Annons

Max, ICA och Axel Johnson nominerade till hederspris

Måndagen den 20 november delas Visa vägen-priset ut för tionde gången. Det prestigefulla hållbarhetspriset delas varje år ut av Samhall till den arbetsgivare och den eldsjäl som gör mest för att öppna arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättningar kan få ett arbete. Till prisets tioårsjubileum har den namnkunniga juryn beslutat att även dela ut ett hederspris –  ”Alla tiders arbetsgivare” – till den arbetsgivare som bäst visat vägen mot en mer inkluderande arbetsmarknad sedan dess att priset instiftades.

Bland hundratals kandidater har den fristående Visa vägen-juryn utsett tre arbetsgivare som nu har chans att vinna det åtråvärda hederspriset. Vinnaren offentliggörs på en prisgala på Rival i Stockholm den 20 november. Vid sidan av prisutdelningen bjuder galan på inspirerande framträdanden av bland andra hotellkungen Petter Stordalen, näringsminister Mikael Damberg, sångerskan Louise Hoffsten samt hockeyhjälten Peter Forsberg.

– Det är en fantastisk resa som vi har fått uppleva de senaste tio åren. Allt fler arbetsgivare väljer att se kraften och talangerna hos personer som tidigare stängts ute från arbetsmarknaden. Nu vill vi lyfta fram och hylla de arbetsgivare som i våra ögon har gjort allra mest. De är vägvisare som inte bara skapat arbete för personer med funktionsnedsättningar – utan som också fått andra att följa i deras fotspår, säger Jan Scherman, ordförande i Visa vägen-juryn.

Nominerade till hederspriset ”Alla tiders arbetsgivare”:

Finalist: Axel Johnson 

Motivering: Genom ett både långsiktigt och tydligt hållbarhetsarbete har Axel Johnson visat affärsnyttan av ett aktivt mångfaldsarbete. Med en tydlig styrning och ett aktivt ledarskap har de breddat koncernens många arbetsplatser, inom en rad olika branscher och verksamhetsområden, så att de bättre speglar hur hela det svenska samhället ser ut.

Finalist: ICA

Motivering: Med en stark och positiv företagskultur har ICA skapat nya vägar till arbete för personer med funktionsnedsättningar i hela landet. Genom ett både engagerat och kommunikativt arbete har de bidragit till att bredda bilden av vilka som kan bidra på arbetsmarknaden och därigenom stärkt mångfaldsarbetet inom en hel bransch.

Finalist: Max Burgers

Motivering: Max Burgers har under lång tid arbetat både engagerat och målmedvetet för ett mer hållbart samhälle. I en både intensiv och krävande bransch har de visat att arbetslag inte bara fungerar – utan också stärks av en större mångfald. Genom ett aktivt arbete och utbildningsinsatser har Max Burgers bidragit till ett ökat engagemang hos generationer arbetstagare inom servicesektorn. 


Visa vägen-juryn består av:

  • Jan Scherman (juryns ordförande), diversearbetare i media, debattör och tidigare TV4-chef
  • Anna-Lena Bohm, vice ordförande Svenskt Näringsliv
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i bl.a. Systembolaget
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall
  • Peje Emilsson, grundare av Kreab, Demoskop, Kunskapsskolan och Silver Life

Läs mer om finalisterna, juryn och Visa vägen-galan på www.visavägen.se 

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Pressansvarig för Visa vägen-priset
Mail: press@samhall.se 
Tfn: 08-553 411 30

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FANUC NordicAnnons

Därför väljer fler företag att flytta hem produktionen från låglöneländer

Per Hilletofth är professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.
Per Hilletofth är professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

Från ut till in. Nu ser allt fler svenska företag en uppsida i att flytta hem produktionen närmare sina kunder och smart automation är en viktig möjliggörare.

– En förändring har skett de senaste åren. Det kan vi se i ett ökat antal fall av hemflyttning, säger professorn Per Hilletofth.

På andra sidan millennieskiftet valde många svenska industriföretag att flytta sin produktion utomlands i hopp om att dra ner på tillverkningskostnaderna.

