1515

Stark efterfrågan på tjänster driver Ateas lönsamma tillväxt

Atea Sveriges omsättning under det tredje kvartalet blev 2 569 miljoner kronor och resultatet (EBIT) 90 miljoner kronor, vilket är en ökning med 28,6 procent jämfört med samma period förra året.

Den totala tjänsteomsättningen ökade med över 11 procent tack vare stark tillväxt inom både konsulttjänster och it som tjänst. Samtidigt ökade omsättningen för både hård- och mjukvara under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Hårdvaruaffären steg med 1,2 procent och mjukvara med 13 procent.
 
– Vi har ett mycket intressant och positivt marknadsläge där allt fler svenska företag och organisationer går ifrån en mer traditionell, statisk it-leverans, till att efterfråga flexibla plattformar som kan dra nytta av olika leveransmodeller. Den stora drivkraften till förändringen är kundernas behov av att kunna utveckla och leverera nya digitala tjänster snabbare och mer effektivt. Intresset minskar för traditionell outsourcing till förmån för nya hybrida lösningar, där kunderna investerar mer i sina egna plattformar. Det medför att vi ser en kraftigt ökad efterfrågan inom flera specialistområden så som; integration, automation och informationssäkerhet. Just säkerhet är det enskilda område som har högst prioritet just nu bland våra kunder, det beror dels på den ökande hotbilden, men även på GDPR- och de nya krav som det ställer på verksamheterna, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Under det senaste året har Ateas personalstyrka vuxit med över 150 medarbetare och för att möta den ökande efterfrågan på tjänstesidan behöver Atea kontinuerligt rekrytera ny kompetens. Bolaget har därför lanserat en rad initiativ i syfte att öka sin attraktionskraft som arbetsgivare. Utöver ansenliga satsningar på kompetensutveckling har Atea startat samarbeten med utvalda universitet och infört Atea utvecklingstid, ett nytt, flexibelt sätt, att se på arbetstid. Alla anställda inom Atea kan nu i samråd med sin chef välja att ta ledigt, i upp till tre månader, för att förverkliga projekt utanför arbetet.  

Atea fortsätter sitt arbete med att driva på utvecklingen inom hållbarhet. Under hösten genomför Atea ett landsomfattande hållbarhetsupprop, Game of Phones, för att öka medvetenheten kring vikten av ökad återvinning och återanvändning av it-utrustning i Sverige.

– Det är såklart glädjande att vi fortsätter att växa som bolag men minst lika viktigt är våra medarbetares engagemang kopplat till områden som hållbarhet och kundnöjdhet. Vårt tydliga fokus på hållbarhet är en naturlig del i arbetet med att förverkliga vårt mål; att leverera Sveriges bästa kundupplevelse och hittills i år har våra medarbetare genomfört över femtiotusen enskilda insatser, som alla syftar till att nå dit. Det engagemang som våra medarbetare uppvisar och den respons vi får från våra kunder gör mig stolt, säger Carl-Johan Hultenheim.

 
Även ett starkt resultat för koncernen
Ateakoncernen ökade omsättningen med 3,9 procent till 6 654 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT) blev 176 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 34,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2016.

• Kvartalsrapporten och presentationen
• Presskonferensen
• Börsmeddelande

För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, +47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Dubai TourismAnnons

Matscen med mersmak

Lyxkrogar med internationella stjärnkockar, men också charmig street food och myllrande kryddmarknader.

Matscenen i ökenmetropolen Dubai har många ansikten.

– Vi är en spännande smältdegel med mer än 200 nationaliteter, säger Nada Badran, som arrangerar mat- och kulturvandringar i Dubai och leder ett reseprogram på CNN Arabic.

Dubais bästa nya restauranger 

Dubai har gjort sig känt som en sprudlande internationell mix av olika kulturer, stilar och språk. Resenärer från hela världen hittar hit för att uppleva fantastiska krogar, guldglänsande lyxhotell och utsikter man knappt trodde fanns i verkligheten.

Det berömda lilla emiratet är också en av världens snabbast växande städer med sina 1,4 miljoner invånare. I Dubai bor över 200 olika nationaliteter från alla delar av klotet – självklart en gastronomisk grogrund för alla besökare som gillar att prova sig fram på nya stigar med hjälp av smaker och dofter.

Gourmetkrogar och gatumat

Kännetecknande för matscenen i Dubai är att man inte ska behöva åka någon annanstans för att hitta de smaker och rätter man gillar, oavsett om det handlar om fransk cuisine, italienskt kök eller japanska fingerfärdigheter. Mängder av exklusiva kockar har öppnat filialer I Dubai: Pierre Gagnaire, Gordon Ramsey, Nobu Matsuhisa och Massimo Bottura för att nämna några.

Dubbelliv i Dubai

Bortom fine dining och hotellrestauranger förvillar vi oss med glädje in i autentiska kvarter med myllrande marknader för kryddor, fisk, kött och grönsaker. Här blir också Dubais historiska handelsvägar till länder som Indien och Iran plötsligt tydliga. Som i det traditionella kvarteret Al Fahidi, där folk flockas på Arabian Tea House och äter lokala klassiska rätter som kyckling Deyay och Machboos Robyan med räkor.

Gastronomisk guide

Nada Badran är licensierad guide och har bott i Dubai i 30 år. 2016 grundade hon Wander with Nada – kulturella och kulinariska stadsvandringar med målet att skapa unika möten mellan människor, mat och miljö.

Antalet restauranger i Dubai är osannolikt många, närmare 12 000 för att vara mer exakt. Här vill Nada Badran vara vägvisare mot de mer autentiska smakerna.

– Jag brukar kalla mina vandringar för edutainment, utbildning och underhållning. Det finns ju mycket mer att upptäcka, så jag försöker visa det Dubai som inte hittas i de stora guideböckerna; platser och ställen i de äldre delarna med en sådan gästfrihet att det känns som att man är personlig besökare i deras hem.

Vad gör Dubai så spännande som gastronomisk destination?

– Dubai är unikt eftersom 92 procent av befolkningen kommer från andra länder. Och skönheten i det är att de har tagit med sig sina kulinariska smaker och recept. Därför kan man äta rätter här från alla kontinenter, utan att behöva resa.

– Historiskt har vi haft mycket handel, särskilt kring krydd- och sidenvägarna. Mellan tuggorna försöker jag förklara för min grupp hur rätterna och inte minst ingredienserna har  kommit hit, hur detta hänger ihop med historia och kultur. Därför tar jag dem inte heller till de lyxigaste krogarna. Gatumaten är mycket mer spännande och äkta, så det blir många hål-i-väggen och personliga små familjerestauranger.

Doften av Dubai

Nada Badran förflyttar oss i tanken till Little India, de asiatiska kvarteren, och inte minst den stora souken – kryddmarknaden som doftar av saffran, pistaschnötter och all världens kryddor som också hittas på Dubais krogar.

– Marknaden är verkligen en av de bästa vägarna att lära känna Dubai. Att stiga in där är något helt speciellt. Jag brukar rekommendera mina grupper att köpa med sig Seven Spice Mix – vår variant av curry. Sedan brukar jag skicka med dem recept hem. Ett sätt hålla upplevelsen från Dubai vid liv – och ett skäl att återvända, säger Nada Badran.

Nadas fyra tips för foodies:

Al Ustad Special Kebab

Legendarisk iransk familjerestaurang i gamla stan som gjort Dubais bästa kebab sedan 1978. Ett av de färgstarka ställen med dofter och smaker som gör en helt överväldigad.

Adress: Al Mussallah Road i Bur Dubai.

Laffah

Shawarma görs i en mängd längder och har även olika namn. Laffah är libanesisk, men med recept från Syrien. Laffah har definitivt den bästa shawarman i stan. Själv är jag helt svag för varianten med kyckling.

Adress: Al Barsha 1.

Sticky Rice

En liten mysig, familjeägd thaikrog med mängder av specialiteter, särskilt nudelrätten pad kee mow talay. Sticky Rice öppnar snart ocksåk en större restaurang i matmarknaden Food District, The Pointe.

Adress: Sobha Daffodil, Shop No. 6.

Bait Maryam

En palestinsk krog med helt fantastisk hemma hos-mat.

Adress: Jumeirah Lakes Towers (JLT), Cluster D

Och två bubblare:

Streetery Food Hall

En liten matmarknad specialiserad på kök från sydöstra Asien: Thailand, Kina, Malaysia, Indonesien, Sydkorea. Exceptionella matupplevelser i en enkel, mycket prisvärd inramning.

Adress: JLT Cluster D - Shop No. D6B.

Shogun Restaurant

Asiatisk krog nära Dubais första shoppinggalleria. Lite svår att hitta men väl värd att upptäcka tack vare sin kulinariska kombination av rätter från Korea och Kina. Gästen grillar själv många av ingredienserna direktvid bordet, lite teppanyaki-stil.

Adress: 3rd Floor, Al Ghurair Centre Tower #2 - Al Rigga Rd.

Möt människorna bakom menyerna 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dubai Tourism och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?