Annons

Insynspersoner åter på köpsidan

I kölvattnet av de många delårsrapporterna från börsbolagen har insynspersonerna återvänt till köpsidan. Dessutom har även storleken på deras köp ökat den senaste månaden. Det visar rapporten Insideranalys för oktober från fondbolaget Insiderfonder.

 

Rapporten avslöjar att Insiderindex noterades till höga 178 på en skala från 0 till 200 där 200 speglar maximalt köphumör hos insynspersonerna. Det innebär att de har återvänt till köpsidan efter de breda vinsthemtagningar som speglade insynshandeln under september.

Men det är inte bara köpandelen som har ökat under månaden – även snittköpen har ökat rejält.

Det vanligaste köpet i oktober uppgick till 132 000 kronor och det är 67 procent högre än det vanligaste köpet under perioden januari-september i år. Den vanligaste försäljningen under månaden ligger på samma nivå som tidigare i år men det är samtidigt 39 procent högre än under förra året.

- Att köphumöret hos insynspersonerna har återvänt är positivt men på grund av den låga aktiviteten under en oktobermånad så bör man ta det med en nypa salt. Den underliggande trenden i insynshandeln är vinsthemtagningar, precis som det brukar vara när det har gått upp under en längre tid, säger Erik Lidén vd för Insiderfonder.

Utanför Sveriges gränser var insynspersonerna generellt sett positiva under månaden och Insiderfonders globala Insiderindex noterade ett nytt årshögsta på 149. Högst Insiderindex hade Australien (197) och Sydkorea (194). Just dessa länder har funnits på topplistan över Insiderindex en längre tid och under oktober steg börsindex där med 4 respektive 5 procent.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – NOBIA

Köksbolaget Nobia har utsetts till månadens insideraktie efter köp av tre insynspersoner den 30 oktober, bara dagar efter bolagets delårsrapport den 27 oktober. Det största köpet gjordes av bolagets största ägare, Nordstjernan, som köpte aktier till ett värde om 101 miljoner kronor. Nobias vd, Morten Falkenberg, köpte aktier till ett värde om 1,6 miljoner kronor. Både Nordstjernan och Falkenberg ökar med köpen sina respektive äganden med 4 procentenheter. Även bolagets finanschef gjorde ett mindre köp.

- Nobia-aktien tappade omkring 9 procent på rapporten. Att storägare och vd då passar på att köpa indikerar att marknaden överreagerade på den och att det därmed finns en fin uppsida i aktien på lite sikt, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten finns på http://insiderfonder.se/wp-content/uploads/2017/11/Insideranalys_1710.pdf

 

För mer information, kontakta:

Erik Lidén

070-2709541 eller erik.liden@insiderfonder.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?