1515

Victoria Park och Trianon förvärvar bostäder i Malmö för 795 miljoner

Victoria Park AB och Fastighets AB Trianon har tecknat avtal om att förvärva ett fastighetsbestånd om 722 lägenheter samt en mindre andel kommersiella lokaler, med en uthyrbar yta om totalt cirka 47 700 kvadratmeter. Fastigheterna är belägna i Lindängen, Malmö, och förvärvet sker till ett underliggande fastighetsvärde om 795 miljoner kronor. Säljare är Willhem och tillträde beräknas ske den 1 mars 2018.

– Det är glädjande att kunna genomföra denna affär tillsammans med Trianon. Vi har sedan tidigare en betydande del av vårt totala bestånd i Malmö, vilket innebär en effektiv och skalbar förvaltning, säger Victoria Parks VD Peter Strand.

Beståndet, som delvis är renoverat de senaste åren, är fullt uthyrt. Förvärvet sker i bolagsform och är baserat på ett underliggande fastighetsvärde om 795 miljoner kronor där köpeskilling för aktierna preliminärt uppgår till cirka 551 miljoner kronor, varav Victoria Park kommer att erlägga cirka 231 miljoner kronor och Trianon cirka 320 miljoner kronor. Victoria Park, liksom Trianon, kommer att finansiera förvärvet genom befintlig kassa samt genom upptagande av nya lån, i enlighet med bolagens policy. Tillträde beräknas ske den 1 mars 2018 då köpeskillingen erläggs.

Det förvärvade bolaget kommer efter tillträdet att fissioneras och Victoria Park respektive Trianon konsoliderar var sin del. Victoria Park kommer att bli långsiktig ägare till närmare 300 lägenheter och Trianon till drygt 400 lägenheter. Fastighetsvärdet fördelar sig med 462 miljoner kronor på Trianons del motsvarande cirka 16 900 kronor per kvadratmeter, med en genomsnittlig bostadshyra om cirka 1 350 kronor per kvadratmeter. För Victoria Parks del är fastighetsvärdet 333 miljoner kronor motsvarande cirka 16 400 kronor per kvadratmeter, med en genomsnittlig bostadshyra om cirka 1 200 kronor per kvadratmeter. Fissionen beräknas vara avslutad 31 mars 2018.

– Fastigheterna ligger i nära anslutning till vårt befintliga bostadsbestånd på Lindängen i Malmö och vi ser detta som ett strategiskt tillfälle att öka vår närvaro i området och kommer att ge ytterligare effektivitet i förvaltningen. Vi är glada att göra förvärvet tillsammans med Victoria Park. Det kommer att stärka det fortsatta utvecklingsarbetet i området, säger Trianons VD Olof Andersson.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Victoria Park:
Peter Strand, VD, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Tommy Åstrand, ekonomichef, 070 545 59 97, tommy.astrand@victoriapark.se
Trianon:
Olof Andersson, VD, 040 611 34 97, olof.andersson@trianon.se
Mari-Louise Hedbys, vVD, ekonomichef, 0733 70 75 39, mari-louise.hedbys@trianon.se




Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Victoria Park AB och Fastighets AB Trianon måste offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Peter Strands respektive Olof Anderssons försorg, för offentliggörande den 11 december 2017 kl. 13.15.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag som med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende skapar värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 1 062 000 kvadratmeter, fördelat på drygt 13 425 lägenheter, med ett marknadsvärde om 14,6 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information se: www.victoriapark.se

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framförallt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianons fastighetsbestånd omfattar 44 fastigheter om 223 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 50 procent bostäder och 50 procent kommersiella- och samhällsfastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 30 september 2017 på cirka 4,6 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons aktie är noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet TRIAN B. Certified adviser är Avanza, 08 4094 21 20. För mer information se: www.trianon.se

Victoria Park AB (publ), Box 2, 201 20 Malmö, Tel 040 16 74 40, Org. nr 556695-0738, Säte Malmö, www.victoriapark.se           

Fastighets AB Trianon (publ), Stenhuggaregatan 2, 211 41 Malmö, Tel 040 611 34 00, Org. nr 556183-0281, Säte Malmö, www.trianon.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?