlat Port 73 till en regional handelsdestination i Södertörn. Port 73 omfattar idag totalt cirka 36 600 kvadratmeter uthyrbar yta innehållande volymhandel samt en galleria med ett fyrtiotal butiker, restauranger och service.

– Port 73 är numera en etablerad handelsplats. Den är i princip fullt uthyrd och fastighetens driftnetto, butikernas omsättning och antalet besökare har utvecklats starkt de senaste åren, avslutar Annica Ånäs.

CBRE har varit Atrium Ljungbergs rådgivare i affären.

Nacka, 2017-12-21
Atrium Ljungberg AB (publ)

För mer information kontakta:
Monica Fallenius, affärsområdeschef Transaktion och Etablering, Atrium Ljungberg 070-209 01 14
monica.fallenius@al.se

Annica Ånäs, vd, Atrium Ljungberg 070-341 53 37
annica.anas@al.se

Denna information är sådan information som Atrium Ljungberg AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 december 2017 kl. 16.00 CET.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande 171221

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Mer från Simployer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?