Annons

Xspray Pharma får produktpatent för HyNap-Sora och HyNap-Nilo godkända i USA

Xspray Pharma har fått godkännande för två sökta patent i USA. Patentet omfattar komposition avseende produktkandidaterna HyNap-Sora och HyNap-Nilo. Det är Xsprays andra och tredje produktpatent som godkänns på huvudmarknaden i USA på kort tid. Bolaget har tidigare offentliggjort ett patentgodkännande i Japan och USA avseende HyNap-Dasa och har pågående ansökningsärenden för flera motsvarande patent i bland annat Japan och Europa.       ”Nu har vi patent beviljade i USA som täcker de tre produkter vi avser att introducera på den amerikanska marknaden efter respektive original-substanspatent har löpt ut (under perioden 2020-2023). Vi har arbetar systematiskt och strategiskt med våra innovationer både för att förverkliga dem till produkter men också genom att säkra värdet med ett fullgott patentskydd. Jag ser det här som en bekräftelse på det arbetet,” säger Per Andersson, vd för Xspray Pharma. 

Xspray Pharma har erhållit godkännande (”notice of allowance”) för två patent i USA avseende produktkandidaterna HyNap-Sora och HyNap-Nilo som är tänkta för behandling av vissa cancerformer. Det är Xsprays andra och tredje produktpatent som godkänns på den viktigaste marknaden, USA. Beskedet kommer i enlighet med bolagets plan att söka och erhålla patent för komposition och metod för samtliga tre produktkandidater under utveckling på de tre viktigaste marknaderna, USA, Europa och Japan. 

”Med dessa patent, och de positiva resultaten från vår kliniska studie som vi nyligen offentliggjorde, har vi tagit viktiga steg mot målet att utveckla våra tre första produkter för lansering på den amerikanska marknaden,” kommenterar Xsprays vd Per Andersson.

Xspray Pharmas aktier introducerades den 28 september på Nasdaq First North, efter en lyckosamt genomförd nyemission som tillförde bolaget 132 miljoner kronor före emissionskostnader. Planen är nu att använda kapitalet för att utveckla tre produktkandidater och blivande cancerläkemedel baserade på bolagets egenutvecklade teknologi, samt att introducera de första produkterna på den amerikanska marknaden under perioden 2020-2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Andersson, vd, Xspray Pharma AB (publ)
Mobil: +46 (0)706 88 23 48
E-mail: per.andersson@xspray.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Xspray Pharma får produktpatent för HyNap-Sora och HyNap-Nilo godkända i USA

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från WorkivaAnnons

Nytt verktyg ger ketchupeffekt: ”Tar några timmar att göra klart ett delårsbokslut”

Ett av världens största livsmedelsbolag gick över till en gemensam plattform för finansiell rapportering. Det som tidigare tog dagar är nu klart på timmar.

Läs mer om hur andra företag använder Workiva för finansiell- och hållbarhetsrapportering här. 

Kraft Heinz är USA:s tredje – och världens femte – största livsmedelsföretag och har nästan 200 dotterbolag utanför USA. De åtta största varumärkena i produktportföljen – som omfattar alltifrån ketchup till ost – omsätter över 10 miljarder kronor vardera.

Verksamhetens storlek och komplexitet innebär en utmaning när det gäller att rapportera och konsolidera månadsbokslut, delårsrapporter och årsredovisningar, konstaterar, konstaterar Luke Templeman, som är Financial Reporting Manager på Kraft Heinz.

I jakten efter ett sätt att förenkla arbetet och leverera enhetliga och kvalitetssäkrade rapporter gick Kraft Heinz över till Workiva  – en molnbaserad plattform som effektiviserar insamling och delning av data som används i finansiell- och hållbarhetsrapportering. 

 – Innan vi gick över till Workiva kunde våra finansiella rapporter se väldigt olika ut. Trots att vi la ner mycket tid på att kvalitetssäkra data och uppfylla alla regelkrav var det frustrerande att inte kunna leverera konsekvent och enhetlig rapportering till olika intressenter på olika marknader, säger han.

Efter bytet slipper han och hans kollegor att lägga tid på att uppdatera och dela information genom att klippa och klistra mellan olika kalkylblad. Samtidigt säkerställer de att den information som presenteras för olika marknaden uppfyller både nationella och globala regelkrav, konstaterar Luke Templeman.

– Nu tar det mig två till tre timmar att göra klart ett delårsbokslut för vidare spridning internt. Tidigare tog det mig flera dagar.

Automatiska uppdateringar

En annan fördel är att alla uppdateringar sker automatiskt.

– Det känns tryggt att veta att nya data som läggs in automatiskt uppdateras på alla relevanta ställen. Man riskerar inte att missa eller glömma siffror, och vi känner oss mer bekväma med den information vi lämnar över till revisorerna. 

Att den finansiella rapporteringen har blivit konsekvent och enhetlig uppskattas även av de controllers och chefer som ska kontrollera och godkänna den.

– Nu kan chefer och ledningsgrupper när som helst gå in på Workiva och snabbt skaffa sig en överblick av läget, säger han och konstaterar att Heinz Kraft har fått en plattform som matchar koncernens spridning och komplexitet:

– Rapportering och redovisning ska inte vara en ad hoc-process på ett företag i vår storlek. Med Workiva har vi fått ett standardiseringsverktyg som gör att jag slipper ägna timmar åt att formatera och dubbelkolla ny information som läggs in. Om jag skapar en ny tabell vet jag att den ser enhetlig och professionell ut i alla rapporter där den förekommer.

Taggning och översättning

I enlighet med EU:s nya ESEF-regler (European Single Electronic Filing) ska finansiell information taggas elektroniskt, via så kallad XBRL-kodning. Detta tar den nya plattformen automatiskt hand om.

– Vår skattechef drog en suck av lättnad när han insåg att det numera sker automatiskt. 

Det stora antalet dotterbolag i många olika länder kunde tidigare leda till språkförbistringar.

– För att lokala chefer skulle kunna förstå och godkänna noter och kommentarer i boksluten behövde rapporterna översättas manuellt till olika språk. Nu tar Workiva hand om detta, vilket sparar massor av tid.

Registrera dig till Workivas nya webinar-serie med PwC som startar den 14 februari. Läs mer här. 

 

Mer från Workiva

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Workiva och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera