1515

Ny undersökning bland 60+: Fyra av tio seniorer inte nöjda med sin ekonomiska situation

Många äldre har svårt att få ekonomin att gå ihop och de flesta tycker inte det är viktigt att lämna arv efter sig. Det är en del av resultaten av en undersökning som Svensk Hypotekspension har låtit genomföra bland personer 60+ som äger sin bostad.

På frågan om de upplever sin ekonomi uppger 9 % att de ”har det svårt”, 31 % ”har precis så jag klarar mig”, 34 % att de ”har det bra” och 26 % att de ”lever ett bekvämt liv”.

37 % säger att de räknar med att behöva mer pengar de närmaste tre åren, främst för renovering, resor eller för att ha mer pengar till vardagsutgifter. 40 % av dessa ser det som ett alternativ att ta ett lån för att täcka det kapitalbehovet. Övriga skulle föredra att sälja sommarstugan alternativt flytta till en mindre, eller hyrd, bostad.

Bara 28 % av seniorerna tycker det är viktigt att lämna arv efter sig.

– Det är uppenbart att det finns ett stort behov av en ekonomisk förstärkning bland våra pensionärer, även de som äger sin bostad, säger Lennart Grabe, vd på Svensk Hypotekspension. Genom Hypotekspension kan vi tillgodose det behovet hos en del av dem, främst de som är relativt lågt belånade men som inte passerar bankernas prövning eller de som inte vill belasta vardagsekonomin med kontantutgifter för ränta och amorteringar genom att ta bolån. Det är notabelt att de allra flesta äldre verkar vilja unna sig ett bra liv istället för att för att maximera arvet. Vår erfarenhet är att det som regel också är deras barns uttryckliga önskan.

Fakta om undersökningen
1 000 personer, 60+ med ägd bostad, svarade på en webbenkät under augusti 2017.
Konsultföretaget Arkwright genomförde undersökningen.

För ytterligare information kontakta:
Lennart Grabe, vd, 08-586 160 01
lennart.grabe@hypotekspension.se

Om Svensk Hypotekspension 
Svensk Hypotekspension är ett fristående svenskt konsumentkreditinstitut som står under Finans­inspektionens tillsyn. Företaget erbjuder sedan 2005 Hypotekspension®, en kapitalfrigöringskredit som innebär att människor över 60 år garanteras en kredit på trygga villkor för att frigöra kapital ur sin bostad. Hypotekspension® har ingen tidsbegränsning och innebär ingen risk för privatekonomin eftersom kunderna erbjuds en så kallad skuldfrigaranti. Svensk Hypotekspension hade vid halvårsskiftet 2017 ca 7 500 kunder och en total lånestock på ca 3,3 miljarder kronor. www.hypotekspension.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?