Annons

92 procent av Europas företag är inte förberedda för GDPR

Europeiska företag är oförberedda inför EU:s General Data Protection Regulation, GDPR, som blir lag i maj 2018.

  •  28 procent av företagen är obekanta med det nya regelverk som de kommer att behöva anpassa sig till inom mindre än ett år.
  •  Över hälften tycker att regelverket är alltför komplicerat för små- och medelstora företag, men tycker på samma gång att det är nödvändigt med ökad reglering kring användningen av personuppgifter.

Europeiska företag är oförberedda inför EU:s General Data Protection Regulation, GDPR, som blir lag i maj 2018. Detta visar en undersökning som utförts på uppdrag av RSM – världens sjätte största revisions-, skatte- och rådgivningsnätverk – av European Business Awards.

400 ledare i framgångsrika europeiska företag har deltagit i undersökningen och tillfrågats om i vilken grad de är förberedda för GDPR och hur det nya regelverket kommer att påverka deras verksamheter.

Med mindre än ett år kvar tills det nya regelverket träder i kraft är det endast åtta procent av företagen som är förberedda på GDPR och som har gjort de förändringar som är nödvändiga för att följa regelverket. Samtidigt är var fjärde företagsledare helt omedveten om det regelverk de behöver anpassa sig efter. Det är oroande att 26 procent av de företagsledare som har inblick i sin GDPR-strategi uppger att deras organisationer inte kommer att vara redo när det nya regelverket träder i kraft under maj 2018.

Företag som inte klarar att genomföra förändringarna före deadline riskerar böter på upp till fyra procent av den globala omsättningen, eller 20 miljoner euro, beroende på vilket av dessa som är det högre beloppet.

Förberedelserna inför GDPR har redan fått inverkan på affärsverksamheter. Undersökningen visar att ett oroande antal företag skär ned på andra verksamhetsområden – även planer på nya innovativa produkter (23 procent) eller på att skapa tillväxt genom internationell expansion (22 procent).

Jean Stephens, vd på RSM, kommenterar med följande ord:

– Om mindre än sju månader behöver företag över hela kontinenten arbeta i överensstämmelse med GDPR. Vi märker en ökad mängd förfrågningar från våra kunder när det gäller konsultation kring GDPR. Undersökningen visar att många företag inte till fullo inser vilka utmaningar som ligger framför dem när deadline nu snabbt närmar sig.

– Detta är inte en fråga om att snabbt och lätt kryssa i några rutor på ett formulär och det måste företagsledare inse. De kommer sannolikt att behöva implementera betydande förändringar som kan påverka deras organisationer som helhet. Ju förr de påbörjar förberedelserna, desto bättre.

Fredrik Högström, IT-ansvarig på RSM i Sverige, kommenterar GDPR med följande ord:

– Vi har diskuterat regelverket för GDPR under en längre tid här på RSM i Sverige. Vi får mycket frågor ifrån våra kunder och nu arbetar vi för att hjälpa de kunder som efterfrågar vår kompetens och som behöver stöd när de ska implementera GDPR-regelverket.

GDPR och dess komplexitet börjar nu tynga de europeiska företagen. Bland de som nu tittar närmare på regelverket tycker 51 procent att det är alltför komplicerat för små- och medelstora företag. Två av fem företag (41 procent av de som är involverade i eller medvetna om sin organisations strategi) tror att kraven från GDPR-regelverket kommer att innebära en betydande kostnadsökning, inklusive kostnader för externa konsulter. Användningen av extern expertis är förhärskande och 60 procent av företagen söker efter externt stöd för att kunna anpassa sina verksamheter till GDPR, före deadlinen i maj 2018.

Trots regelverkets komplexitet, har företagen förståelse för nödvändigheten av GDPR. Företagsledare över hela Europa stödjer förändringarna och en majoritet – 52 procent – håller med om att ett regelverk för att övervaka användningen av personuppgifter är nödvändigt.

RSM ger för närvarande råd till företag gällande förberedelser inför anpassningen till GDPR-regelverket. Information kan hämtas på vår GDPR-hemsida www.rsm.global/gdpr. Företag kan även lyssna till RSM:s experter direkt genom att anmäla sig till det webinarium som RSM erbjuder den 30 november 2017 kl 13.00.

SLUT

Till redaktören

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gillian Hawkes                                                               Kate Fox
RSM                                                                               Hill + Knowlton Strategies
gillian.hawkes@rsm.global                                            Kate.Fox@hkstrategies.com
+44 (0)20 7601 1092                                                     +44 (0)20 7413 3703 


Fredrik Högström
RSM i Sverige
fredrik.hogstrom@rsm.se
+46 (0) 31 719 17 38


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

”Vår affär handlar inte om att samla in data som vi sedan delar med tredje part”

Samtidigt som AI effektiviserar och förenklar våra liv, har det uppstått en del etiska utmaningar med den nya tekniken och hantering av data. Till skillnad mot många av sina konkurrenter har det svenska AI-bolaget Artificial Solutions valt att ta en stark ståndpunkt i frågan redan från starten. 

– Vi varken behåller eller delar den data som vår plattform samlar in, säger bolagets COO Peter Roost. 

Lär dig mer om konversationell AI här 

I Netflix-dokumentären ”The social dilemma” berättar en av skaparna av Facebooks ”gilla”-knapp att dess ursprungliga syfte endast var att få människor att må bättre. Spolar vi fram till i dag står ett ”like” för så mycket mer. Genom att visa ett företag vad vi gillar, ger vi dem också inblick i vilka vi är – och den datan kan i sin tur användas för bland annat kommersiella syften. 

Peter Roost, Chief Operating Officer på Artificial Solutions som är världsledande inom konversationell AI, förklarar att deras etiska ståndpunkt när det kommer till hantering av data skiljer dem från deras konkurrenter.

– Många av de stora tech-bolagen utvecklar teknik inom vårt segment, men till skillnad från dem handlar inte vår affär om att samla in data som vi sedan delar med tredje part. Den data som våra kunder och partners lägger in i vår patenterade plattform Teneo är deras egen och vi har ingenting med den att göra. 

Arbetar med simulerad data

Teneo, som används av flera av världens största företag, bygger på så kallad konversationell AI – en artificiell intelligens som låter människor och teknik samtala på ett naturligt och intuitivt sätt. Artificial Solutions policy gällande sina kunders och partners data har varit densamma sedan bolaget grundades 2001. 

– En del av vår positionering är att vi är ganska nöjda om våra kunder väljer att ta hand om och administrera sin egen data. En fördel med Teneo är att vi inte behöver se kundernas data för att bygga nya applikationer till dem, utan vi arbetar istället med simulerad data, säger  Peter Roost och fortsätter:

– Som ett exempel har vi under många år haft två italienska banker som kunder, vars system vi inte har någon som helst tillgång till. Om en ny version av Teneo kommer ut, levererar vi den till dem via en luftsluss – det är så pass avskilda från oss de vill vara. 

Tror inte på självreglering

För några år sedan var det här med ägande av data inte alls ett lika hett ämne. Men Peter Roost berättar att det i dag kommer upp varje gång de träffar en potentiell kund. Något som till stor del har att göra med den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som introducerades 2018.

– För oss handlade GDPR mest om att formalisera vad vi redan gjort under alla år. Enligt oss är datahantering ett högst relevant ämne som blir allt viktigare. Det enda sättet att hantera de etiska utmaningar som uppstår vid användandet av data är mer reglering. Jag tror dock inte på att låta stora kommersiella bolag självreglera när det kommer till AI, eftersom deras främsta syfte alltid är att generera pengar till aktieägarna. 

Ladda ner den perfekta guiden till chatbottar 2020 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?