1515

­­Låneförmedlaren Sambla ökar takten – ska bli störst i Norden

Låneförmedlaren Sambla grundades för bara tre år sedan och har varit en tillväxtraket sedan start. Hittills har bolaget hjälpt strax över 170 000 kunder att jämföra lån hos olika banker i syfte att förbättra deras lånevillkor och minska onödiga räntekostnader.

Grundarna av bolaget har varit tydliga med att målsättningen med Samblas verksamhet är att hjälpa alla privatpersoner, oavsett vem det är eller vad de gör, till bättre villkor för lånen.

”Under de senaste åren har vi på Sambla hjälpt hundratusentals kunder att spara pengar genom att hitta lån med bättre villkor och lägre räntekostnader. En typkund som vi lyckas hjälpa sänker sin ränta från 8,58% till 5,92%. För ett genomsnittligt lån[1] innebär det att totalbesparingen för kunden blir 17 000 kr – det gör skillnad i plånboken, på riktigt”, säger Per Österström som är en av grundarna av Sambla.

Under 2017 bytte bolaget även namn och det nya varumärket Sambla lanserades för att markera starten på en ny digital bolagsresa. Hörnstenar i den nya varumärkesplattformen är en ny onlinetjänst som gör det enklare än någonsin att jämföra lån med bara några klick. Bolaget har även satsat stora resurser på att stärka marknadsföringen på Facebook, Google och i andra digital kanaler, för att nå ut till fler som kan förbättra sina lånevillkor.

”Planen framåt är att fortsätta växa och expandera verksamheten till flera nya marknader och genom digitala kanaler. Just nu går utvecklingen väldigt snabbt och teamet växer hela tiden. Det faktum att vi byggt våra system själva gör att vi är flexibla och snabbfotade”, säger Petter Nyman som är Utvecklingschef och medgrundare av Sambla.

Sambla expanderade i slutet av 2016 sin verksamhet till Norge. Redan i höst expanderar bolaget återigen den nordiska verksamheten och målet är att gå in i ytterligare ett land. Affärsmöjligheterna i de nordiska grannländerna är stora eftersom att marknaden för låneförmedling inte har funnits där i lika många år som i Sverige. Det innebär att det finns stor potential att hjälpa fler människor till bättre lånevillkor på sina lån.

”Vi ökar vår omsättning betydligt under 2017 och den geografiska expansionen är ett naturligt steg i att stärka vår position som den snabbast växande låneförmedlaren i Norden. Vi ser stora möjligheter och ser fram emot att hjälpa fler kunder till lägre lånekostnader.”, säger Per Österström

Under 2016 omsatte Sambla 48 miljoner kronor och prognosen för 2017 är att omsättningen fördubblas till över 80 miljoner kronor. Antalet medarbetare uppgick till cirka 120 personer och bolaget räknar med att genomföra nya rekryteringar under året i samband med expansionen.

Läs mer om bolaget på Sambla.se och Sambla.no

[1] Ett genomsnittligt lån är 171 000 kr över 65 mån

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?