Men två decennier senare är ett motsatt trendbrott tydligt. Mycket tyder nu på att gapet mellan in- och utflyttning minskar, men framför allt att opinionens allmänna syn har förändrats.

– Konkurrenskraft som primärt bygger på långväga lågkostnadsproduktion börjar bli mer ifrågasatt. Fler och fler företag som haft tillverkning i länder långt bort från sin huvudmarknad tar nu hem produktion för att kunna serva sin lokala marknad på ett bättre sätt. Vi började se en förändring runt 2015, säger Per Hilletofth, professor i industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle.

De senaste fem åren har han forskat kring hemtagning av produktion till Sverige. I studier har han tillsammans med kollegor tittat närmare på drivkrafterna om varför man väljer att flytta tillbaka produktionen, beslutsfaktorerna och vad som kan möjliggöra och stoppa hemflyttar.

– Vi ser att företagen ofta haft en övertro på hur mycket man kan spara på att lägga tillverkning i låglöneländer långt bort. Det blir inte alltid så bra som man hade tänkt sig, mycket på grund av att man haft en för snäv bild på beslutsfaktorerna och totalkostnaden. Exempelvis kan kvalitetsbrist, transport- och logistikkostnader äta upp den tänkta besparingen i produktionen, säger Per Hilletofth.

Han betonar även att marknaden har förändrats i grunden och inte ser ut på samma sätt idag som för 20 år sedan när företagen flyttade ut i större utsträckning. 

– Idag handlar det mer om anpassning utifrån kundens önskemål. Det krävs större och fler variationer på samma produkt. Den typen av kundanpassning blir svår med långväga produktion och leder antingen till längre ledtider eller ökade logistikkostnader. 

Kostnadseffektiv kundanpassning är lättare när produktion ligger närmare marknad, poängterar Per Hilletofth:

– Företagen eller snarare produktionen behöver på så sätt komma närmare sin marknad och eventuella nackdelar kopplat till högre lönekostnader kan hanteras med smart automation.

En av många förklaringar till bristande utflyttningskalkyler går att finna i viljan att följa andra aktörer i branschen.

– Det uppstod en följa John-effekt; gör konkurrenterna detta måste det också vara bra för oss, och bidrog till att utflyttningen kanske inte analyseras i detalj utifrån den egna verksamheten. 

Ett skäl till att företagen ser en vinning i att flytta hem produktionsdelen till Sverige har även med de hållbarhetsutmaningar vi står inför, påpekar Per Hilletofth.

– Hållbar produktion blir allt viktigare för att vi ska kunna skapa framtidens hållbara samhällen. Frågan är om det är hållbart att transportera som vi gör, eller om produktion och marknad måste komma närmare varandra? 

Det påverkar företagets varumärke, helt enkelt?

– Så är det. Fler och fler bolag vill förknippas med tillverkning i länder där man har höga miljökrav och inte motsatsen. Att flytta hem produktionen i hopp om att stärka sin hållbarhetprofil är definitivt en drivkraft för företagen. Det kan vi se i våra studier.

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Fakta: FANUC Nordic  

FANUC är en världsledande tillverkare av produkter och robotar för fabriksautomatisering.  De tillverkar allt från CNC-styrsystem till formsprutor, trådgnistar, fräsar och industrirobotar. Det unika med FANUC är att de tillverkar hela bredden – inte bara den individuella roboten. På så sätt säkerställs smidig produktion.

FANUC Nordic bidrar till att effektivisera den tillverkande industrin och göra det möjligt för företag att investera i utökad produktion i exempelvis Sverige och övriga Europa.

FANUC arbetar för att den Svenska industrin ska minska sin miljöpåverkan genom att flytta hem produktionen närmare konsumenterna. Lösningen för att göra detta kostnadseffektivt är fabriksautomation. En framtida svensk industri med en hög grad av automation skapar fler jobb, höjer säkerheten i hela produktionskedjan och skapar en större flexibilitet för både kunder och återförsäljare.

Mer från FANUC Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FANUC Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?